Avatar billede nuggitobber Nybegynder
13. februar 2004 - 18:53 Der er 4 kommentarer

Variable eller constant bitrate?

Er der nogen, der kender et godt link, der beskriver fordele og ulemper ved henholdsvis variable og constant bitrate i forbindelse med mp3 filer?
Avatar billede terrak Nybegynder
13. februar 2004 - 19:00 #1
Du har allerede nævnt de magiske ord - variable, constant, bitrate og mp3, så hvorfor ikke bare søge på det?

http://www.google.dk/search?q=variable+constant+bitrate+mp3&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
Avatar billede nuggitobber Nybegynder
13. februar 2004 - 19:06 #2
Tja Ok, det kunne jeg faktisk godt selv, men slipper jo ikke for at lede efter et særligt godt link, som nogen kunne anbefale. Dybest set handler det ikke kun om dette spørgsmål, men også andre relaterede spørgsmål på audioområdet (og gerne på dansk), fx også en uddybende afdækning af begreberne lossy/lossless og anbefalet software til lossless formater. Kan du det er de 10 point dine!
Avatar billede bleze Nybegynder
14. februar 2004 - 11:55 #3
variable betyder at i dele af sangen hvor der ikke er brug for så mange bits så bruger den få og omvendt i komplexe dele...    så man får bedre lyd i mindre filer
Avatar billede kopenhagener Nybegynder
16. februar 2004 - 08:33 #4
Det her hæfte:

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-566-8

giver en rigtig god beskrivelse af bitrate og lossy/lossless samt software.