Avatar billede adarp Nybegynder
09. februar 2004 - 13:53 Der er 38 kommentarer

Hvilken Computer skal jeg vælge?

Jeg står og skal bruge en ny computer... men hvilket mærke er det bedste lige for tiden?? Jeg har kigget lidt på denne her fra Zitech:
Zitech Gold P4 3,2GHz, 1024MB DDR, 120GB S-ATA HDD, DVD brænder. den koster ca 10.000. men er der er mærke som er bedre og hvor man får mere for prisen?? og skal jeg evt vælge en computer med en Extreme Edition CPU eller er det efterhånden blevet for opreklameret??
Avatar billede powerade Nybegynder
09. februar 2004 - 13:56 #1
10.000 for den computer lyder umiddelbart af meget... Det ville være billigere at samle den selv..
Kig ind på http://www.prc-data.dk/ og klik på "Pc Systemer" i menuen til venstre og se om der er en af dem der opfylder dine behov.. De har ihvertfald samlede systemer til fornuftige priser..
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 13:59 #2
Lad vær med at gå efter p4 EE, da pris kontra ydelse ikke er det værd.
Avatar billede draco999 Nybegynder
09. februar 2004 - 14:03 #3
plus hvad vil du bruge 1gb ram til?
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:03 #4
Prcdata leverer ok systemer. Har købt færdige systemer hos dem 2 gange (for mine 13 årige grandfætre)
Der er dog nogle ulemper ved deres systemer. De er ikke specielt lydløse, de bruger box kølere til cpu, som ikke altid er lige effektive og grafikkortene er powercolor (har en relativt høj fejlprocent)
Men hvis du kan få dem til at smide en anden køler og grafikkort (et fx5900xt er det bedste grafikkort pris/ydelse til dato) vil du få et ok system. Derudover kan du købe 2års service garanti hos dem.
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:05 #5
1gb ram er ikke overkill mere. Kunne godt tænke mig en 512mb klods mere i mit system. Specielt til nyere spil og tunge grafiske/musikprogrammer.
Avatar billede powerade Nybegynder
09. februar 2004 - 14:06 #6
Lige en rettelse til dit indlæg chalde. De grafikkort der følger med med pc-systemerne hos prc er ikke nødvendigvis powercolor. Man kan vælge imellem både geforce og radeon, alt efter hvad man synes bedst om.
Avatar billede powerade Nybegynder
09. februar 2004 - 14:06 #7
Undskyld du mente fabrikant... ;o)
Avatar billede platapus Nybegynder
09. februar 2004 - 14:07 #8
Hvad er der galt med at bruge  box kølere til cpu, hvad foreslår folk ellers man skal bruge??
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:09 #9
Boxkølere er ikke altid lige effektive. I den ene af de computere jeg købte hos prcdata blev køleren skiftet ud med en zalman efter 1 uge. Cpu blev simpelthen for varm, og det på en 2.6ghz northwood.
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 14:09 #10
Du spørger til mærke - og her tænker du måske på det som står uden på "kassen".

Du kan få mere og bedre mærkeværer ved at samle det selv (eller få butikken til det mod ca. 450,-)

