Avatar billede djon Nybegynder
20. februar 2004 - 10:10 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

lige på alle fire leder

Jeg har et billede af et maleri, som jeg gerne vil have til at være helt lige på alle fire leder. Jeg har set en gøre det med en streg og vist også med hjælp fra nogle hjælpe linier, men jeg kan kan finde funktionen.

/rune
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 11:27 #1
Man kan ikke lave et billede kvadratisk uden at beskære det, for så bliver det jo forvrænget. Kan du up-loade billedet så man kan se?
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 11:56 #2
enten skal du beskære  eller også skal du benytte forvrængning/skew.
Lad os se billedet.
Hvis du ikke har mulighed for at uploade billeder er du velkommen til at sende det til mig, hvorefter jeg vil uploade det, så vi alle kan se det og derefter arbejde med det.
Du finder min e-mail ved at klikke mit navn og Vis Brugerinfo
Avatar billede djon Nybegynder
20. februar 2004 - 12:27 #3
Jeg har sendt billedet på mail!
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 12:33 #4
Hej Rune (djon)  Du glemte at vedhæfte billedet!!!
Avatar billede djon Nybegynder
20. februar 2004 - 12:45 #5
Jeg kan se at zhark ikke har modtaget filen...jeg har lige fået den i hovedet igen!
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 12:57 #6
Hvor stort er det billede og hvilken ext jpg/bmp/tiff? Har du brugt clipcen og peget på filen? For den er altså ik' med :)
Avatar billede djon Nybegynder
20. februar 2004 - 12:59 #7
Jeg prøver lige at sende den igen...det er en psd fil
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 13:03 #8
Jeg oploader lige en kopi i jpg  på  http://www.hcma.dk/maleri.htm
Det oprindelige er i *psd  (Photoshop - RGB)
Sletter det når vi er færdige med timen.
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 13:04 #9
djon >>  hvad er det du vil have rette op?  selve maleriet, rammen, eller begge dele
Avatar billede djon Nybegynder
20. februar 2004 - 13:04 #10
OK
Avatar billede djon Nybegynder
20. februar 2004 - 13:04 #11
Det hele skal rettes op!
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 13:13 #12
Noget i denne retning?
http://www.hcma.dk/maleri2.htm
Avatar billede djon Nybegynder
20. februar 2004 - 13:15 #13
Jeps...hvordan?
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 13:22 #14
OK, så begynder timen:
Først er der trukket nogle hjælpelinier:  Benyt Move-Tool -> træk linier ned fra den øverste linial (4 stk.) så de næsten flugter de vandrette kanter på både ramme og billede. Det samme gøres fra den vandrette lineal.
Så lavede jeg en markering med Marque-Tool omkring rammen. Hoppede så og i Image -> Transform -> Distort og trak så kanterne på plads, så de flugtede med de fire hjælpelinier jeg lavede. Trykkede så på enter.
Lavede så en ny markering (marquee-tool) omkring selve billedet og brugte så samme fremgangsmåde også der.
Vupti, færdig.
Jeg sender dig lige det færdige billede i *.psd
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 13:31 #15
så skulle den "nye" original være sendt til dig.
På det kan du se de hjælpelinier jeg har placeret.
På det "nye" billede er der et tomt baggrundslag - slet det bare, da det intet betyder.
Jeg sletter lige de 2 som blev uploaded, da de bare ligger og fylder.
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 13:35 #16
Nå da, man sidder og tror der var tale om et rektangulært billede der skulle laves kvadratisk :)
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 13:37 #17
Du snød mig for billedet (:
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 13:40 #18
zark >>  jeg havde uploaded billedet, så alle havde mulighed for at se det.
Har desværre lige slettet det hele igen, da der ingen mening er i, at det bare ligger og fylder.
Men det var simpelthen en ramme samt selve billedet, som begge skulle rettes op.
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 13:50 #19
djon >> kunne du bruge det, eller skal du have yderligere hjælp???

hcma / Catbody
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 14:03 #20
Det er da OK, men da var det jo lavet ik'? Men tag det roligt :) at jeg laver det er absolut ikke for points, det er lidt mindre avanceret.
1 lodret streg (i nyt layers) og transfom/rotate - kan ikke lige huske vinklen jeg kom frem til, men den røde streg kan jo så bare fjernes i PS - sådan plejer jeg at gøre ;)http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/maleri.jpg
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 14:05 #21
Det sorte er jo nemt at fikse, men jeg lavede det så ikke færdigt.
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 14:14 #22
zhark >> billede nr. 1 blev uploaded straks efter modtagelse. Gik så igang og uploadede så billede nr. 2 (men det tog altså ikke ret lang tid, da det var en enkel opgave). Da det så blev godkendt, skrev jeg vejledningen, som blev sådan, fordi rammen var skæv på een måde og selve billedet på en anden.
Avatar billede zhark Nybegynder
20. februar 2004 - 14:55 #23
catbody>
Det er da bare OK, jeg ventede jo en mails og - f. eks. har jeg overhovedet (heller)ikke fået mails fra eksperten på hvad der er sket her, det må man selv ind at tjekke.
Jeg er ret træt af eksperten for tiden. Ændrer man indstillinger kan man pludselig få 15 mails i (samme spm.) eller... bare træls som det virker.
Men glem nu det her, jeg er absolut ikke efter hverken dig eller spørger, bare sur over man ikke kan følge ens "tråde" (:
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 15:27 #24
ahark >>  du er ikke den eneste, mange har haft og har stadig samme problem. Jeg er bare en af de "heldige" hvor Eksperten fungerer upåklageligt - så længe det varer  ;o)
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2004 - 15:27 #25
djon >>  sker der noget ????
Avatar billede djon Nybegynder
21. februar 2004 - 20:19 #26
Så er jeg efter afbrudt Internetforbindelse endelig tilbage...Mange tak for hjælpen og for et par hurtige svar...Jeg har givet jer begge fuld Karma;)
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 11:44 #27
djon >>  takker mange gange både for points samt den smukke karma.
Kan jeg ikke formå dig til at sætte begrundelse samt signatur på karmaangivelsen.
Når jeg selv giver karma til en, skriver jeg altid en lille begrundelse samt sætter min signatur der også. Det synes jeg er mest fair, da man så kan se hvorfor og af hvem...
m v h
HC
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 11:51 #28
Zhark >>  har oprettet et nyt spørgsmål til, da jeg synes du også fortjener nogle af pointene.
http://www.eksperten.dk/spm/468196
Avatar billede djon Nybegynder
22. februar 2004 - 14:09 #29
Så har jeg tilføjet lidt tekst til jeres karma...Det er anden gang jeg bruger eksperten (ikke den sidste), så det er fint lige at få at vide hvordan tingene forgår! Tak for hjælpen
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 15:18 #30
djon >>  takker igen mange gange. Som jeg skrev, synes jeg det er mest fair for alle, hvis man "står ved" sin karmagivning med begrundelse samt signatur.
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 15:19 #31
djon >>  da du er helt ny herinde, synes jeg du skal tage et kig på denne side:
http://expfaq.1go.dk/
Der står mange gode ting om Eksperten.dk