Avatar billede microsoft Nybegynder
18. februar 2004 - 09:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Backup af Navision

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men jeg prøver alligevel. - Håber der er nogen der kan hjælpe.

Kan man tage backup af Navision(Financials) databsen ved brug af en Batch fil?

Udover Navision databasen har jeg desuden to mapper, som også skal tages backup af.

Jeg havde forestilt mig en daglig backup, ugentligt backup og en månedlig backup.

Hvordan skal sådan en batchfil se ud?

Til orientering benytter vi Windows NT 4.0.
Avatar billede amtoft Novice
18. februar 2004 - 09:50 #1
Tænker du på Navisions egen backup-funktion eller blot "kopiering" til f.eks. andet drev?
Hvis du vil kopiere databasen til et andet drev skal du huske at stoppe den service der kører Navision serveren (hvis I kører server)

Men jeg vil klart anbefale et "rigtigt" backup-program.
De kan (altid) have indstillinger for hvornår de skal køre osv. Og også sende en kommande til at stoppe Navision serveren inden der tages backup - og starte den igen efter backup.
Avatar billede didb Nybegynder
18. februar 2004 - 09:51 #2
Hej Microsoft!
Hvad mener du med en batchfil?
Du kan ikke tage backup af databasen, hvis der er brugere der arbejder i den. Alle brugere skal være ude først.
Kører Navision på en server?

//DIDB
Avatar billede pdj Novice
18. februar 2004 - 10:25 #3
Hvilken version af Navision bruger du?

Fra w1w1bkup.pdf på Navision 3.70 produkt cd'en:
Automatic Backup on Windows NT
If you want to make an automatic backup of the database at a specific time on
Windows NT, and you run a client/server installation with the server running as a
Windows NT service, you could use the built-in AT and net start/stop command. The
AT command runs a given batch file at a given time. Type "AT" after a command
prompt to get further help for this command. The batch file could look like this:
net stop <myserver>
backup <path and databasename>
net start <myserver>
where myserver is the name of the Navision Database Server running as a service on
Windows NT. Backup is the name of the backup program that backs up your database
named "databasename." Store these three lines in a batch file, and supply this batch
file as a parameter to the AT command. Remember to supply the full path to the batch
file. The AT command requires the Windows NT Schedule service to be running.

Server Based Backup and Navision Database Server
Navision also has a server based backup program, called HotCopy. This program is
installed with Navision Database Server and is stored in the same directory as
Navision Database Server.
HotCopy can only be run from the server location and can only create backups on
hard disks. You cannot make incremental or differential backups. You can make a
backup of a database while clients are using it. The backups are file copies of the
database and are not compressed.
For the complete instructions on how to make server based backups with HotCopy,
see the manual Installation & System Management: Microsoft Business
Solutions–Navision Database Server.
Avatar billede microsoft Nybegynder
18. februar 2004 - 13:02 #4
amtoft>> jeg tænker på backup af Databasen via Navisions egen backup-funktion, men fra en batch-fil.
Jeg benytter "Net start"/"Net stop", der stopper og starter servicen.
Brugerne bliver automatisk "smidt af" før backup.
Avatar billede microsoft Nybegynder
18. februar 2004 - 13:06 #5
Navision Kører på NT Server.
Navision Ver.DK2.60b
Avatar billede amtoft Novice
18. februar 2004 - 13:10 #6
Du kan ikke via almindelige batch-filer logge ind på Navision og starte en backup.
Du skal have et 3.parts produkt.
F.eks. Expandits backup-utility ( www.expandit.dk )
Avatar billede pdj Novice
18. februar 2004 - 13:23 #7
Hvis du i stedet simpelthen tager en kopi af selve fdb filen/filerne kan det nemt gøres i en bat fil. Efter min mening mere sikkert end at tage en Navision backup, men den fylder selvfølgelig også noget mere.

Årsager:
Enhver kan få fuld adgang til alle data i en .fbk, så det kræver høj sikkerhed om sine backup bånd eller hvor man nu gemmer det.
Der kan tage utrolig lang tid at genindlæse en backup - jeg har hørt om et eksempel der tog 7 dage...

I de fleste installationer tror jeg man gør sådan her. (Hvis altså ikke de bruger HotCopy):

1) Stopper servicen
2) Kopiere fdb filerne til en anden disk
3) Verificere at kopierne er identisk med originalerne
4) Starter servicen
5) Tager backup af kopierne.
6) Verificere at kopierne er identisk med øhh, kopierne

Det giver den mindste nede-tid...
Avatar billede microsoft Nybegynder
18. februar 2004 - 14:36 #8
Okay,

Jeg laver en batch-fil (atbackup.cmd) der sætter følgende igang:

navitest.cmd (Tester databasen)
navistop.cmd (Stopper Service)
navibackup.cmd (Backup af fdb-databasen med ntbackup)
navistart.cmd (Starter Service)
backup.cmd (Backup af øvrige mapper)

Hvad skal der så skives i batch-filen backup.cmd, når man skal lave backup af flere mapper på samme tid. - Kan man have "2X ntbackup" i samme batch-fil eller skal man lave en batch-fil til hver enkelt backup job?
Avatar billede pdj Novice
18. februar 2004 - 14:50 #9
Se evt. http://www.eksperten.dk/spm/460199 (Så vidt jeg kan se er den funktion dog først kommet i Win2000 så det kan du nok ikke gøre.)

Ifølge http://www.ss64.com/nt/ntbackup_v4.html kan du kikke på /a parameteren.

Alternativt spørg i http://www.eksperten.dk/spm/Programmer/Backup/MS-backup/