Avatar billede karbylon Nybegynder
20. februar 2004 - 10:03 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

udvælge linje i et felt

Jeg har en tabel bestilling.
i denne tabel er der et felt ( Indhold )
under Indhold er dataer på 8 linjer
Det er data fra linje 6-7-8 jeg skal bruge
hvordan kan jeg udvælge disse linjer

eks.
1.
2. Til kdjfdkdkfjkdjfdjf
3. idfdfifusp
4.
5.
6. navn efternavn
7. adresse
8. postnr by
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2004 - 10:06 #1
Lav en forespørgsel med kun linierne 6,7 og 8.
Men dit spørgsmål er lidt diffust, så kan du nærmere forklare i hvilken sammenhæng du skal bruge disse felter (linier)?
Avatar billede karbylon Nybegynder
20. februar 2004 - 10:15 #2
ok så skriver vi linier. ja hvordan skal jeg forklare det. Jeg er godt klar over at jeg skal lave en forespørgsel.Mit problem er -jeg kun skal bruge data som inderholder navn, efternavn, adresse, postnr, by. Disse data skal bruges til udskrivnig på etiketter. jeg har derfor ikke brug for de første 5 linier.
Hvordan laver jeg en forespørgesel på linier
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2004 - 10:20 #3
Lad os først få begreberne på plads. Jeg antager at når vi taler om linier, så er det forskellige datafelter i din tabel.

Åbn din db i databasevinduet > Fanen Forespørgsler > Ny.
Du er nu inde i Forespørgslens designvisning, hvor der popper en dialogboks op med de tabeller der er til rådighed. Vælg den rette tabel > Klik på den > Tryk OK.

Nu ser du tabellen over Forespørgselsgitteret. Dobbeltklik på felterne i den rækkefølge de skal vises i forespørgslen.

Luk forespørgslen og giv den et navn.

For at skrive etiketter åbner du db i databasevinduet > Fanen Rapporter > Ny og brug Guiden Etiket. Du vil ny blive ledt igennem hele forløbet.
Avatar billede overchord Nybegynder
20. februar 2004 - 10:39 #4
Hvis du allerede har saa meget data inden i et eneklt felt i database boer du nok overveje at omstrukturere.
Men det kan lade sig goere at traekke linjer ud fra de enkelte felt - men det kommer at paa hvordan linjerne er separeret. Er der f.eks komma imellem eller er der brugt linjeskift?
Avatar billede amerikaner Nybegynder
20. februar 2004 - 10:40 #5
mugs...det lyder som han har et tabel som er ikke "normalized" det er en stor flad fil med en felt...'Indhold'.

karbylon...du skal opret en nye tabel som har 8 felter (heder 1-8).  Og set data "rigtig" ind.

English:  you can create a routine to cycle through the records and insert them into the new table (something like, but only if there are 8 fields in EVERY post).

    Dim rst As Recordset, rstNew As Recordset, x as integer

    Set rst = CurrentDb.OpenRecordset("SELECT * FROM Tabel1", dbOpenSnapshot)
    Set rstNew = CurrentDb.OpenRecordset("SELECT * FROM Tabel2", dbOpenDynaset)
    Do While not rst.eof
        If x = 0 then rstNew.AddNew
        x = x + 1
        rstNew(x) = rst("Inhold")

        If x = 8 then
          x = 0
          rstNew.Update
        End if

    Loop
    rst.Close
    rstNew.Close
Avatar billede karbylon Nybegynder
20. februar 2004 - 10:40 #6
nej det er ikke sådan jeg mener det. Jeg skal prøve at forklar mig lidt bedre.
Jeg modtager en e-mail med oplysninger.

Til xxxxxxxxxxxxxxx

Nedenstående kunde ønsker at få materiale tilsendt fra jer:

Marianne Nielsen
adressenxxx 6
4000 Roskilde

Kunden ønsker at få tilsendt brochuren(e):
"xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.".

e-mail har jeg importeret ind i databasen i en ( tabel jeg kalder bestilling)
I Bestilling er der mange felter som jeg ikke skal bruge.
Kun feltet Indhold

Nu har jeg så lavet en forespørgesel på Indhold
denne for.s indeholder nu disse data som jeg har beskrevet.
Jeg skal nu kun bruge de data som er på linie 6-7-8

6. Marianne Nielsen
7. adressenxxx 6
8. 4000 Roskilde
hvordan kan jeg udvælge dem så jeg kan udskrive etiketter.
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2004 - 10:47 #7
Ligger linierne 6,7 og 8 i samme felt. Det er afgørende at vide for det videre forløb.
Avatar billede karbylon Nybegynder
20. februar 2004 - 10:48 #8
ja de ligger altid i samme felt
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2004 - 10:51 #9
Ok - Så skal du bruge amerikaners forslag. Du er simpelthen nødt til at separere de forskellige informationer så de kommer ind i hvert sit felt.
Avatar billede karbylon Nybegynder
20. februar 2004 - 11:01 #10
øv det ser mig lidt indviklet ud. jeg prøver
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2004 - 11:02 #11
Kæmp for s.... :o)
Avatar billede hekla Nybegynder
22. februar 2004 - 01:39 #12
Det er nemmere at lave i Excell:
Kopier din Indhold-kolonne over i Excell og fyld en kolonne ved siden af med løbende numre fra 1 til antallet af rækker (Rediger/Fyld/Serie...).
Vælg Data/Sorter... og sorter efter Indhold og derefter Løbenummer.
Fjern de rækker, du ikke skal bruge.
Cut,n paste så du får Navn, Adresse og Postnummer-by i tre rækker ved siden af hinanden.
Kopier tilbage til Acccess.

Quick'n dirty.
Avatar billede hekla Nybegynder
22. februar 2004 - 01:42 #13
Sorry

"Cut,n paste så du får Navn, Adresse og Postnummer-by i tre RÆKKER ved siden af hinanden."

skulle være

Cut,n paste så du får Navn, Adresse og Postnummer-by i tre KOLONNER ved siden af hinanden.
Avatar billede karbylon Nybegynder
22. februar 2004 - 08:11 #14
Jeg kan ikke bruge Excell fordi jeg jo henter data fra Outlook  ( sammenkæder tabel).
Det skal også være så nemt som muligt. Der er en måde hvor jeg kan vælge at sorter de linjer fra jeg ikke skal bruge.

jeg har fundet dette her i en module.

Dim SearchString, SearchChar, MyPos
SearchString = "XXpXXpXXPXXP"  ' String to search in.
SearchChar = "P"    ' Search for "P".

' A textual comparison starting at position 4. Returns 6.
MyPos = InStr(6, SearchString, SearchChar, 1)

' A binary comparison starting at position 1. Returns 9.
MyPos = InStr(1, SearchString, SearchChar, 0)

' Comparison is binary by default (last argument is omitted).
MyPos = InStr(SearchString, SearchChar)    ' Returns 9.

MyPos = InStr(1, SearchString, "W")    ' Returns 0.

Jeg har bare ikke forstand på det, Men noget siger mig at det er den vej jeg skal.
er det ikke rigtig ?
Avatar billede karbylon Nybegynder
22. februar 2004 - 08:15 #15
Jeg har kikket på det amerikaner har lavet. Jeg har prøvet og forsøgt siden fredag, jeg kan ikke gemmenskue det. Jeg skal have det ind med ske. unskyld