Avatar billede tomcar Nybegynder
20. februar 2004 - 13:31 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor smider pc styresystemet

Hej
..har den gjort to gange nu .. det er en bærbar m W2K, m. celeron 1100 processor og 512 mb ram.
Jeg har installeret W2K efter den havde smidt WinME ud, så regnede jeg med den skulle nok funke.
Men efter 3 uger begynder den hveranden gang den starter at sige "operative sytem missing or not found", for til sidst slet ikke at ville starte overhovedet men bare give ovenstående melding.
Har forsøgt en repair, men kommer til at "W2K har ikke fundet et styresystem, eller det der er der er ikke kompatibelt med W2K" og vil så installere nyt.
Er det/ kan det være virus ?? I så fald hvilken ??
Andre oplysninger: HD er med 3 partitioner, en NTFS og to FAT32, styresystemet placeret på NTFS.
Hvis jeg booter fra diskette kan FDISK ikke se nogen partitioner overhovedet.
Er det evt hardwarefejl?? Maskinen er ca 2½ år gammel.
mvh Tomcar
Avatar billede kenp Novice
20. februar 2004 - 13:34 #1
ja jeg ville gætte på at det var din harddisk som er ved at stå af!
Avatar billede occir76 Nybegynder
20. februar 2004 - 13:39 #2
hej der..

ntfs kan efter min hukommelse ikke ses ved en boot i dos(fdisk)kun fatt16 + fat32

på lyder det som om den prøver at boot fra en af dine andre partitioner... har du prøvet en bios opdatering.. ?
Avatar billede serverservice Praktikant
20. februar 2004 - 14:24 #3
Du bør teste din harddisk. hvis du er heldig at starte den op igen så tag backup.
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT  test med dft
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 14:32 #4
Det er korrekt at bootdisk ikke kan læse NTFS, men da du gik fra ME lagde du så bare 2K ovenpå, for så tror jeg det er problemet. Jeg synes du skal installer 2K igen, men med en formatering af din OS partition. Hvad hulen bios skulle have med det at gøre kan jeg ikke fange :)
Avatar billede occir76 Nybegynder
20. februar 2004 - 14:40 #5
til zhark...

det er sket fra tid til anden at bios er ødelagt..

med det til formål at den prøver forskellige hd til boot...

havde selv en k6 engang der gjorde.. og har haft en enkel ibm maskine...
løst det ved bios opdatering begge gange... men umiddelbart er jeg enig det lyder underligt...
Avatar billede tomcar Nybegynder
20. februar 2004 - 15:17 #6
Selv hej t alle
<kenp> Korrekt, en dos bootdisk vil ikke vise ntfs partitioner, men skulle meget gerne vise de to andre partitioner der er FAT32. Det gør den ikke!
<zhark> nej jeg formatterede HD m ntfs på en partition og lagde W2K der.
<dannyboyd> jeg vil geninstallere W2K og derefter teste hd og evt. opdatere bios. Jeg havde alligevel tænkt at se efter nyere drivere t chipsettet.
Avatar billede tomcar Nybegynder
20. februar 2004 - 15:29 #7
til alle:
Det bliver da mere og mere mystisk - har lige startet maskinen op og installerer forfra - men installationen påstår det er en helt blank hd - aldrig formatteret eller lign ??
Så det er bare væk det hele - tre partitioner ! ! !
Avatar billede serverservice Praktikant
20. februar 2004 - 15:44 #8
ja det lyder som om den harddisk er i udu, eller i værste fald controlleren.
Avatar billede tomcar Nybegynder
20. februar 2004 - 15:53 #9
<dannyboyd> jah, hvad kan man sige -- thats life shit happens
Hvordan finder jeg ud af om det er controlleren ??
Avatar billede serverservice Praktikant
20. februar 2004 - 16:15 #10
du isætter en sund harddisk for at teste controlleren.
Du kunne også køre dft på harddisken og se om den ikke melder fejl her, det gør den sikkert. - så ved du da hvor fejlen er
Avatar billede serverservice Praktikant
20. februar 2004 - 16:16 #11
du laver bare en bootdiskette med dft og kører en advanced test
Avatar billede tomcar Nybegynder
23. februar 2004 - 08:34 #12
<alle> har kørt dftscanning, får koden 0X00.
Jeg formoder der betyder der ikke er noget galt med harddisken ?
Så det er formodentligt controlleren, dvs skrot dyret ?
Avatar billede occir76 Nybegynder
23. februar 2004 - 08:37 #13
hmm kommer lige i tanke om ... da du formatterede din maskine... skete med boot i dos, og derefter en fdisk .. ellers prøv lige den  "fdisk /mbr"  og lav derefter dine partitioner i  fdisk, /mbr switchen er en næsten total formatering af disken , så langt almindelige mennesker kan komme.. ?
Avatar billede tomcar Nybegynder
23. februar 2004 - 08:40 #14
<occir76>
Nej installation skete via cd'en, men disken indeholdt tre partitioner før ved jeg, en nfts og to fat32 - og det hele var bare væk, som en ny stor blank skive. Så en "low Level" formatering tror jeg umiddelbart ikke løser noget med mindre det er en ondartet virus...
Avatar billede occir76 Nybegynder
23. februar 2004 - 08:45 #15
tja.. hvis du ikke vil prøve denne metode.. med low level formatering.. tja.. så er der nok ikke så meget at gøre.. windows har det med at gemme oplysninger selvom om man bruger deres formatering undervejs.. derfor bruger jeg selv altid en dos bootdiskette..

