Avatar billede grani Nybegynder
19. februar 2004 - 12:05 Der er 10 kommentarer

Opdatere pivottabell automatisk

Kan man få en pivottabel til at opdatere automatisk hvis data ændres? Hvis ikke - hvordan laver jeg så en makro som opdaterer tabellen og samtidig udskriver den (dvs. kun pivottabellen)?
Avatar billede bak Seniormester
19. februar 2004 - 13:16 #1
Standard kan man ikke få men pivottabel til at opdatres automatisk, når data ændres.
Hvordan henter du nye data ?
Avatar billede grani Nybegynder
19. februar 2004 - 13:35 #2
Alle data stammer fra en amortisering. Dvs hver gang forudsætningerne ændres, f.eks. afdragsperioden længes vil jeg have pivottabellen også at ændre - det er nemlig ikke alle brugere som tænker på at højreklikke pivottabellen og vælge "Opdater data".
Avatar billede janvogt Praktikant
20. februar 2004 - 10:54 #3
Jeg forstår ikke helt, hvad fordel du kan have ved at lave en pivot-tabel på baggrund af en amortiseringstabel.

Kan du ikke bare lave en amortiserings-tabel, som slutter, når du når sidste termin, og rest-værdien forhåbentlig er nul?
Avatar billede grani Nybegynder
05. marts 2004 - 11:50 #4
Jeg er tilbage.. Fordelen er at man i samme pivot-tabel kan vælge om man vil udregne annuitetslån eller serielån. Det ser også smart ud. :-)

Er det ikke muligt at gøre en automatisk opdatering?
Avatar billede hondaen Nybegynder
05. marts 2004 - 11:57 #5
Hej - prøv at se nedenstående fra hjælpemenuen...

Opdatere data i en pivottabel eller i et pivotdiagram
Bemærk!  Hvis rapporten er baseret på en offline-kubefil, bliver kubefilen, når den opdateres, genopbygget fra OLAP- serveren. Dette kan tage den samme tid, som den oprindelige oprettelse af kubefilen.

Klik på rapporten.
Klik på Opdater data på værktøjslinjen Pivottabel .
Hvis du i Microsoft Excel vil opdatere rapporten automatisk, når du åbner projektmappen, skal du angive denne indstilling.
Sådan gør du

På værktøjslinjen Pivottabel skal du klikke på Pivottabel eller Pivotdiagram. Klik derefter på Tabelindstillinger eller Indstillinger.
Marker afkrydsningsfeltet Opdater ved åbning.
Hvis rapporten er baseret på eksterne data, og du med Excel vil opdatere dem med bestemte intervaller, skal du angive denne indstilling.
Sådan gør du

På værktøjslinjen Pivottabel skal du klikke på Pivottabel eller Pivotdiagram. Klik derefter på Tabelindstillinger eller Indstillinger.
Marker afkrydsningsfeltet Opdater hvert og indtast det ønskede interval i boksen Minutter.
Bemærk!  Når du opdatereet pivotdiagram eller dens tilknyttede pivottabel, kan diagramformatering muligvis gå tabt.

Tip!

Hvis databasen kræver en adgangskode, hver gang du opdatere, kan du i Excel gemme adgangskoden, så du ikke behøver at indtaste den gentagne gange. På værktøjslinjen Pivottabel, klik på Pivottabel eller Pivotdiagram, klik på Tabelindstillinger eller Indstillinger. Marker derefter afkrydsningsfeltet Gem adgangskode. Denne indstilling gemmer adgangskoden som læsbar tekst, så hvis sikkerheden er vigtig, skal du ikke bruge denne indstilling.
Avatar billede grani Nybegynder
05. marts 2004 - 13:05 #6
Det er ikke lige hvad jeg har brug for, men jeg har løst problemet selv. Jeg har oprettet en makro som markerer og opdaterer tabellen når bruger trykker på makroknappen.

Mit problem nu er hvordan jeg udskriver pivottabellen - kun pivottabellen. At bruge "Angiv udskriftsområde" kan ikke bruges, da det er forskelligt hvor stor tabellen er???

PS. jeg vil så gerne give point til andre end mig selv :-)
Avatar billede snejbjerg Nybegynder
11. marts 2004 - 15:24 #7
Hvordan gjorde du det?
Avatar billede grani Nybegynder
11. marts 2004 - 16:17 #8
Jeg oprettede en kommandoknap, som jeg tildelte en makro Via "Indspil ny makro..." fik jeg meget simpelt følgende kode.

Sub Annuitetlånsudregning()
'
' Annuitetlånsudregning Makro
' Makro indspillet 05-03-2004 af Grani
'

    Sheets("Lån").Select
    ActiveSheet.PivotTables("Pivottabel").PivotFields("Slags").CurrentPage = _
        "Annuitetslån"
    ActiveSheet.PivotTables("Pivottabel").RefreshTable
End Sub
Avatar billede katborg Praktikant
20. marts 2004 - 23:04 #9
Kan du ikke placere pivot tabellen i et ark/sheet for sig selv, så behøver du ikke angive "udskriftsområde", men kan printe hele arket.

Du kan så evt. vælge at bruge "tilpas til x sider"
Avatar billede grani Nybegynder
22. marts 2004 - 09:30 #10
Det har jeg også gjort, men det er ikke svaret på mit spørgsmål. Hvis du opretter et svar, så skal du dog få nogle points. Jeg lukker herefter spørgsmålet.