Avatar billede systemnissen Nybegynder
20. februar 2004 - 10:28 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar skal kunne koble op fra udlandet

Hej

Jeg har fået en forespørgsel om laptops som skal bruges i udlandet (rejsende sælgere). De kører i dag med Nokia phonecards (GSM) og laver dial-in til en terminalserver, men det spiller ikke 100%.

Vil det være smart at kalde op via GPRS og derefter have en VPN forbindelse? Er der nogen problemer i det, jeg tænker mest på GPRS i udlandet. Udbyderen i DK er Sonofon.

Skal der i givet fald, bruges forskellige profiler, afhængig af hvor man opholder sig? (DK, DE, SE, UK osv). Det skal gerne være nemt for brugere at benytte.

Håber I kan hjælpe... :-/ På forhånd tak!

Mvh
Systemnissen
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
20. februar 2004 - 10:38 #1
Hejsa!

Så vidt jeg har testet er der kun 2 steder hvor jeg ikke kunne få GRPS til at virker: New Zealand, og Bangkok. Hedder udbyderen TDC; roamer du bare på deres "partnernet" i udlandet. NO problem. Hedder udbyderen Sonofon, er det sikkert det samme...men giv dem et kald og få dig et kort over hvilke partnere de har.

Hvilke lande er der tale om?

/JB
Avatar billede systemnissen Nybegynder
20. februar 2004 - 10:41 #2
Primært norden, Tyskland og øst-europa. Når man skal sætte GPRS op på phonecard'et skal man angive et nummer (f.eks. *99#). Vil dette nummer skulle ændre afhængig af landet?
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
20. februar 2004 - 11:07 #3
Nej, det skulle ikke være nødvendigt at ændre det. Men igen har jeg kun erfaringer med TDC`s roamingaftaler. Prøv at give SonoFon et ring, og få dem til at undersøge det.

/JB
Avatar billede systemnissen Nybegynder
20. februar 2004 - 11:10 #4
Det vil jeg gøre, tak for hjælpen foreløbigt. Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent, hvis andre skulle have gode idéer...
Avatar billede espersen Novice
20. februar 2004 - 11:38 #5
min svoger er meget ofte i udlandet med sit arbejde (Polen, Tyskland, Australien, holland m.fl.) har har med stor fornøjelse benyttet Gric-dial - som måske kunne være interessant for dig ..

http://www.henrikbo.dk/sider/roaming.html
Avatar billede espersen Novice
20. februar 2004 - 11:48 #6
men som det fremgår er det via TDC - ellers virker det ikke.....
Avatar billede systemnissen Nybegynder
17. marts 2004 - 09:17 #7
Jeg har opsat en vpn og der kaldes nu op via sonofons data. Så nu skulle det virke... tak for hjælpen.