et ekspempel... installerer en windows 2000 server. og beder installatioenen fjerne en gammel partition med windows 2000 pro, det gør den osse, men efter det hele er installeret og den booter første gang... ja så står der lige pludselig windows 2000 pro i bootmenuen... !!!! så den formår ikke at slette alt..
Avatar billede tomcar Nybegynder
23. februar 2004 - 09:04 #16
<occir76>
Du kan så meget vel have ret .. .. Så jeg giver mig i kast med den low level, så må vi se hvad der sker.
Jeg vender tilbage når jeg har prøvet det.
Avatar billede tomcar Nybegynder
23. februar 2004 - 09:11 #17
<occir76>
Hvordan lige anvende /mbr - for format c:/mbr virker ikke og fdisk/mbr giver en a-prompt igen
Avatar billede occir76 Nybegynder
23. februar 2004 - 09:35 #18
fdisk /mbr                med det mellemrum mellem fdisk og den switch... !!
Avatar billede tomcar Nybegynder
23. februar 2004 - 09:40 #19
ok ... det prøves
Avatar billede occir76 Nybegynder
23. februar 2004 - 09:43 #20
fdisk med /mbr mener jeg... kan sgu ikke lige huske det.. står for "Master Boot Record" slet den og man får en low level format.. d.v.s så meget man nu selv kan som bruger ...
Avatar billede tomcar Nybegynder
23. februar 2004 - 10:22 #21
<occir76>
Hm, virker ikke, mon der mangler en fil på disketten - det er en alm win98 startdiskette - finder der et site hvor den manglende fil evt kan hentes ?
Avatar billede occir76 Nybegynder
23. februar 2004 - 10:51 #22
www.bootdisk.com ----  når du eksekverer kommandoen.... tager du det kun ca 2-3 sekunder.. og du får ikke en tilbagemelding... du skal bare ind og fjerne dine partiotioner i fdisk bagefter... og genstarte og derefter lave dem igen...

meget arbejde men jeg tror faktisk det kommer til at virke.. :-)
Avatar billede tomcar Nybegynder
09. marts 2004 - 17:55 #23
<occir> jeg lukker spørgsmålet og opretter et nyt med 60 pt. Så kan du lægge et svar og indkassere.
Jeg vælger denne løsning for jeg har ikke kunnet få det til at virke, men jeg synes du skal ha lidt for den tid du har brugt.
Hilsen tomcar
Avatar billede zhark Nybegynder
09. marts 2004 - 18:45 #24
Du kan da bare bruge "avanceret" og dele points her, når han laver et svar!
Avatar billede tomcar Nybegynder
09. marts 2004 - 23:45 #25
<zhark>
Next time. .. . tak for tippet