Men fortæl hvad den skal bruges til - ellers er det det svært at komme med forslag der matcher det + sat i pris/ydelse-forhold.
Avatar billede powerade Nybegynder
09. februar 2004 - 14:09 #11
Der er det galt med de medfølgende kølere at de enten fra start eller meget hurtigt bliver meget støjende. Enten p.g.a. slitage eller ganske simpelt fordi de er for ringe.. Invester istedet i en Thermal Take el. lign.
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:13 #12
Thermalright(sammen med en god blæser) eller zalman er mit bud til intel. Thermaltake laver ikke de bedste kølere til p4. De er ok, men andre producenter laver bedre. Thermaltake er bedst til amdkølere efter min mening.
Avatar billede platapus Nybegynder
09. februar 2004 - 14:13 #13
så altså investere i Thermal take box køler istedet? Hvad med kølepasta og sådan noget er det nødvendigt til en 3 ghz?
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:15 #14
Kølepasta er altid "nødvendigt". Dvs at det vil skære 10-20 grader af toppen.
Avatar billede adarp Nybegynder
09. februar 2004 - 14:15 #15
den skal mest bruges til at downloade og kunne gå hurtigt på nettet osv... det tar fandme en krig for min computer at komme på internettet og når man skal over på en ny side. og derudover skal den også kunne ha mere en 2 vinduer åbne unden at den brgynder at hakke... Den skal bare kunne klare alle ting hurtigt og jeg gider ik rigtig sku skifter den ud om 1 år så derfor vil jeg vælge en computer med den hurtigste CPU osv...
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:16 #16
Hvis du ikke skal bruge den til spil eller tunge programmer, er det alt for mange penge du investerer i den.
Avatar billede adarp Nybegynder
09. februar 2004 - 14:17 #17
og desuden larmer den der Zitech computer heller ik særlig meget. Den nye computer jeg skal ha skal helst være så lydløs som muligt. gider ik høre på den imens man arbejder på den.
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:17 #18
Det du skriver du vil bruge den til, klarer min gamle comp (1.33ghz amd, 512 sdram) fint.
Avatar billede platapus Nybegynder
09. februar 2004 - 14:17 #19
Jeg har lige været inde på www.midtdata.dk og når jeg kigger under processorkølere og thermal take er der ikke en eneste de kan anbefale. Som de skriver er de for svære at sætte på! Er det rigtigt eller er det bare fordi de ikke har forstand på det?
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:18 #20
Det er formentlig amd kølere du kigger på.
Jeg vil anbefale enten en mist eller zalman. De er meget lydløse.
Avatar billede adarp Nybegynder
09. februar 2004 - 14:18 #21
jeg skal også bruge den til nogle spil... dog spiller jeg ik særlig meget på den Computer jeg har nu, men det er nok også mere fordi at skræmen hele tiden fyser og at den hakker hvis man har 2 vinduer åbne, så når jeg får en computer som virker optimalt kan det nok godt ske at jeg også skal bruge til nogle spil...
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:21 #22
Hvis du ikke er den største gamer, eller ikke skal bruge tunge programmer, vil jeg sige at 10k er for meget at spendere.
Avatar billede powerade Nybegynder
09. februar 2004 - 14:21 #23
For svære at sætte på?? Nej nu må de sgu stoppe... :D

Måske hvis man er fummelfingret er de svære at sætte på.. Har jeg ihvertfald ingen erfaring med... ;o)
Avatar billede platapus Nybegynder
09. februar 2004 - 14:22 #24
nej det er p4 kølere fra thermal take jeg kigger på. Men ellers mist eller zalman kølere kan jeg se! Men ud over en boxkøler og noget kølepasta så behøver man ikke mere vel? Hvad skal man ellers have af køleelementer i en computer, 2-3 kabinet kølere ikke, så burde man være på den sikre side?
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:23 #25
Jeps, og i dit tilfælde kig efter nogle lownoise (under 20db) blæsere.
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 14:25 #26
Jeg vil være lidt mere konkret - det er dog et skrabet budget, hvorfor der ikke helt bliver råd til at kræse om alle komponenter...

varenr.      /      artikel+beskrivelse        /      pris
310530  Abit NF7, Sokkel A  629,00
320381  AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A  679,00
410014  Diskdrev 3.5" Alps, Black  110,00
740579  Asus DVD 16x/48x E616P1/Black, ATA66  299,00
340615  Grafikkort - forslag mangler        899,00
420153  Maxtor +9, 120GB, Fluid, ATA133, 8MB  715,00
810135  Q-Tec 6024MD Miditower, 350W Black  329,00
320476  ThermalTake Exc. 12  Silent Boost  249,00
350324  Kingston Ram, 512 MB  1299,00

I altca. : 5.300,-  + 450 fpr at samle/teste, hvis ikke du selv vil i gang med det.

