Avatar billede kryger7 Nybegynder
09. februar 2004 - 18:56 Der er 13 kommentarer

hvorfor er netværksprinter offline?

Hjemmenetværk: Stationær (WinXP), bærbar (Win98). Printer installeret på stationær, printer er delt. Netværket består af en switch og utp-kabler til begge computere og et modem. Netværket virker - sådan at jeg kan se alle de delte filer på begge computere. Jeg kan også se den printer som er tilsluttet den stationære i "Andre computere" på den bærbare. Hvis jeg dobbeltklikker på printerikonet på den bærbare kommer en dialogbox op: "Du kan ikke bruge printeren \\stationær\hp, før den er installeret på computeren. Skal Windows installere printeren, og derefter fortsætte handlingen?". Det klikker jeg ja til, og følgende dialog kommer op: "Denne netværksprinter er i øjeblikket offline. Du kan installere printeren nu, men du vil ikke kunne udskrive til den, før den er online igen." Mit problem er nu at jeg ikke ved hvordan jeg får den delte printer på den stationære computer (med WinXP) online. Hvis jeg ser på printerikonet er der sådan en hånd under (som indikerer at den er delt), og der er sådan et flueben (som vel betyder at den er installeret og virker). Printeren fungerer fint fra den stationære. Hvordan får jeg printeren 'online'?
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 19:09 #1
Prøv i stedet at køre igennem med at installere printeren som en netværksprinter på den bærbare, og afslut installationen med at udskrive en testside. Hvis printeren er koblet op via USB-port på den stationære, så vær sikker på at den i enhedshåndtereingen ikke er sat op til at slukke for strømmen for at spare strøm, dette kan give problemermed om printer er off eller on-line. Prøvede det med en HP printer ;-)
Avatar billede kryger7 Nybegynder
09. februar 2004 - 19:22 #2
Printeren er tilsluttet i LPT-porten på den stationære.

Jeg har installeret printeren som netværksprinter på den bærbare, og undervejs i installationen kom boxen: "du kan ikke udskrive fra printeren før den er online. Vil du installere printeren alligevel?" - det klikkede jeg ja til, og jeg kan nu se printerikonet på den bærbare i mappen "printere". Ikonet er sådan uskarpt, og når jeg markerer det står der "Indgreb fra brugeren er nødvendigt - Arbejd offline" ude til venstre.

Hvad betyder det - og hvordan kommer jeg til at udskrive på printeren fra den bærbare?
Avatar billede kryger7 Nybegynder
09. februar 2004 - 19:36 #3
Kan det være netværksindstillingerne jeg skal pille ved? Det er det vel når jeg på en eller anden måde skal gøre printeren 'online'?
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 20:21 #4
Kan du højreklikke og vælge on-line ?? Hvis ikke så fortsæt med det næste.

Var printeren tændt da du installerede den, hvis den ikke var det, skal du lige prøve at slette printeren igen og køre en nyinstallation. Du skal også under egenskaber for printeren, under securityfanen vælge at alle kan udskrive på den, hvis det ikke allerede er gjort.
Jeg mener ikke det har noget med netværket at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 20:21 #5
nyinstallationen er selvfølgelig på din bærbare :O)
Avatar billede kryger7 Nybegynder
09. februar 2004 - 20:26 #6
det lyder fornuftigt det med securityfanen - jeg kan bare ikke finde den... Når jeg højreklikker på printerikonet, vælger egenskaber, er securityfanen ikke blandt fanerne... Hvad så?
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 20:28 #7
Det er først nu at jeg ser at det var en windows 98 du havde som bærbar, måske har du ikke en driver til win 98 installeret. Hvad er det for en printer du har ??
Avatar billede kryger7 Nybegynder
09. februar 2004 - 20:29 #8
det er en hp deskjet 990cxi - jeg har installeret xp-driveren på den stationære, og 9x-driveren på den bærbare...
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 20:33 #9
har du ikke delt printeren ?? Så burde securityfanen også være med, her snakker jeg om på din stationære, det er der den skal deles
Avatar billede kryger7 Nybegynder
09. februar 2004 - 20:36 #10
jo printeren er delt.

på den stationære hedder fanerne: generelt, deling, porte, avanceret, farvestyring, enhedsindstillinger, tjenester. Ingen security.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 20:45 #11
Ja, så er jeg vist ved at være dig svar skyldig, har du prøvet at slette/installere printeren igen ??
Jeg tror det med security kun er der hvis man har formatteret harddisken med fil-systemet NTFS.
Jeg tror at driveren til windows 98 skal installeres på din xp, og tilføjes under deling --> yderligere drivere
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 20:52 #12
Hvis du stadig ikke kan få det til at virke, så kan jeg kigge på det i morgen derhjemme, hvor jeg eget lille hjemmenetværk. Det kan være det gør det lidt nemmere ;-)
Avatar billede kryger7 Nybegynder
09. februar 2004 - 20:57 #13
ja det kunne jeg godt tænke mig... det virker stadig ikke...