Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 14:32 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

computer går i sort

hej eksperter

min mic indgang på mit onboard lydkort fungere ikke så jeg har aldrig en mic i men endag da jeg sad og brugte computeren satte min storebror min mic i alligevel (spørg mig ikke hvorfor) men ihverfald stoppede tastatur og mus med at fungere vi tog selvfølgelig straks mic og højtalere ud men det hjalp ikke så trykkede jeg på power knappen og normalt lukker computeren ned som den skal hvis man kun klikker en gang, men det gjorde den ikke her så jeg holdt den inde til den lukkede helt ned så tændte jeg den igen men da jeg tændte den gik min skærm bare i sort

jeg tror at det er bundkortet der skal skiftes men jeg er ikke sikker så inden jeg går ud og køber nyt bundkort vil jeg lige vide om der er andet jeg skal prøve udover det? jeg har prøvet med en anden skærm.
Avatar billede frederik_homann Nybegynder
18. februar 2004 - 15:17 #1
Det er sikkert dit bundkort der er røget sig en tur, da din mus og dit tastetur stoppede med at virke. Og som der ikke komme noget billede op tror jeg det er helt færdig. Held & Lykke
Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 15:18 #2
hmm det havde jeg også regnet med, men hvad koster et nyt bundkort så?
Avatar billede c-holst Novice
18. februar 2004 - 15:20 #3
du kunne jo lige prøve lidt forskelligt inden du køber nyt

start med at slukke strømmen til din maskine, og resset din bios. Det kan nogen gange løse mærkelige problemer. Kig i din manual hvordan det gøres.

flere råd er sikkert på vej
Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 15:28 #4
har prøvet at slukke for alt strømmen og hvordan skal jeg ressete min bios når den ikke kommer frem med noget skærm billede?
Avatar billede c-holst Novice
18. februar 2004 - 15:36 #5
du skal tage stømmen fra din pc. holde på dit kabinet og fx en radiator med hænderne. tage låget af. Finde et lille rundt batteri på dit bundkort. tage det ud i nogle minutter. sætte det i igen og genstarte.

alternativt sidder der en lille jumper ved siden af, som skal rykkes en tak, men her skal du kigge i din manual, eller se om du kan se dig ud af det på bundkortet. skal også gøres i et par minutter
Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 15:37 #6
ok det lyder super det prøver jeg lige mange tak
Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 16:00 #7
nu kommer den frem med den normale "dos" startskærm men på midten skriver den: CMOS checksum error - defaults loaded
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
18. februar 2004 - 16:12 #8
ja... det er fint nok... så blev din bios resettet... så går du ind i bios ved at trykke delete, og så "exit and save"....
Avatar billede c-holst Novice
18. februar 2004 - 16:30 #9
tak for det tonni...venter spændt på at høre hvorda ndet så går
Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 16:34 #10
NU VIRKER DET!!! Mange tak for jeres hjælp! Smid svar!
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
18. februar 2004 - 16:36 #11
np
Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 16:38 #12
hvordan kan det være at det lige pludselig sker?

og er der noget jeg skal være forsigtig med til en anden gang?
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
18. februar 2004 - 16:46 #13
jeg tror at i og med dit mic-stik ikke virker, så har den vel lavet en form for kortslutning på bundkortet... og en cmos-reset'ing hjælper næsten altid på det... jeg har fx flere gange tabt skruer ned på bundkortet, hvor en reset hjalp... det der med "CMOS checksum error" er bare en sikkerhed, der informerer dig om at indstillingerne ikke er korrekte, og når man så går ind i bios igen, "genskriver" den de normale indstillinger..
Avatar billede c-holst Novice
18. februar 2004 - 17:28 #14
dejligt at høre. Har også oplevet det en gang hvor jeg kom til at tage et pcigrafikkort ud hvor der var strøm på...da troede jeg den var død
Avatar billede c-holst Novice
18. februar 2004 - 17:28 #15
der kom svaret så
Avatar billede milnid Nybegynder
18. februar 2004 - 19:38 #16
tak for hjælpen