Avatar billede mjiw Nybegynder
12. februar 2004 - 10:17 Der er 3 kommentarer

Erfarne brugere af MailEnable - mail modta's ikke længere

jeg har en mailserver baseret på MailEnable kørende på en win2000adv.server -
har kørt perfekt i nogle måneder !

i week-enden holdt indkomne mails ikke længere frem i min OutLook Express !! ???

har masser at domænebaserede e-mail-konti (som virkede før)

er ikke stiv til de dybere dele i MailEnable,
men fandt ved en tilfældighed på serveren, at de indkomne mails, åbenbart bliver samlet op inde i "maven" på MailEnable, nemlig i mappen:
Servers/Localhost/Connectors/Postoffice/Queues/Outbound

her ligger (siden week-enden) hver mail under et langt "kryptisk" navn og kan "åbnes" indeni MailEnable - men de dukker aldrig op i OutLook Express !!! ???

min server er koblet til egen router, hvor port 110 og 25 er sat rigtig op, igennem en TDC-bredbåndsforbindelse med fast ip-adresse, DNS-server har den nødvendige ekstra MX-record -
alt dette har kørt uændret i hele perioden (og virket før) !

hvorfor vil MailEnable IKKE "aflevere" de indkomne mails, så de dukker op i OutLook Express ???

jeg har testet, at via OutLook Express kan jeg godt sende mails igennem førnævne domæne-konti, men som sagt kan jeg ikke modtage mails fra samme domæne-konti !

hvad kan der være galt ? (og hvorfor er det sket lige pludseligt )
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 12:58 #1
jeg tænkte på om det kan være fordi at tdc har lukket for port 25 udgående (udover til deres mailserver)
Avatar billede mjiw Nybegynder
12. februar 2004 - 14:10 #2
iflg. TDC så kan man godt få hul igennem, når man blot opretter denne hersens MX-record (backup-mx.post.tele.dk) - og der HAR virket !

Det, at MailEnable modtager mails i den førnævnte mappe, men overfører dem ikke i den mappe, som gør det muligt for OutLook Expresse at hente dem - er det så ikke i MailEnable, problemet skal søges, jeg mener, MailEnable skal vel ikke ud på nettet for at flytte dem (mails) over i en anden mappe i MailEnable ???
Avatar billede mjiw Nybegynder
12. februar 2004 - 23:10 #3
HURRA !
jeg har nu fundet løsningen - efter at have zappet lidt rundt i MailEnable.
Diagnose viste at der var en alvorlig "fejl" - hvilket viste sig at være et service-program, der IKKE kørte  (Postoffices connectors) -
ved at starte dette service-program (1 ud af 5), så forsvandt problemet, som dug for solen !
alle de opsamlede mails blev straks fordelt på domæne mailboxe og kunne hentes hjem via OutLook Express !!!

PUHA - det lettede...