Avatar billede jeppeqvist Nybegynder
16. februar 2004 - 16:50 Der er 4 kommentarer

DVI Vs analog

Hej derude nørder.... er der nogen tydelig kvalitets forskel på dvi i forhold til analog? jeg har en dell2000fp 20" lcd, og vil gerne køre med en opløsning på 1600 x 1200 digitalt... men problemet består i, at alle de radeon 9800pro kort jeg har set... har en maximal dvi opløsningen på 1280 x 1024...øv øv.
Er den eneste mulighed ikke at investere i geforce fx5950? på forhånd tak hilsen den ufaglærte
Avatar billede revser Nybegynder
23. februar 2004 - 02:00 #1
Den eneste tydelige forskel vil være at billedet vil stå en smule bedre på skærmen i DVI end fra den analoge indgang.
Du vil næppe kunne se den store forskel.

9800Pro kortet understøtter ikke, rent hardware mæssig, en opløsning højere end 1280x1024 via DVI.
Så hvis denne opløsning er ønsket så vil du være nødsaget til at investere i et FX5950.
Med Venlig Hilsen
Revser
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
16. marts 2004 - 10:35 #2
Mig bekendt øger DVI distancen fra alm. analog overførsel, når det drejer sig om større billedopløsninger og farvedybder, hvilket du netop lander i. Men 5950 er jo ikke ligefrem det billigste gfx kort på denne klode, så hvis du kun køber kortet for at få DVI, kan du SAGTENS "leve" med den lidt ringere billedkvalitet - som stadig er uovertruffen - specielt på en 20" tft :-P
Avatar billede lede Nybegynder
16. marts 2004 - 11:56 #3
Jeg vil give de to ovenstående ret, men måske lige forklare hvorfor.
Ved analog overførsel sker der to konverteringer fra Digital til analog og tilbage inden signalet når helt frem.
Det giver selvfølgelig en lidt mindre kvalitet, men konvertering er så god i dag, at man skal tæt på for at se forskel.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
16. marts 2004 - 13:58 #4
Plus at man kan fejlrette ved at sende redundant information - ved dog ikke om DVI gør dette...