Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 06:54 Der er 64 kommentarer og
1 løsning

Problem med reparation af Windows 2000

Hej

Mit Windows kan ikke starte op. Når jeg starter computeren, registrerer den alt hardwaren korrekt, men lige før at selve Windows skal til at loade kommer den med følgende meddelelse på en helt sort skærm uden nogen form for valgmuligheder:

Windows 2000 could not start because the following file is missing or corrupt:
<windows 2000 root>\system32\ntoskrnl.exe.
Please re-install a copy of the above file.

Jeg har så lavet 4 setup-disketter til Win2000 og de fungerer fint, lige indtil den spørger om jeg vil reparere eller ny-installere Windows. Jeg trykker "R" og sidder klar med min Emergency Repair Diskette. Men så kommer den med en meddelelse om at den ikke kan finde nogen harddisks. Hvad skal jeg gøre? Det der undrer mig er at den registrerer alt mit hardware korrekt, men kan alligevel ikke finde nogen harddisks når den skal reparere. Men anyways...

Hvad sker der hvis jeg vælger at lave en frisk installation af Windows? Går det ud over alle mine filer på computeren eller kun ud over settings og således?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 07:25 #1
Jeg prøvede lige en frisk installation af Windows istedetfor at vælge reperation og fik samme meddelelse igen:

"Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer.

Kontroller at alle harddiske er tændte og korrekt tilsluttet, og at alt diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt.

Dette kan betyde at der skal køres et diagnosticerings- eller installationsprogram fra producenten."
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 11:10 #2
hvilke harddiske har du?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 11:16 #3
Den ene er en Matrox Quantum Fireball AS (20 GB) og det er den Windows er installeret på. Den anden er også en Matrox, men jeg kan ikke helt huske hvilken model. Kun at den er fluid. Den er på 80 GB og indeholder kun mediefiler. Jeg kan da lige prøve at finde ud af hvad den hedder.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 11:19 #4
Du skal teste dem med powermax, så ser vi hvad den skriver. Har du ellers haft problemer med diskene?
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 11:27 #5
Det vil jeg så gøre.

Nej, jeg har ikke haft alvorlige problemer med diskene, men her på det seneste har den ene disk opført sig underligt (Quantum'en). Specielt ved afspilning af videofiler har den ofte crashet Windows og startet op igen. Og der tror jeg måske at der er gået nogen filer tabt. Men problemet opstod da jeg genstartede computeren fordi at jeg ikke kunne åbne nogen programmer uden at få en fejlmeddelelse (som jeg ikke kan huske). Men jeg prøver at køre det der program og så ser vi hvad der sker.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 11:45 #6
Okay. Programmet kørte fint, men, det fandt ingen harddiske (fejl 004). De eneste enheder det fandt var mit DVD-Rom drev og min CD brænder. Meget mærkeligt. Udover det gav den mig det sædvanlige råd om at tjekke kablerne osv., men det virker meget usandsynligt at det er kablerne der er noget i vejen med.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 11:52 #7
har du haft nogle af delene ude?
I tilfælde hvor diskene er byttet om skal du kontrollere jumpers bagpå diskene.
PÅ hvert kabel må der kun sidde éen master (ma) og kun een slave (sl).

Når du har gjort det indlæser du dem i bios under Hd konfiguration og indstiller dem ti LBA mode.
her er en guide der viser princippet: http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul5b4.htm
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 12:29 #8
Ja, jeg har haft den ene harddisk ude, men ikke ændret noget på den. Kun taget den ud og puttet den ind igen.

