Avatar billede akki Nybegynder
14. februar 2004 - 15:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg vælge.

Jeg står og skal til at købe nyt digicam til den første, og valget står imellem Casio Exlim Z4 og Canon Ixus 400.

og nu er det at jeg gerne vil hører jer brugere om hvad i vil anbefalde.. gerne hvis nogen af jer som har et af de to nævnte digicam, har nogen + og - til dem.

er selv  brændt lidt på casio, på grund af den lille størrelse og den store skærm.. og plus det at den tager billeder meget hurtig.

en sidste en, er hvis i slet ikke ville vælge et af de to cams. hvad ville i så vælge (pris maks 3500,-)

mvh
Martin
Avatar billede mahler Nybegynder
14. februar 2004 - 15:46 #1
Der er ingen af de to modeller, der har et dårligt omdømme, så umiddelbart ville jeg foreslå, at du vælger Casioen, hvis det er den, du har en forkærlighed for.

Umiddelbart er det meget svært at give nogle konkrete og firkantede vejledninger i hvad man skal vælge - der er enormt mange parametre, der spiller ind, og mange af dem opdager man først efter at have haft kameraet et godt stykke tid - og prøvet andre naturligvis.

Jeg ville normalt af de to foreslåede umiddelbart være mest lun på Canon - det er primært fordi der er mange flere, der har det kamera, og det kan derfor være nemmere at få tips og tricks til det.

Til gengæld kan det jo saktens være, at casioen er den rigtige fordi netop fordi det har en stor skærm og er hurtigt - faktisk kender flere, der syntes canon er irriterende langsomme.

Jeg har personligt holdt mig til Olympus kameraerer, fordi jeg syntes de generelt tager de mest "ærlige billeder" (dem der ligner virkeligheden mest) og er rimeligt enkle at betjene.
Avatar billede trp79 Nybegynder
14. februar 2004 - 15:50 #2
Jeg har selv købt et pentax optio s4. Det er jeg blevet utrolig glad for. Det er mindre end Exlim Z4 og tager meget gode billeder, såvel inde som ude og har en rigtig god batteritid. Det har dog på lige fod som andre små kamera (og dermed også Z4) tildens til at lave røde øjn. Det koster i øvrigt ca. 3000 kr.

Jeg vil foreslå at du går en tur ind på www.akam.no og kigger på:
Ixus 400: http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=521
Z4: http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=9323
S4: http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=14503

En fordel ved Z4 vil jeg sige er den medfølgende dokingstation.
Prøv iøvrigt at gå ind på www.edbpriser.dk og se hvordan folk har bedømt de forskellige kamera derinde.
Avatar billede zhark Nybegynder
14. februar 2004 - 17:28 #3
Her kan du evt. se div "side by side" og sammenligne
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Her kan du læse ALT om stort set alle dig. kameraer, bemærk nede på siderne kan man skifte page two osv. der er ofte 5-6 sider om alle.
Ken der Canon, men har forøvrigt lige set på Casio Z4, alle væsentlige data er absolut OK... god lysfølsom linse (2.6) - ISO op til 400 både optisk og digital zoom osv. der vil altid være en del som drejer sig om tillid, for der er altså meget software i et kamera! Her vil spm. nok stort set ende i design/smag, så ikke lige om dok var med i prisen på Z4?
Avatar billede zhark Nybegynder
14. februar 2004 - 17:29 #4
Glemte et link med alle kameraerne! http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Avatar billede zhark Nybegynder
14. februar 2004 - 17:30 #5
ZZzzz nu snorkede jeg sku' her er linket: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/ex-z4_pg3.html
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
14. februar 2004 - 20:04 #6
En ulempe ved Z4 er, at den har en mindre sensor end ixus 400. I sidste ende vil det give bedre billedkvalitet på ixus'en. Derudover ramtypen. Jeg ville vælge et med compact flash, fordi jeg har det i forevejen og fordi det er det billigste.
Avatar billede kopenhagener Nybegynder
14. februar 2004 - 20:56 #7
af de to modeller, du nævner, ville jeg nok vælge canon ixus. casio har ikke verdens bedste omdømme, og ixus er en gennemprøvet serie, et lækkert design og i solid udførelse. som alternativ til de to modeller vil jeg nævne canon a70, hvor man får lidt mere for pengene end i ixus. det lille pentax er bestemt også en mulighed, hvis det skal være småt. selv er jeg stor fan af de dyrere modeller i nikons coolpix-serie, der alle sammen har virkelig stærk optik, god billedcensor og tft-skærm i høj kvalitet.
Avatar billede akki Nybegynder
15. februar 2004 - 17:18 #8
jeg vil lige starte med at takke for de mange svar.

pyha.. det er svært at vælge.. især nu, hvor jeg har fået nævnt pentax S4.

qismo- qismo skriver at canon ixus har en støre sensor end Z4.. men på
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp
har jeg sammenlagt de tre kamera, canon, pentax og casio.. og der står at canon ixus har 1,8" censor mens du 2 andre har en 2,5"

nu er jeg ikke så ´meget inden for det, men er 2,5 ikke større end 1,8.

jeg har meget svært ved at vælge.. det jeg skal bruge mit digi cam til, er at tage ferie billeder, samt tage billeder til sport(håndbold).

lige nu sider jeg dog og tænker.. om den sidste mega pixel er det vær.. eller om man bare skal nøjes med en canon ixus 2. hvad syntes i..
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. februar 2004 - 17:27 #9
akki: det skal læses som 1/1,8  og  1/2,5  ... så derfor er canons sensor større. Det skal dog ses i forhold til hvor pixels der er. Der ville f.eks. gå helt galt hvis man puttede 8 megapixels ned i en 1/1,8 sensor, de enkelte pixels vil blive mindre og det giver problemer med billedkvalitet i form af f.eks. støj.

En ekstra megapixel er ikke afgørende, med mindre man vil printe meget store billeder ud.

Nej, det er ikke nemt at vælge :-)
Avatar billede akki Nybegynder
15. februar 2004 - 17:31 #10
til qizmo..

hvad har du..

og hvis jeg skulle vælge. . hvad ville du så anbefalde..
hvis man ser på mit behov.

har set ixus 2.. men er bare ikke så vild med at der kun er 2x zoom..
Avatar billede trp79 Nybegynder
16. februar 2004 - 07:59 #11
Hvis du vil tage billeder til fx. håndbold, så er det nok en god ide at have min. 3X optisk zoom. Der er meget forskel på 2X og 3X.
Det er illustreret nogle steder på nettet, men jeg husker selvfølgelig ikke lige hvor :o(
Avatar billede trp79 Nybegynder
08. marts 2004 - 11:42 #12
Har du fundet ud af noget akki?
Avatar billede akki Nybegynder
08. marts 2004 - 15:29 #13
ja.. har købt canon ixus 400