Avatar billede rc Nybegynder
10. februar 2004 - 09:22 Der er 8 kommentarer

Trådløs netværk

Jeg overvejer at anskaffe mig trådløs netværk. Dog hører man jo så mange historier om hvordan man deler sin internetopkobling og computer med hele ejendommen.

Derfor vil jeg gerne have nogle gode råd angånde dette, da det jo er fristende at afskaffe sit 20m lange lan kabel:

Er det så "farligt" at man skal holde sig væk fra det?

Forretningerne har nogle proceduerer til hvordan man bedst muligt sikrer sig - er det godt nok?

Findes der programmer som man kan downloade, hvis man ønsker at sikre sig bedre?. Her tænker jeg fx på et program der fortæller hvor mange der er logget på netværket - eller andre muligheder for at holde "øje" med sit trådløse opkobling/netværk etc.

Er det forskel på sikkerheden med hensyn til prisen på det trådløse hardware?

Andet?

Håber der kan startes en debat vedr. trådløst netværk, da det jo virker som et fuldtidsjob at anskaffe og ikke mindst pleje sit trådløse netværk.
Avatar billede peet-49 Novice
10. februar 2004 - 09:25 #1
De fleste trådløse routere kan sikres med password, men intet er jo helt sikkert, når det drejer sig om internet.
Vi bruger her i firmaet trådløs netværk, og har ikke haft problemer på nogen måde.
Avatar billede espersen Novice
10. februar 2004 - 09:32 #2
Vedr. sikkerhed: det er rimelig nemt at sikre sit netværk ; der er dels lidt manualer der følger med men ellers er der en stribe gode artikler at læse på :
http://www.eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=bufferzone

Der er forskel på sikkerheden samt kvaliteten blandt de produkter der er på markedet - (selvfølgelig) - tag et anerkendt mærke - det betaler sig gerne i længden.
Avatar billede espersen Novice
10. februar 2004 - 09:34 #3
Forslag : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516
Linksys er den billige fætter til Cisco, som er en af de ledende på netværksmarkedet.
Den har både 11 og 54 mps som hastighed og koster kun lidt extra.

Denne router/accesspoint kan dele forbindelsen med 11 mps samt har en printserver indbygget (til printer med parrallelport): (så er du også trådløs  når der skal printes!)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14185
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2004 - 09:34 #4
Dit trådløse netværk skal kunne klare WPA protokollen. Det er den, der anses
for sikker i dag. WEP og MAC-adressefiltrering er ikke "sikre", men måske sikre
nok til dig.
Avatar billede rc Nybegynder
10. februar 2004 - 09:35 #5
peet49 >> Nej, men ville I vide, hvis der var nogle der havde haft adgang til jeres netværk?. Umiddelbart ville jeg jo heller ikke opdage noget, hvis jeg ignorerede sikkerheden (et godt stykke tid ud i fremtiden), hvis folk fik adgang til mit trådløse netværk. Men det ville jo være meget betryggende, hvis man forlader computeren tændt, at man var sikker på, at ikke andre havde adgang til computeren og læste ens mails m.m.
Avatar billede rc Nybegynder
10. februar 2004 - 09:39 #6
Espersen > kom med nogle råd til køb af router accesspoint. Kan i andre bakke op om disse forslag, eller er der andre råd til hardwaren. Må indrømme at jeg i realiteten ønsker den billigste løsning (hvis trådløst er trådløst, og der kommer jo sikkert også bedre produkter indern for en nær fremtid). Dog vil jeg ikke gå på kompromi med sikkerheden, og vil derfor gerne betale hvad dette koster (uden at kaste gode penge efter dårlige).
Avatar billede espersen Novice
10. februar 2004 - 09:42 #7
Fordelen ved den første jeg foreslog er at den har hastigheden 54 mbs hvilket vil gøre intern trafik på dit netværk rimelig hurtig (fx. overførsel af fx. data mellem 2 computere - tager lang tid ved 11 mbs)
Sikkerhedsmssæigt har den både : WPA / 128-bit WEP / MAC-filtrering / SSID
Avatar billede espersen Novice
10. februar 2004 - 09:51 #8
Hvis det er en USB-printer som du har kan du sætte denne printserver til routeren og derved let dele printeren med alle på dit netværk.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38702

bemærk at de routere/accesspoints jeg har foreslået alle er med 4 ports switch og firewall. De 4 porte bruges til alm. kabel - fx. til printserveren samt andre PC'ere der ikke har trådløst netværkskort (behøves fx. ikke til en alm. PC der står ved siden routeren). Firewall'en giver dig mulighed for at sikre dig selv yderligere mod ulovlige indtrængere (fra internettet - ikke naboerne)