Jeg er inde i BIOS, hvor Primary Master og Primary Slave er mine DVD/CD drev. Jeg prøvede at ændre dem til "UserHDD" i LBA mode og genstarte BIOS. Der skete det at den sprang Primary Master og Slave helt over når den detectede mine drev. Der stod kun Secondary Master og Slave. Hvad nu?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 12:55 #9
jamen fandt den dine Hd i bios? så prøv lige disketten igen
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 13:02 #10
Ja og nej. Den fandt dem ikke i det der hedder Primary Master og Slave i BIOS; men dem fandt dem på den næste side der dukker op, men det har den hele tiden gjort. Anyways. Jeg prøvede disketten igen og samme resultat som før kom op. Den fandt kun mine DVD/CD drev.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 13:07 #11
HAr du fulgt guiden. du skal først i Hd auto decection og finde dem. bagefter i standard cmos setup - indstil dem til auto. og husk at gemme værdier inden du går ud af bios.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 13:13 #12
Den der guide bruger et andet BIOS program end jeg gør. I mit program kan jeg ikke finde noget der hedder HDD Auto Detection. Jeg kan vælge det der hedder Auto under Primary Master og Slave men når jeg gør det finder den bare (igen) mit DVD Drev og CD brænder.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 13:17 #13
så skal du finde dem manuelt-er der ikke mulighed for LBA mode for diskene, så bør du vælge det. hvad er det for en pc du har? ved du hvilket bundkort?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 13:21 #14
Der er mulighed for LBA mode, men der sker bare ikke så meget når jeg vælger det. Mit bundkort er et ASUS CUBX-E, i440, FCPGA, ATX (ifølge fakturaen). Min pc er en Pentium III 800 MHz.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 13:28 #15
har det hele tiden været et problem eller er det kommet pludselig og i så fald hvilke ting har du ændret?
Nogle diske kræver en anden jumpersetting i et flerdiske system. prøv derfor kun med den ene disk, hvor dit styresystem ligger.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 13:35 #16
jeg går udfra at det er en Maxtor hD?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 13:36 #17
Der har ikke været nogen problemer, det er først lige opstået igår. Jeg har kørt med to harddiske i over et år uden problemer. Jeg har ikke ændret nogen ting der burde have nogen effekt på opsætningen på nogen måde. Jeg er ret blank over for hvordan problemet er opstået. Du siger "prøv derfor kun med den ene disk hvor dit styresystem ligger". Prøv hvad?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 13:37 #18
Yep. Begge disks er Maxtor. (og ikke Matrox som jeg sagde før)
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 13:41 #19
har du evt. et nummer på din Maxtor quantum fireball - disk?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 13:45 #20
Nej. Jeg kan ikke finde noget. Jeg har ikke indpakningen eller fakturaen fra da jeg købte den. Jeg ved bare at det er en Quantum Fireball AS (40 og ikke 20 GB). Det er næsten 100% sikkert denne her:

http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/fireball_plus_as/index.htm
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 13:49 #21
Undskyld, en Quantum Fireball Plus AS
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 14:01 #22
har du´prøvet at starte kun med din primære harddisk i ? ellers gør det lige
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 14:09 #23
De skriver i manualen at det er muligt at konfigurere en to drevsystem på masteren=DASP - drive active slave present. Hvor begge diske er på samme kabel
beskriv lige din hd konfiguratio f.x.: ide 0 = hd 1 , cd1 . eller hvad du nu har?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:10 #24
Der sker ikke så meget anderledes. Jeg prøvede disketten igen og jeg prøvede ligeledes UserHDD i LBA Mode men ingenting skete.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:15 #25
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål, men den siger følgende når den detekter hd'erne:

D0=Quantum "etellerandet"
D1=Maxtor "etellerandet"
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:16 #26
D2 og D3 er "not detected"
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 14:16 #27
Det er fra bios du ser det?
jamen så er de jo også fundet . så skal du bare vælge "save & exit"
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:22 #28
Nej, det er jo netop det der er problemet. Den har hele tiden fundet dem. Men inde i selve BIOS setup kan den ikke finde dem og Windows kan heller ikke finde dem. For lige at visualisere det lidt gør min computer følgende når den starter op:

Den første BIOS skærm viser Primary Master, Primary Slave, Secondary Master og Secondary Slave hvor af Primary Master og Slave har mine DVD og CD drev.

Næste side den viser skriver den "Detecting..." og finder derefter mine harddiske sådan som jeg skrev før: D0 = Quantum, D1=Maxtor osv.

