Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. februar 2004 - 21:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Asus a7V8X raid connector spm.

Jeg har et spørgsmål til raid connectoren på mit bundkort. Jeg har to harddiske i min computer og to cdrom drev, og jeg vil gerne tilslutte en ekstra harddisk, og lure på om jeg kan benytte den raid connector?

I manuallen står der:

By default, the drives that you connect to the PRI_RAID connectors follow the ATA133/100/66/33 protocol as independent drives, not as a disk array.

Jeg forstår jeg som at hvis jeg ikke installere raid driveren, så vil drevet funkere som de andre tilsluttede harddiske. Har jeg ret?

Eller bliver jeg nød til at invistere i en harddisk controller? i så fald hvilken?
Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. februar 2004 - 21:13 #1
Hov glemte at høre hvis det er tilfældet at computern vil opfatte harddisken som de andre, vil der så være problemer i linux?
Avatar billede terry Ekspert
09. februar 2004 - 21:17 #2
NOTE> By default!
Without knowing anything about your motherboard it would not be logical to have a RAID controller if it couldnt be used as a RAID! Si I would think that it needs to be enabled, maybe via the BIOS! This information should be in the user manual.
Avatar billede terry Ekspert
09. februar 2004 - 21:18 #3
Know NOTHING about Linux, but I would think you will need a driver which supports Linux.
Avatar billede terry Ekspert
09. februar 2004 - 21:21 #4
If you arenot interested inusing the RAID then I would suggest that you try using the two HD's you have already have on the RAID controller.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. februar 2004 - 21:29 #5
Går ud fra du kan dansk siden du svare på mit dansk skrevet spørgsmål.

Jeg er ikke interreseret i raid, efter hvad jeg læste mig frem til i min user manual, er det ikke noget jeg har brug for. Det jeg har brug for er ekstra diskplads, og vil bare vide om jeg kan bruge den connector, eller om jeg skal købe en harddisk controller.

Men bruges raid ikke til andet end backup (sikkerhed) og ydelse forbedring? Det var hvad jeg forstod på manualen raid 0 og raid 1...
Avatar billede terry Ekspert
09. februar 2004 - 22:09 #6
yes I understand danish, just not so good at writing!
I also understand it to say that you can use it as a normal HD connection.
I have an Asus P4S8X and its also has this setup, although I'm using the SATA connections in a RAID (0 for performance)
Avatar billede d0wd Nybegynder
10. februar 2004 - 08:44 #7
snigermunk . har selv a7v8x og foruden RAID har jeg osse SATA på, så det har du vel osse ? hvis ja, så er problemet jo løst hvis du smider en SATA disk på istedet for en alm ide på raid connectoren.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
10. februar 2004 - 15:34 #8
Det lidt svært, for jeg har disken, har droppet en computer, så jeg gider ikke rende ud og købe en sata harddisk, nå jeg har en alm på 80gb i hånden :)

Men dowd, ved du om man kan benytte ide porten, og sata stikkende på sammetid? eller og det er et enten eller spm?

Jeg prøver bare at smide disken i, I får begge point... hvis dowd lægger et svar :)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
10. februar 2004 - 17:04 #9
hmm det virkede ikke :(