Avatar billede reion Nybegynder
13. februar 2004 - 23:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

At forbinde to computer

Jeg er igang med at forbinde 2 computere, den ene med xp home og den anden med xp prof. Jeg har et et enkelt netwærkskabel, som forbinder de to computere. Jeg har 1394-forbindesle og LAN-forbindelse, han har kun LAN-forbindesle. Vi skal køre på TCP/IP sammen, og vi har været inde og skrive vores egen ip adresse: 192.168.0.1 på min og 192.168.0.2 på hans. Vi hår så begge kørt på disse ip-adresser og han fik så forbindelse til min computer, men jeg kan ikke få forbindelse til hans. Vi har begge slået vore firewall fra, og begge computer er blevet delt. Hvad kan vi gøre for at jeg kan komme på hans computer?
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. februar 2004 - 23:41 #1
Har I checket at I har samme arbejdsgruppe?..
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
13. februar 2004 - 23:41 #2
kan i pinge hinanden?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. februar 2004 - 23:42 #3
Det skal være et krydset kabel. et almindeligt netværkskabel vil ikke virke
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. februar 2004 - 23:44 #4
bufferzone> Jamen er det ikke oz et krydset hvis de har haft envejskontakt?.. (Er selv minus netværksnørd)..
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
13. februar 2004 - 23:46 #5
hvis det bare er et kabel du har nuppet fra noget alm netværk eller adsl halløj - er det IKKE krydset!
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
13. februar 2004 - 23:47 #6
tjek evt begge stik på kablet - hvis farverne sidder nøjagtig ens, er det IKKE krydset!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
13. februar 2004 - 23:51 #7
Her kan du se hvordan et krydset kabel ser ud og sandelig om ikke også der er en vejledning til opsætning af netværk.
http://home19.inet.tele.dk/perth0/byg_guider_net.htm
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. februar 2004 - 23:52 #8
en envejsforbindelse kunne tyde på at kablet ikke er krydset
Avatar billede victor-1 Nybegynder
13. februar 2004 - 23:53 #9
Vedr. opsætningen (deling af Internet forbindelse, filer og printer)
Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Kommunikation -> Guiden "Ny forbindelse"
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. februar 2004 - 23:55 #10
Takker bufferzone.. Rart at vide.. Specielt når man arbejder med vedligeholdelse af udstyr på en skole.. !)
Avatar billede reion Nybegynder
14. februar 2004 - 00:26 #11
Jeg har godt kunne forbínde min com til min broders com, med den samme ledning, så det kan ikke være den. Nu kan vi ikke forbinde vores com igen, og vi kan heller ikke pinge. Vi kan godt gå ind og dele vores com, det er ikke noget problem. Han kan heller ikke komme på min, med mindre jeg laver en broforbindelse med mine 1394 og LAN-forbindelse. Så kunne han godt, men nu hvor vi lige skulle prøve igen, så kunne vi ikke, heller ikke selvom jeg lavede den broforbindelse. Hvad kan der ellers være i vejen?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. februar 2004 - 00:33 #12
Har I prøvet det jeg skrev i min sidste kommentar ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. februar 2004 - 00:34 #13
Og dobb.tjekket, at det kabel ER krydset ?
Avatar billede reion Nybegynder
14. februar 2004 - 02:00 #14
kabelet er krydset, og vi har prøvet det som du sagde. Det kan være at vi gør noget forkert. Men jeg kan godt finde ud af at lokke to computere sammen som begge køre med xp home, for jeg har jo gjort det med en anden. Denne com som jeg skal lokke sammen nu, har home og professional. Kan det være det?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. februar 2004 - 12:31 #15
Burde ikke ha' noget at sige, at det er henholdsvis en Home og en Pro.
Det skal virke, hvis firewalls er slået fra, begge maskiner tilhører samme arb.gruppe og guiden er kørt, først på maskinen som har dirrekte adgang til Internettet og dernæst på den anden.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
14. februar 2004 - 12:51 #16
Der er selvfølgelig lige den forskel på HOME & PRO at HOME har en yderst forsimplet udgave af "deling af mapper" hvilket tit gør det lettere dele imellem 2 HOME-udgaver.

Men først og fremmest må der være noget helt andet galt, når i ikke kan pinge hinanden.

Dertil skal lige siges at 1394 forbindelsen ikke burde ha noget at sige da det er firewire udgangen - der bare står listet som en netværksforbindelse. kort sagt den behøver du ikke rode med for at få det til at virke.

Jeg ville, hvis jeg var dig, tage en dospromt på hver maskine - og skrive: ipconfig /all      og se om subnet og IP addresser ligger indenfor samme område.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. februar 2004 - 13:10 #17
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. februar 2004 - 13:16 #18
Et par stykker mere -

http://www.riversen.dk/?id=artikler&kategori=netværk&aid=3

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
Denne skulle du ha' haft i stedet for den nederste i min forrige kommentar.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. februar 2004 - 23:24 #19
Takker :)