Men jeg kan ikke finde dem inde i BIOS setup.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 14:32 #29
I dit tilfælde skal du vælge skal du have en jumper på cs og ds på din master HD. din slave skal bare stå til slave= i pk
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 14:36 #30
nej slave harddisken skal ikke have nogle jumpers. så burde de funke...
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:41 #31
Jeg har kun to jumpere. En til hver HD. Jeg har en gammel (meget gammel) computer stående. Kan jeg godt bare bruge en jumper fra den?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:42 #32
nåh okay. Fik ikke lige læst dit sidste svar. Jeg prøver hvad du sagde.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 14:46 #33
ok ja du kan bruge gl. jumpere. prøv også at se i manualen, der er det beskrevet
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:54 #34
Fik jumpere "korrekt" sat på. Ingen ændringer overhovedet. :(
Avatar billede pulse83 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:57 #35
Men hd'erne fungerede jo fint sammen før, så jeg kan heller ikke rigtig se at det skulle ændre noget at ændre jumperstillingerne.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 16:02 #36
nå , det vidste jeg ikke, men du skal i hver fald indlæse dem i bios før du kan bruge dem.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 16:04 #37
det lyder bare mærkeligt hvis begge hd skulle være defekte. har du prøvet at skifte kablet?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2004 - 21:10 #38
hvis det ikke er kablet - så er det nok soklen på bundkortet det er galt med. Prøv at sætte diskene i der hvor cdrom og dvd sidder og så start op igen
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 00:49 #39
Okay. Jeg prøvede at bytte om på kablerne i soklerne og gudhjælpemig om der ikke skete noget! Den registrede mine harddisks som henholdsvis Primary Master og Slave, men skrev samtidig at "AT100 is not installed, because there are no drives attached." Jeg prøvede derefter at sætte kablet fra DVD og CD-brænder i soklen lige ved siden af og den detectede derefter harddiskene som Primary Master og Slave og DVD og CD drevene som Secondary Master og Slave. Men den skriver stadig "Ultra100 is not installed cause there are no drivers attached."

Der er 4 sokler. 2 sorte og 2 blå. Jeg har kablerne i de to sorte.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 00:52 #40
Undskyld, den siger "Ultra100 BIOS is not installed cause there are no drives attached." Og ikke det andet vrøvl jeg skrev.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 01:05 #41
Jeg prøvede lige at sætte DVD/CD i en af de blå sokler (der hvor HD'erne sad før) og nu blev der blot byttet om på dem. Således at der hvor den detectede HD'erne før, detecter den nu DVD/CD (HD'erne er stadig Primary), men giver mig stadig meddelelsen: "Ultra100 BIOS is not installed cause there are no drives attached." og springer derefter videre til næste side.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 01:14 #42
Jeg prøvede også lige at smide disketten i (Powermax), men den ignorerede den bare og læste den slet ikke. Den plejede at læse den der hvor der nu står "Ultra100 BIOS is not installed cause there are no drives attached."

Men nu ved vi da at det ikke er HD'erne der er noget i vejen med.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 12:41 #43
og du siger at de har virket før med den opsætning du kører nu?
Det lyder nemlig lidt som om du skal opdatere bios...
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 12:46 #44
Ja, det har virket fint med den opsætning i næsten 2 år. Kan du give mig lidt hjælp mht. at opdatere BIOS?
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 13:05 #45
ja det kan jeg godt.
, Men nu er problemet at du jo ikke kan starte pcén op i windows. du skal derfor give mig navnet på bundkort, og navnet på bios som du ser på de sorte sider når du starter op
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:15 #46
Den skriver jo en del og jeg er ikke helt sikker på hvad der er hvad:

På den første sorte side skriver den:

Award Medallion BIOS v.6.0
ASUS CUBX-L/CUB-E ACPI BIOS Revision 1007 .A (Det er bundkortet går jeg ud fra)
Award Plug And Play BIOS Extension v.1.0A

Og på den næste sorte side skriver den:

