Avatar billede norregaard Nybegynder
29. januar 2001 - 14:02 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Fat vs. Fat-32 i win 2000

Da jeg kørte installationen af win20k, spurgte den om jeg ville formatere drevet i fat-format. Jeg gik ud fra at det var fat-32, da jeg ikke mener at win2k kan køre med fat.
Ikke desto mindre ligger min win2k nu på et fatdrev. (ses under \"computer management\")
Win2k kører meget ustabilt, jeg får tit blå skærm, når jeg har installeret nye programmer selv om alle drivere skulle være opdateret.
Spørgsmål: Kan det have en sammenhæng, og hvad vil i foreslå meht. drevformateringen?
Avatar billede disky Nybegynder
29. januar 2001 - 14:04 #1
FAT er forældet, konverter enten til NTFS eller Fat32

Men jeg tror ikke det er årsagen til at det kører ustabilt, det er nok noget andet.
Avatar billede frock Nybegynder
29. januar 2001 - 14:06 #2
Jeg vil klart foreslå at du konverterer til NTFS, der er et langt bedre filsystem end FAT.

Men det burde ikke have noget at gøre med den ustabilitet, du nævner.

Det er nok nærmere et af de programmer/drivere, du har installeret, som laver ballade.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. januar 2001 - 14:08 #3
Der er ikke sammenhæng mellem ustabilitet og FAT/NTFS fil system!

Avatar billede norregaard Nybegynder
29. januar 2001 - 14:15 #4
Er det standard at win2k spørger om den skal formatere drevet i fat, eller er det bare min distribution, der er forældet?
Jeg kører med Athlon Thunderbird men har installeret en patch der skulle fikse problemer med AGP-porten/Athlon/win2k.
Da jeg prøvede at køre Krimson Skies i går frøs den to gange i træk efter ca fem min.
Kan det heller ikke have noget med FAT at gøre?
Hvad er egentlig forskellen mellem Fat/fat32? Er det noget med den maksimale filstørrelse, eller?
Avatar billede disky Nybegynder
29. januar 2001 - 14:16 #5
forskellen er ret stor, noget med custer size osv.

Brug det indbyggede tool til at konvertere dine partitioner til NTFS.

Men jeg tror mere det skyldes dårlige drivere, gammel bios, eller overclocker du måske ?
Avatar billede norregaard Nybegynder
29. januar 2001 - 14:20 #6
Jeg kører win98 smatidig og vil gerne beholde alle mine drev i fat32.
Kan jeg formatere fra fat til fat32 uden at skulle reinstallere og uden at det påvirker nogen programmer? Hvis ja, hvor gør jeg det?
Avatar billede disky Nybegynder
29. januar 2001 - 14:20 #7
Partition magic kan gøre det.

Avatar billede chruker Nybegynder
29. januar 2001 - 14:21 #8
Som de andre siger burde der ikke være nogen sammenhæng mellem brugen af FAT32 på dit system drev og din ustabilitet. Windows 2000\'s FAT32 kode virker ganske stabilt. Jeg har selv et 5-6 drev med FAT32 som kører fint. Mit system drev er dog formateret med NTFS.

Endelig vil jeg sige at Windows 2000 fint kan læse alle formaterne i FATxx serien. FAT12 bruges nemlig på ganske almindelige floppydisks og FAT16 bruges eksempelvis på partitioner som er mindre end 2 GB (for størrelser under 500 MB er det vist det foretrukne - men jeg er ikke helt sikker).

Mht. din ustabilitet så prøv at checke om alt dit hardware er med på Microsofts liste over hardware som er kompatibelt med Windows 2000. Du kan også prøve pille alt unødvendigt hardware ud af din maskine og så ellers ser hvornår systemet bliver ustabilt.

Allerførst burde du dog prøve det samme bare med din programmer. Eksempelvis ved at se om en standardinstallation af Windows 2000 stadigvæk er ustabil.
Avatar billede hobbez Nybegynder
29. januar 2001 - 15:01 #9
Win 98 kan selv konvertere drev fra Fat til Fat32 uden problemer. Det samme bør Win2K.

/Rob