Avatar billede 7th Praktikant
09. februar 2004 - 18:41 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ren harddisk

Jeg skal sælge min gamle computer, og i den forbindelse har jeg sat harddisken i min nye computer for at overføre nogle data.

Nu vil jeg gerne rense harddisken fuldkommen. Jeg har allerede formateret harddisken ved at højreklikke på den, og vælge formater.

Er det nok til at den er fuldstændig ren, eller skal jeg gøre mere?
Avatar billede izemate Nybegynder
09. februar 2004 - 18:44 #1
altså har du valgt quick formatering eller bare normal formatering..

skulle mene at en normal formatering er godt nok!

<\\izemate
Avatar billede 7th Praktikant
09. februar 2004 - 18:45 #2
En normal standard formatering.
Avatar billede resten Nybegynder
09. februar 2004 - 18:49 #3
Formater den mindst 7 gange ellers kan de genskabe din data :)
Avatar billede izemate Nybegynder
09. februar 2004 - 18:50 #4
okay det burde være nok..
hvis du evt vil være helt sikker på alt er slettet kan du jo lige køre den et par gange :-)
Avatar billede incabulos Nybegynder
09. februar 2004 - 19:12 #5
Det er slet ikke nok... Find en hex editor og kig på disken, så vil du finde ud af at det slet ikke er nok. Den skal wipes med PGP, eller kør en install med et andet os...
Avatar billede 7th Praktikant
09. februar 2004 - 19:16 #6
incabulos > kan du ikke lige skære det ud i pap hvad jeg skal gøre. Forstår ingenting af hvad du snakker om :o)
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. februar 2004 - 19:18 #7
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2004 - 19:23 #8
når du sletter data eller formaterer, fjerner du ikke selve data på disken. de kan hentes igen med et recovery program som r-studio og mange andre. hvis du vil være sikker på, at dine data ikke kan findes mere, skal de overskrives flere gange af f.eks. cyber-scrub eller sure-delete.
Avatar billede 7th Praktikant
09. februar 2004 - 19:48 #9
Jeg har downloadede Active@ KillDisk til en floppy diskette. Skal jeg så bare sætte harddisken i min gamle computer, og boote fra A drevet?
Avatar billede 7th Praktikant
09. februar 2004 - 19:55 #10
P.S. husk nu at lægge et svar :o)
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. februar 2004 - 20:32 #11
gå herind http://www.killdisk.com/screenshots.htm ,kig enten online eller hent hjælpe-filen http://www.killdisk.com/downloads/killdisk.pdf ,jeg har endnu ikke haft brug for den , så læs om det !!! når man roder med ting fra en promt (og ikke er vant til det ka det nemt gå galt) , jeg ville tage kablerne af andre harddiske end den der skal slettes og så boote på disketten...
Avatar billede 7th Praktikant
09. februar 2004 - 21:11 #12
Jeg har skam læst det igennem, men når man ikke har ret meget forstand på det, er det jo naturligt nok at spørge her, eller hvad ;o)

Nå, men nu prøver jeg.

Forresten, når jeg har afviklet Active@ KillDisk, kan jeg så på en eller anden måde se, om det er udført korrekt. Jeg mener om man kan tjekke, om nu harddisken er blevet renset fuldkommen.
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. februar 2004 - 22:04 #13
jo,selvfølgelig ska du spørge her ;) var ikke uvenligt ment,men fordi jeg ikke har brugt værktøjet...om killdisk ka hvise dig det,ved jeg ikke,men ellers ka du prøve at se hvad PC Insector Recover finder efter du har formateret http://www.euclann.net/html/downloadSoftware.htm
eller GetDataBack http://www.runtime.org/gdb.htm
Avatar billede 7th Praktikant
10. februar 2004 - 00:07 #14
OK, ser ud til at virke fint. Skulle bare lige have lavet floppy disken korrekt :o) Smid lige et svar tak.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. februar 2004 - 00:35 #15
Hej 7th.
Læg endelig mærke til cp1´s gode råd om at tage kablerne af andre harddiske.
Jeg har selv prøvet, at formatere med Killdisk og opledede til min ærgrelse, at
den også formaterede min anden harddisk, og jeg mistede alt. Gotfred
Avatar billede 7th Praktikant
10. februar 2004 - 01:18 #16
Jep, lagde mærke til det. Derfor satte jeg den tilbage i min gamle computer inden jeg begyndte :o)
Avatar billede cp1 Nybegynder
10. februar 2004 - 04:29 #17
;)
Avatar billede 7th Praktikant
10. februar 2004 - 10:49 #18
Takker for hjælpen :o)

Man kan forresten tjekke om sletning er udført korrekt ved at trykke CTRL + S. Så får man en hex oversigt, som gerne skulle sige 0 hele vejen.
Avatar billede cp1 Nybegynder
10. februar 2004 - 15:07 #19
tak for point og oplysning ;-0)