Ultra100 BIOS Version 2.01 (Build 19)
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 13:20 #47
Ved du hvor gamle de er?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:24 #48
Puha, hvis jeg husker rigtigt købte jeg computeren for ca. 3½-4 år siden. Er der nogen steder jeg kan se det i BIOS evt.?
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 13:28 #49
der står normalt dato der hvor den indlæser bios, men jeg vil ikke turde prøve at finde en opdatering da du har flere navne evt. flere udvidede bios kørende.
Jeg tror heller ikke at det er bios der er problemet, men en af dine harddiske.
Den har ikke kunne finde dem uanset hvilket idekabel de var tilsluttet.
Desuden siger din ultrabios:Ultra100 BIOS is not installed cause there are no drives attached." hvilket betyder at den ikke kunne finde Hd.
Har du en anden Hd du kan sætte i?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:29 #50
Den har altså kunnet finde dem. Prøv at læs igen. Da jeg skiftede
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:32 #51
Hovsa...det var ikke meningen. Jeg kom til at trykke enter for hurtigt. Men hvad jeg ville sige var at den fandt da harddiskene da jeg byttede om på kablerne. Der registrerede BIOS dem fint inde i opsætningen som Primary Master og Slave.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 13:32 #52
jamen da du skiftede fandt den så ikke kun dvd og cd? jeg kan ikke se noget med hd
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:33 #53
Kæft hvor jeg ævler. Ikke da jeg byttede om på kablerne, men da jeg skiftede indgange (sokler).
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 13:36 #54
da du skiftede sokler kunne du detecte dine hd? i såfald så skal du lige lave den opsætning igen og gå i bios og detecte dem derfra også - save&exit og start i windows.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:41 #55
Det er ved at være lidt forvirrende. ;) Her er en oversigt over hvad der sker når kablerne er i de forskellige indgange:

Der er 2 blå sokler og 2 sorte sokler.

Når begge kabler er i begge de to sorte sokler registrer den følgende:

Primary Master: Quantum
Primary Slave: Maxtor
Secondary Master: DVD
Secondary Slave: CD Brænder

Men problemet med ovenstående sætning er at den giver mig fejlen med Ultra100 BIOS og den kan desuden heller ikke læse nogen diskette når jeg putter en i.

Så er der den gamle opsætning, som jeg har kørt med altid:

CD/DVD er i en af de sorte sokler og HD'erne er i en af de blå sokler. Der sker følgende:

Primary Master: DVD
Primary Slave: CD Brænder
Secondary Master: Ingenting
Secondary Slave: Ingenting

Derefter springer den videre til næste sorte side hvor den detekter HD'erne.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 13:47 #56
...og på den næste sorte side, finder den da hd? eller er det her det går galt.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:58 #57
Den næste sorte side loader fint (men meget hurtigt, så jeg kan ikke nå at se hvad der står) Der hvor det går galt er jo at Windows ikke kan finde nogen hardddisks. BIOS (IKKE BIOS setup. KUN BIOS under det der hedder Ultra100 BIOS Version 2.01 (Build 19)) finder jo harddiskene.

Jeg ved ikke om du husker det men mit oprindelige problem var jo at jeg ikke kunne installere eller reparere Windows fordi den ikke kunne finde mine harddisks. Men når den loader BIOS er der ikke noger ændret. Alt er som det altid har været. Det er det der er det mærkelige.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 13:59 #58
Så long story, short: BIOS finder HD'erne på anden sorte side. Men Windows kan ikke finde dem.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 14:07 #59
Ja og nej. hvis de er detectede i bios så vil installationsprogrammet også finde dem. medmindre du har specielle controllere (f,x, raid)
Jeg går udfra at du har standard controllere på dit bundkort.
I andre tilfælde skal man loade en speciel driver under installation ved at trykke f6 og senere s for specielle drivere.
Jeg har desværre ikke mere at give af, men håber der kommer en anden som kan hjælpe,,,,
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 14:13 #60
Det var min computernørd af en storebror, der installerede skidtet i sin tid, men han er i Brasilien lige nu og kommer ikke hjem før om 2 uger, så der er sådan set derfor jeg er herinde og spørge om hjælp. Jeg ved ikke om jeg har specielle controllere, men jeg har ihvertfald ikke RAID. Men mange tak hjælpen og ikke mindst din tid. :)
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 14:19 #61
Hvis du har lyst kan du lukke spørgsmålet og oprette et nyt, hvor du giver en uddybende forklaring på dit problem
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 14:25 #62
Når man lukker spørgsmålet kan man så stadig læse i tråden selvom den er lukket?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 14:33 #63
Og hvordan lukker jeg den?
Avatar billede serverservice Praktikant
16. februar 2004 - 14:54 #64
ja du kan stadig læse den når du lukker.
læg et svar klik på bruger og vælg accepter
Avatar billede pulse83 Nybegynder
16. februar 2004 - 23:35 #65
Okay