Avatar billede eerikk Nybegynder
09. februar 2004 - 17:57 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Egen webserver - kun lidt plads

Hejsa - jeg har tænkt på at skaffe egen web-server derhjemme. Problemet er at jeg ikke har særlig meget plads! Serveren skal stå inde i et lille skab. Jeg tænkte først på at bruge en laptop, men blev snakket fra det. Lige nu overvejer jeg at købe en lill pc med en lille skærm til - Måske en Asus Pundit med en tilfældig lille tft-skærm til. Men jeg vil gerne høre fra eksperterne. Hvad gør man hvis man gerne vil have egen web-server, men næsten ikke har noget plads?
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
09. februar 2004 - 18:06 #1
Hvorfor vil du have den derhjemme.. Det er jo efterhånden billigt at få dem hostet ude i byen, på større linjer osv osv ?

ved godt det ikke direkte er svar på dit spørgsmål.. men .. er da lidt nysgerrig..
Avatar billede nlsaeg Nybegynder
09. februar 2004 - 18:07 #2
Siden den kun skal køre webserver, kunne du jo vælge at købe en brugt desktop på dba.dk eller qxl.dk etc.
Mht. skærm så er det kun "rigtig" aktuelt under installationen, efterfølgende kan det anbefales at køre "remote-desktop", SSH etc.
Avatar billede pehory Nybegynder
09. februar 2004 - 18:13 #3
Som therealyoda er det meget billigt at få dem hostet på gode linier. Og på mange tilbud hører serveren med så du slipper for den store engangsudgift.
Men hvis du vælger hjemmet er enig med nlsaeg. Skærmen kan du bare nuppe fra din computer når du skal installere. Til daglig brug er den lige meget.
Du kan købe en rack server. De fylder ikke særlig meget, men koster lidt.
Avatar billede eerikk Nybegynder
09. februar 2004 - 18:25 #4
Det skal være JSP-hotel -> derfor :o) Hvis nogen kender et stabilt og billigt jsp-hotel så sig endelig til! (De findes ikke).

nlsaeg>> "remote-desktop"? Hvis jeg har min server og min alm. computer på samme netværk, kunne jeg så brueg min alm. computers skærm, mus og tastatur til at styre min server??
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
09. februar 2004 - 18:25 #5
såfremt du er interesseret i en god deal på hosting kan du bare ringe eller skrive.. 40819955 eller lars@yoda.dk
Avatar billede eerikk Nybegynder
09. februar 2004 - 18:26 #6
Husk at det ikke må fylde noget særligt - det er det det handler om... ikke prisen..
Avatar billede eerikk Nybegynder
09. februar 2004 - 18:27 #7
yoda>> JSP??
Avatar billede incabulos Nybegynder
09. februar 2004 - 18:29 #8
Jeg undrer mig over at du er blevet snakket fra at bruge en laptop - de bruger meget mindre strøm end alm. PC og laver dermed også mindre varme, fylder meget mindre og larmer knap så meget. Siden du ønsker at have den stående hjemme, vil jeg gå ud fra at du ikke regner med mange hits og det kan en gammel pentium/486'er sagtens klare. Jeg er enig med nlsaeg, du skal ikke bruge en skærm til andet end install, så glem den...
Og pehory har også ret:-) Det koster dig nok mere at ha' websrv stående hjemme med strøm og Inet, men hvis du har "mange" penge så go ahead.. Du kan evt. også prøve en Shuttle XPC:-)
Avatar billede nlsaeg Nybegynder
09. februar 2004 - 18:33 #9
Det burde du kunne eerikk. Selv bruger jeg ssh til min lille server. Men der er et program, (gratis mener jeg), kaldet Real vnc. Det ser ud til at virke glimrende, dog har jeg ikke selv prøvet det.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
09. februar 2004 - 18:33 #10
må indrømme at jeg ik hoster jsp pt, og det var nu også mere et serverhost tilbud, som jeg havde i tankerne..

men hvad skal der til for at hoste JSP??  hvad kræves på servern ?
Avatar billede eerikk Nybegynder
09. februar 2004 - 18:36 #11
yoda>> linux-biblioterker, tomcat/resin, JVM-pooling, -you know...
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
09. februar 2004 - 18:42 #12
OK.. det skal jeg da så lige kigge på..

hvor meget plads skal du bruge ?

skulle du få lyst til at få hostet din egen server og starte som jsp-host.. så kunne det jo også være vi lige skulle snakke sammen.
Avatar billede 2c Nybegynder
09. februar 2004 - 23:00 #14
Avatar billede eerikk Nybegynder
10. februar 2004 - 00:28 #15
ja, som man kan se er JSP-hoteller pissedyre... Det kan jeg gøre bedre selv - og jeg har tænkt mig at have egen server i mange år. Jeg skal dog kun have den i 2 år for at det kan betale sig! Så tilbage til spørgsmålet jeg oprindeligt stillede tak :o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2004 - 07:51 #16
"betale sig" ... måske. Bruger den 50W koster det ca. 50 kr om måneden i strøm.
Avatar billede eerikk Nybegynder
10. februar 2004 - 10:50 #17
ej>> Yep så sparer jeg 150 om måneden :o) Hvad skal en server iøvrigt have? Skal den have en hurtig cpu, meget ram eller hvad?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2004 - 11:07 #18
JSP: så skal du have rigeligt RAM. CPU? Hellere en langsom, der ikke kræver så
meget køling end en hurtig. 800 MHz kan klare ganske meget i den sammenhæng.
Avatar billede eerikk Nybegynder
10. februar 2004 - 12:54 #19
ok - Masser af RAM - en celeron cpu måske?
Avatar billede eerikk Nybegynder
11. februar 2004 - 19:06 #20
iøvrigt>> Når det nu er til JSP-hotel -> Hvilket styressystem bør man så vælge - jeg tænkte redhat, men jeg er ikke bevendt indenfor linux-verdenen...
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
11. februar 2004 - 19:31 #21
jeg har lige et andet spørgsmål..

hvorfor er jsp hosting så dyrt hvis det kører på linux ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2004 - 19:45 #22
Der kan ikke være så mange pr. maskine pga RAM forbrug.
Avatar billede 2c Nybegynder
11. februar 2004 - 20:13 #23
therealyoda: Det koster dog heller ikke vildt meget.

Ved dansite som jeg har linket til, koster det 20 kr./mdr.
Avatar billede eerikk Nybegynder
11. februar 2004 - 22:32 #24
Anden ulempe: JSP brugere puttes i den samme JVM-pool. Når en anden bruger laver noget krævende er det også min side som bliver sløv.
Avatar billede eerikk Nybegynder
11. februar 2004 - 22:32 #25
Har seriøst overvejet Dansite :o)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. februar 2004 - 00:05 #26
Kan man så ikke lave flere installationer af jsp på samme server, så hver bruger alligevel havner i hver sin pool ?
Avatar billede eerikk Nybegynder
12. februar 2004 - 09:30 #27
yoda>> Jeg taler om når man abonnerer på et web-hotel som man ikke selv hoster..
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. februar 2004 - 13:24 #28
Ja, ok..

men jeg mener.. om man underen installation ikke kan gøre så hver bruger har sin egen pool og derved om man som host kan undgå at alle bruger havner i samme pool ?
Avatar billede eerikk Nybegynder
12. februar 2004 - 13:41 #29
yoda>> Det dur ikke :o)