Avatar billede glacier Nybegynder
11. februar 2004 - 21:18 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

MX record, gratisdns og TDC

Hej

er der nogen der ved hvordan jeg skal sætte min MX record op hos gratisdns, nu hvor TDC har lukket for port 25, sådan at jeg kan modtage mails på min mail server?
Avatar billede snowball Novice
11. februar 2004 - 21:35 #1
Du skal ikke ændre noget i din DNS for du kan stadig modtage mail på port 25 da det kun er udgående trafik de har lukket for.

Den eneste ændring du skal lave er på din mail server hvor du skal sætte smtp.mail.dk (TDCs mail server) ind som smarthost/relay host. I Merak Mail server gøres det under fanebladet System hvor du så vælger "Use relay host" og skriver smtp.mail.dk i feltet.

Hvis du ikke bruger Merak, så kan du helt sikkert læse i manualen til din mail server om hvordan du skal gøre det.

Læs evt. http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=22504 og http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048
Avatar billede glacier Nybegynder
11. februar 2004 - 21:55 #2
nej de har lukket sådan at min mail server ikke kan modtage mails udefra,
for at ungå meget spam !
Avatar billede snowball Novice
11. februar 2004 - 22:13 #3
Nej de har ikke. Prøv og læs hvad de skriver på http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048 - "..skal du være opmærksom på, at lukningen af udgående port 25 rammer dig"
Avatar billede glacier Nybegynder
11. februar 2004 - 23:21 #4
jamen problemet er at jeg ikke kan modtage post på min mail server.
jeg kan sagtens sende..
og jeg snakkede med en tdc tekniker og han sagde at det var i min DNS opsætning jeg skulle ændre.
jeg har også scannet min netværk på shieldsup og den viser at min port 25 er sealth, selv om den er åben i min router !
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2004 - 00:17 #5
Avatar billede svaneweb Nybegynder
12. februar 2004 - 11:14 #6
Jeg skal forsøge at gi' en kortfattet forklaring, der måske kan hjælpe på overblikket - så kan vi ta' detaljerne bag efter.

For at det hele virker skal følgende være i orden:

1. Din server skal køre:
D.v.s. du skal have en computer som server med en fungerende installation af Sambar (eller andet serversoftware).

2. Din internetforbindelse skal virke:
Din server skal være forbundet til internet via f.eks. en adsl forbindelse, med fast ip-adresse. De nødvendige porte (min. 80, 25, 110) skal være åbne både i din router og hos din udbyder. Når TDC blokerer port 25 betyder det at du ikke kan modtage email via denne port - det kan du dog alligevel via en særlig opsætning af dine MX-records.

3. Du skal have en domænenavn:
Domænenavn er nødvendigt, for af give en fornuftig adresse til din web- og mailserver. Hvis ikke du har et, kan du købe det v. f.eks. GratisDNS.

4. DNS skal fungere:
DNS er det der gør, at dit domæne forbindes med din ip-adresse. Det er normalt ikke noget du sætter op på din egen server. I stedet kan din DNS styres af f.eks. GratisDNS (som er gratis at bruge). Ved GratisDNS skal du selv styre din opsætning inkl. MX-records via din browser.

Håber at det kan bruges

mvh Allan
Avatar billede glacier Nybegynder
12. februar 2004 - 13:05 #7
det er jeg godt klar over det jeg geren vil have hjælp til er at opsætte den MX record rigtigt!
Avatar billede snowball Novice
12. februar 2004 - 13:13 #8
Ifølge ravsted.dk's kommentar i http://www.eksperten.dk/spm/464155 så skulle nedenstående virke:

dit_domæne.dk      43200  IN      MX      10 dit_domæne.dk
dit_domæne.dk      43200  IN      MX      20 backup-mx.post.tele.dk
Avatar billede glacier Nybegynder
12. februar 2004 - 13:13 #9
jeg fandt selv ud af det,, men takker alligevel... hvis i vil have point så læng et svar inden imorgen kl. 15
Avatar billede glacier Nybegynder
18. april 2004 - 22:45 #10
hmm
Avatar billede glacier Nybegynder
09. maj 2004 - 23:32 #11
xbxcvbx