jeg er ikke tvivl om at der kan komme lidt forslag til ovenstående konfig. - men mener at dette er et ok bud på et altenativ der kan klare dit behov i dag + et stykke tid frem!
Avatar billede donwang Nybegynder
09. februar 2004 - 14:27 #27
www.computerland.dk har nogle vilde/billige systemer!
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:28 #28
Denne ville også matche dit behov. Vil yde lidt mere end ovenstående.
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=6133&Type=4&ID=1
Avatar billede adarp Nybegynder
09. februar 2004 - 14:30 #29
okay... det er mere fordi at det ikke er mig der skal bestille computeret... det er en anden som står for bestillingen... jeg skal bare sige hva jeg skal ha, så derfor skal det ik være for besværligt.. i det mener jeg med at sku begynde at samle en selv...
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 14:32 #30
Jeg vil helt klart gå efter en Barton 2500+ som kører godt og let kan OC's hvis man ønsker det. Jeg mener at dens PRIS/Ydelse er rigtig fin.

Se evt. testen mellem de 3 Bartons : http://www.edbpriser.dk/Review.asp?ID=1445
Abit NF7 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10463 (
En Barton 2500+ til ca. 625,- : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10872
En Thermal T Køler : 230,- : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43617

HDD:  tag en med 8 mb cache (koster 50,- extra) men giver en del mere i performance

DVD: Asus  (nem at gøre "kodefri" ved hjælp af frontpanelet)  Har den selv og mener at den har en meget lavt støjniveau + er meget stabil.

http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Specific.asp?ArticleHeadline=DVD-Rom+Roundup+Vol3&Series=0
http://www.digit-life.com/articles/dvd1001/dvd-10-01-asus16.html

Den som chalde henviser til ser også fornuftig ud ; dog er flere komponenter deværre ikke detaljeret beskrevet.

Jeg har tidligere fået SHG til at samle det hele for mig for 450,- hvilket er billigt nok når det sættes op i mod min egen hastighed ;o)
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:37 #31
Jeg ville klart gå efter intel hvis det skal være en billig og alligevel hurtig løsning.
En p4 2600mhz 800fsb vil yde en del mere end en barton 2500+, og kan clockes mere. Tror nu ikke han søger et system til overclocking.
Men nok om det, hver sin smag.
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 14:39 #32
AMD / Intel  er begge fine processore hvor man kan få et fint pris/ydelsesforhold - om det skal være det ene eller det andet, er snarest en religionskrig ;o)
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:42 #33
Lige præcis, derfor stopper jeg her.
Avatar billede platapus Nybegynder
09. februar 2004 - 14:43 #34
Er det ikke nok bare at smide 2 kabinetkølere i 3 ghz maskine med et radeon 9600 XT PRO grafikkort og et par HD's
Avatar billede adarp Nybegynder
09. februar 2004 - 14:46 #35
jeg tror at jeg vil uddybe spørgsmålet lidt mere.... jeg skal finde et mærke som levere en samlet com. altså ik noget hvor jeg skal begynde at samle den selv og konfigurere de ting der skal i... det eneste jeg vil smide i som ekstra skal evt være en hurtiger CPU og noget mere ram.. så hvis I kan svare på hvilket mærke jeg skal vælge altså Dell, Zitech eller noget helt tredje, så vil det være helt perfekt... men tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede chalde Seniormester
09. februar 2004 - 14:47 #36
Hvis det SKAL være et kendt mærke, så dell. Men det er en del dyere end at gå ned hos en computerforhandler og få dem til det (hvilket alle forhandlere gør).
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 14:52 #37
helt enig med Chalde igen ....

se evt. hos SHG.dk - synes deres dyrere konfigurationer ser ok ud (ikke de billige)
fx. http://shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=375246&kat=
Avatar billede adarp Nybegynder
09. februar 2004 - 15:58 #38
okay... jeg kigger lige på det... mange tak for hjælpen!!!!