Avatar billede tdma02 Nybegynder
12. februar 2004 - 13:56 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Harddisken kan ikke findes af motherboardet -SATA sucks!

Jeg har netop fået min computer som følger her:

Asus P4S800D SiS655FX, LAN, Audio 1 Retai
Pentium4, 3000MHz Socket 478 FSB800
Asus V9570/TD 256MB GeforceFX 5700 1 Retai
Maxtor +9 SATA, 120GB, 8MB, Fluid, 1 Bulk
Dane-Elec DDR3200, 2x512MB, Dual Ch 1 Retail

og mit problem er at når jeg vil installere XP så booter cden og indlæser drivere, men efter den har spurgt om jeg vil installere XP, skriver den at der ikke er nogen HD installeret.
Derfor har jeg forsøgt med Maxtors boot cd der også finder HDD'en og lader mig indele den i partioner.
Går jeg efterfølgende ind i menu punktet for installerede HDD viser den at drevet er installeret under en "Unknown controller" og der er ikke vist noget ved fanebladdet for primary master (men det er jo også SATA så jeg ved ikke om det bare skal være sådan?)
Jeg har ikke købt noget diskette drev og håber problemerne kan klares unden jeg behøver at investere i et sådant.

Jeg håber nogen her kan hjælpe, blev henvist hertil af shg.dk hvor jeg har købt computeren.

Mvh Troels
Avatar billede mini-me Nybegynder
12. februar 2004 - 14:01 #1
Når du installere WindowsXP så når den begynder at starte installationen har du mulighed for at trykke på f8,f5 eller er det f12 for at installere 3.parts drivere, du trykker så på denne knap og så ved jeg ikke hvor de SATA drivere befinder sig, men befinder de sig på en cdrom kan du bare sætte den i og så installere den controlleren så er du klar til at installere WINXP
Avatar billede tdma02 Nybegynder
12. februar 2004 - 14:07 #2
Men, er det ikke kun til Scsi og Raid? Det her er jo SATA!
Avatar billede mini-me Nybegynder
12. februar 2004 - 14:09 #3
lige meget... hvis windows ikke kan finde din SATA controller er du på røven!
Avatar billede jepouls Nybegynder
12. februar 2004 - 14:10 #4
Det mini-me skriver er korrekt, bortset fra at der vist nok kun er adgang til diskettedrevet under lige dette punkt af inst. af XP.
Jeg har prøvet at sætte driver CDen i et andet cd drev en inst. drevet og det kan man ikke. Tager man XP cden ud og erstatter den med en ande går pcen ned.
Erfaringen er fra et MSI board, men formoder det er gældende for alle.
Det kunne kun lade sig gøre ved at kopiere sata driverne over på en "kiks" og fodre A:
Avatar billede mini-me Nybegynder
12. februar 2004 - 14:11 #5
Og så bare lige en kommentar, hvorfor køber du en bundkort med så dårligt et chipsæt på? Når du nu alligvel køber noget ordentlig kram?! For at få noget udnyttelse ud af hyperthreading samt dualddr skal du have et i875 chipset!
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. februar 2004 - 14:11 #6
Du tager driver disketten til din S-ATA IDE controller og isætter den i drev a:

Under installationen taster du F6 og lader Windows setup finde driveren på disketten.

Så er du flyvende.

Det er standard fremgangsmåden for alle storage drivere, der ikke er understøttet "out-of-the-box".
Avatar billede ricky Nybegynder
12. februar 2004 - 14:16 #7
Er du sikker på at SATA controlleren er enabled ? - jeg kan godt læse at Maxtors egen CD'er kan finde den.. men check lige alligevel..
Avatar billede tdma02 Nybegynder
12. februar 2004 - 14:23 #8
... nu er det vel ikke fordi at mit bundkort SKAL kører RAID for at kører SATA? ... sidder og bliver nervøs... Det kan ikke passe, vel ?
Avatar billede tdma02 Nybegynder
12. februar 2004 - 14:26 #9
og SATA er enabled i BIOS. Men hvor finder jeg de drivere jeg skal bruge, og hvad hedder de? På hjemmesiden for asus ser det ud til at driverne er tiol brug i windows, hvor er dem til brug ved installationen?
Avatar billede ricky Nybegynder
12. februar 2004 - 14:41 #10
det er formentlig de samme..
Avatar billede tdma02 Nybegynder
12. februar 2004 - 15:47 #11
jeg kan ikke finde nogle specifikke SATA drivere, der er kun en mini IDE driver, er det den jeg skal bruge?
Avatar billede ralphkc Nybegynder
07. marts 2004 - 11:13 #12
Jeg ville lige høre om du fik fat i de drivere?
Jeg sidder nemlig selv med samme bundkort og overvejer at købe en SATA disk,
men er jeg i tvivl om SATA skal køre RAID?