Avatar billede ullelk Nybegynder
16. februar 2004 - 19:20 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Hvad skal jeg vælge?

Jeg har tænkt mig at prøvekræfter med Linux, men jeg ved ikke hvad for en udbyder jeg skal vælge. Suse, Redhat etc.

Jeg har brugt Suse 6.2 for nogle år siden, men det var ikke meget, så jeg er bestemt nybegynder, men man skal jo starte et sted.
Så jeg ville gerne have at de gode og dårlige ting, samt brugervenlighed på de forskellige linux's bliver fremhævet
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2004 - 19:22 #1
Redhat (9 eller Fedora) er sådan en god mainstream distribution som
er meget anvendt og dermed nem at få hjælp til - ikke nødvendigvis
bedre end så mange andre. Men som begynder mener jeg ikke at du får galt i byen med den.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2004 - 22:32 #2
Et godt kriterie for valg af distribution er, om du i forvejen har en bekendt, der bruger en bestemt. Dernæst kan du se på, om der er mange andre, der bruger den.

Selv var jeg som nybegynder meget tilfreds med SuSE.

Den største forskel på de forskellige distributioner er sådan set bare de medfølgende programmer til installation og konfiguration af programmer. I daglig brug er der ikke den store forskel.
Avatar billede vjacob Nybegynder
19. februar 2004 - 09:42 #3
Jeg vil anbefale dig at prøve følgende i denne rækkefølge:

Debian
Fedora
Mandrake
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
22. februar 2004 - 13:39 #4
Den første distribution jeg prøvede at installere var debian, men det gik helt af helvede til. Dernæst prøvede jeg Fedora, det gik tilgængeld godt og det er den distribution jeg bruger i dag.
Avatar billede vjacob Nybegynder
22. februar 2004 - 19:46 #5
Prøv iøvrigt Knoppix www.knoppix.org - det har jeg, deres linux live cd er sweet!
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2004 - 23:41 #6
Eller Dappix, som er en udgave af Knoppix, hvor lidt flere af programmerne er på dansk, og der er dansk tastaturunderstøttelse som standard: http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede vjacob Nybegynder
22. februar 2004 - 23:53 #7
Der er forresten også dansk tastaturunderstøttelse i Knoppix, det er kun et spørgsmål om at gå ned i tray-menuen og vælge indstillinger...man kan også få menuerne på dansk, da det er KDE.

http://tyge.sslug.dk/knoppix/ dappix er iøvrigt programmer fra 2003 (gammel Mozilla fx.), så jeg valgte at hente fra knoppix istedet. Men der er sikkert fordele ved dappix, bl.a. har de firebird med. Giver det mening at have alt ompakningsbesværet ved knoppix->dappix kun for at programmerne kan være på dansk??
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2004 - 00:06 #8
Det kan være ganske rart at have taster liggende korrekt, når man er i boot-menuen.

Forskellen på den danske Knoppix og den originale Knoppix er ikke så stor mere - oprindeligt var danske menuer i KDE ikke med.

Om det giver mening at have ompakningsbesværet kommer an på hvem, man ser som målgruppe.

En af de aktive er manden bag GnuSkole.dk og han ser det nok som meget vigtigt at kunne have en udgave, hvor så godt som alt er på dansk, da den nok skal bruges af skoleelever.
Avatar billede vjacob Nybegynder
23. februar 2004 - 00:17 #9
på den anden side kan man argumentere for, at de på et eller andet tidspunkt alligevel skal lære engelsk, so hvorfor adskille _helt_ :D
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2004 - 15:39 #10
Lukke tid ?