Avatar billede morten_hjort Nybegynder
15. februar 2004 - 02:04 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Lave billede som dette

Hvordan kan jeg udskære et billede så det kommer til at ligne dette:

http://www.linkclub.or.jp/~pckg21c/music/music07/soulstice02.jpg

Jeg har bare et helt billede, men jeg vil gerne opdele det på den måde som der er gjort der...

Morten Hjort
::. JunoLab.::
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
15. februar 2004 - 02:16 #1
Ok har fundet ud af hvordan jeg skærer det ud.
Er der ikke et marquee tool som er firkantet, men runde i hjørnerne?
Avatar billede soelver Nybegynder
15. februar 2004 - 02:27 #2
Der er flere måder at gøre det på, men du kan fx. lægge et lag ovenpå, og så "skære" huller i laget, og dit billede vil være synligt nedenunder.

Der findes i Photoshop et værktøj som i den engelske version hedder "Rounded Rectangle tool". Du kan selv bestemme hvor afrundede hjørnerne skal være.
Avatar billede cdc Novice
15. februar 2004 - 11:45 #3
Hvis du laver et billed som det der, skal du gøre som soelver skriver. Hvis du cutter billedet og setter det sammen, med mellemrum, vil det ikke hænge sammen. Ved at lave et nyt layer, og lave huller i det, vil du beholde billedets proprtioner

/cdc
Avatar billede flyveren Nybegynder
15. februar 2004 - 11:45 #4
Den mest korrekte måde at gøre det på er at smide en maske på dit layer, og så tegne firkanterne på masken.
Avatar billede spe Nybegynder
15. februar 2004 - 12:53 #5
En maske som flyveren foreslår er en rigtig god idé. Og det du gør er at oprette en Layer mask, vælg rounded Rectangel Tool" og i indstillingsbjælken lige under menuerne sætte værktøjet til det ikon til venstre hvor du har en firkant med en pen indeni. Når du har tegnet dit rektangel så finder du Pathpaletten frem og her vælger du Make Selektion fra palettens sidemenu. Din selektion vil du have form at rektangel med runde hjørner og i selektionen fylder du hvid i. Fortsæt med næste rektangel o.s.v
Der hvor du fylderhvid i en lag maske bliver billedet helt synlig, der hvor du fylder sort i bliver billedet helt afmasket og der med usynligt.
Under laget med billedet lægger du et lag med hvid baggrund.