Avatar billede kfh Nybegynder
12. februar 2004 - 13:58 Der er 7 kommentarer

Word med Excelobjekter, hvordan kan objekterne "se" hinanden?

Hej Eksperter

Jeg henviser til dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/438597

Hvis man følger svaret fra ovenstående spørgsmål får man følgende reference i cellen:
=Excel.Sheet.8|Document1!'!_1138099091!Diverse_erstatninger!R5C7'

Men denne reference indeholder filnavnet på dokumentet (Document1).
Hvordan får man referencen til at referere til det aktive dokument uafhængig af filnavnet?
Avatar billede jkrons Professor
12. februar 2004 - 14:21 #1
Nu har jeg en sagt, at noget ikke kunne lade sig gøre, og så kunen det alligevel. Trods det vover jeg pelsen en gang til :-)

Jeg mener ikke at referencerne kan være dynamiske. De to Excel objekter må jo befinde sig i et dokument, og derfor vil referencen gå til præxcis det dokument, som objektet befinder sig i, ikek til andre dokumenter.

I det hele taget har office pakkens programmer det meget skidt med relative referencer. De fleste steder /måske alle), kan man kun bruge absolutte referencer til andre dokumenter, men måske kan andre finde en bedre løsning, eller måske kan der findes en løsning, hvis du er lidt mere specifik, om hvad det er, du skal bruge det til.
12. februar 2004 - 15:33 #2
Enig med jkrons i denne situation.
Avatar billede kfh Nybegynder
12. februar 2004 - 15:46 #3
Til jkrons:
Mht. "De to Excel objekter må jo befinde sig i et dokument..."
så svarer det jeg efterlyser til, at man i VBA kan referere
til det aktive dokument med: ActiveDocument.

Det skal bruges til automatisk opdatering af en celle i et
indlejret Excel-objekt når der indtastes en værdi i en celle
i et andet Excel-objekt i samme Word-dokument.
Avatar billede jkrons Professor
12. februar 2004 - 15:50 #4
Men hvis de to dokumenter befinder sig i samme dokument, betyder det vel ikke noget, at linket "skal vide", hvad dokumentet hedder?

ActiveDocument i VBA bruges til at referere til det dokument, der er aktivt på skærmen, men denne referencemetode kan så vidt jeg kan se ikke bruges i kæder. Og i dit tilfælde er det vel egentlig også lige meget, for hvis du sjkal skrive i et Excel objekt i et dokument, må det dokument vel altid være aktivt?
12. februar 2004 - 16:01 #5
ActiveDocument er KUN er VBA måde at referere på - ikke i kæder.
Avatar billede kfh Nybegynder
12. februar 2004 - 16:22 #6
Dokumentet anvendes ved at tage en kopi af det og lade brugeren anvende kopien.
Kopien får forskelligt filnavn fra gang til gang, så man kan ikke oprette linket på forhånd, da der står et fast dokumentnavn i linket, med mindre dokumentnavnet i linket kunne gøres dynamisk (altid være det aktuelle dokumentnavn).
Avatar billede jkrons Professor
12. februar 2004 - 16:23 #7
Det tror jeg desværre ikke er muligt.