Avatar billede 9els1 Nybegynder
14. februar 2004 - 21:01 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Router hvis man har dynamisk ip adresse ?

Hej

Jeg har 2 pc’ere der er opkoblet med en 2Mbit Adsl forbindelse ved Teledanmark (Jeg har 2 dynamiske IP adresser) I øjeblikket har jeg en switch hvor disse 2 computere er koblet på. Jeg vil bare lige høre om man bare kan erstatte switchen med en router (Jeg tænker på en D-Link DI-604 Router) selvom jeg har dynamiske ip adresser….eller skal jeg have en fast ip adresse for at kunne bruge routeren ??

På forhånd tak for svar
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2004 - 21:08 #1
En router har intet med en switch at gøre, hvis du er på nettet med dine 2 dynamiske ip adresser nu, så har du allerede en router, leveret at tdc. Den kan du selvfølgelig sagtens skifte til en anden router f.eks. fra D-link
Avatar billede 9els1 Nybegynder
14. februar 2004 - 21:20 #2
Jeg har ikke en router; jeg har en switch koblet på et adsl modem, og på den switch har jeg 2 pc'ere hvor de hver får tildelt en dynamisk ip adresse af tdc.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2004 - 21:21 #3
Man kan sagtens have 2 PC'ere koblet op med TDC ADSL uden router.

De 2 maskiner requester begge en dynamisk IP fra TDC's DHCP server.

D-LINK 604 har en indbygget switch.

Du kan sagtens skifte den switch med denne.

Bemærk at:
  - du kun vil bruge 1 dynamisk IP fra TDC (ydersiden af routeren)
  - dine 2 PC'ere vil få nogle andre dynamiske IP adresser fra routeren
  - der vil være åbent for adgang indefra og ud
  - der skal lukkes eksplicit op for adgang udefra og ind (formentligt
    ikke noget problem når I bruger dynamisk IP)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
14. februar 2004 - 21:22 #4
det er jeg nu ikke helt sikker på.
du kan sagtens smide 2 maskiner på direkte (gennem en switch eg.) og så lade dem få dhcp fra TDC's BB-dhcp.
Det du kan gøre er at købe en router, sætte den i det stik du lige nu har siddende i switchen til internet, og så køre et kabel videre fra routeren og til switchen.

dvs. Inet -> router -> switch -> maskiner.
du kan godt selvom du har dynamiske ip'er, den tager blot en af dem (du skal vist lige ind og oprette en ny profil på deres hjemmeside, har ikke selv TDC, så er ikke sikker)
Avatar billede 9els1 Nybegynder
14. februar 2004 - 21:27 #5
Grunden til jeg spørger er at jeg ikke kan få mine 2 pc'er til "at se hinanden" når jeg er på via Internettet via switchen
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2004 - 21:33 #6
Tja - hvis de 2 dynamiske IP adresser du får ikke er i samme subnet så ...

En router burde løse det problem.

Og øge din sikkerhed ganske gevaldigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2004 - 21:34 #7
Som workaround mener jeg at mange med den konfig kører TCP/IP til internettet
og bruger Netbeaui til LAN trafikken !
Avatar billede 9els1 Nybegynder
14. februar 2004 - 21:35 #8
Men det korte af det lange er altså at jeg sagtens kan sætte en router direkte på mit adsl modem uden problemer ? Jeg tænker på om det skal omkonfigureres hver gang jeg får tildelt en ny ip adresse ?
Avatar billede 2c Nybegynder
14. februar 2004 - 21:39 #9
Ja. Nej. :-)
Avatar billede 9els1 Nybegynder
14. februar 2004 - 21:41 #10
Tak for svarene (også fra 2c) ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2004 - 21:41 #11
Din router requester en dynamisk IP fra TDC, dine PC requester en dynamisk
IP fra routeren. Det bør virke.
Avatar billede 9els1 Nybegynder
14. februar 2004 - 21:50 #12
ok; jeg prøver at købe en router; mange tak for hjælpen
Avatar billede oz2kas Nybegynder
14. februar 2004 - 22:34 #13
du har faktisk også en anden mulighed.
du kan lade dine maskiner hente en ip fra tdc's dhcp, og sætte en extra statisk ip op i eg. 192.168.xxx.xxx rangen, så har du et lille lokalt netværk, hvor der ikke skulle være nogen problemer i at overføre hurtigere.
Avatar billede _netrom_ Nybegynder
28. marts 2004 - 04:01 #14
har bare et lille spørsmål hvordan sætter man en extra statisk ip op på win xp pro?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2004 - 10:43 #15
Local Area Connection
Properties
TCP/IP
Properties
Advanced

på 2000 Prof - formentligt det samme på XP Prof
Avatar billede _netrom_ Nybegynder
28. marts 2004 - 15:32 #16
når jeg har sat en pc'er til at hendte dynamisk ip, kan jeg ikke tilføje en statisk ip også. feltet er skygget!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2004 - 16:19 #17
pas
Avatar billede squashguy Nybegynder
28. marts 2004 - 16:24 #18