Avatar billede code_freak Nybegynder
21. februar 2004 - 21:02 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

ópretning af ny bruger

hvordan opretter man en ny bruger?
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2004 - 22:31 #1
useradd -c "<Fulde navn>" -d <hjemmekatalog> -g <gruppe> -p <password> -s <shell> <brugernavn>
Avatar billede code_freak Nybegynder
25. marts 2004 - 17:19 #2
undskyld den lange svaretid... men ser ud som om min e-mail ikke giver besked mere :\

jeg køre gennem ssh, og den kan ikke rigtigt køre programmer... man skal ind i programmets dir... og bruge ./ og det ser ud til at useradd ikke er en undtagelse, og jeg ved ikke lige hvor useradd ligger :(
Avatar billede lap Nybegynder
25. marts 2004 - 19:44 #3
"locate useradd" vil fortælle dig, hvor programmet er. Grunden til at det ikke umiddelbart virker via ssh skyldes PATH mangler /usr/sbin - hvor bla. useradd ligger.

husk forresten, at -p <password> er et krypteret password.
Avatar billede freegeg Nybegynder
25. marts 2004 - 23:15 #4
hvordan tilføjer jeg det til ssh?
Avatar billede lap Nybegynder
26. marts 2004 - 08:48 #5
tilretter .bash_profile for den bruger (root) som du logger på som.

PATH=$PATH:/usr/sbin
export PATH