Avatar billede realone Nybegynder
09. februar 2004 - 01:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opgradering

Hej eksperter.

Jeg har nu i 3 år gået og opgraderet på mit system, så jeg nu er endt med følgende:

MB: MSI K7N2 Delta
CPU: AMD xp 2100+
RAM: Kingston HyperX
GFX: Daytona Geforce4 TI4200 128mb DDR, 8x AGP
HDD: 20GB 5400rpm

Det der undrer mig er, at min stationære kører _meget_ mere langsomt end min bærbare med næsten samme konfiguration. Dette på trods af at jeg har siddet og gloet test op og test ned for at finde dele til den stationære, der passer sammen.

Nu spørger jeg så jer: Hvad er flaskehalsen i mit system? Hvad er det der gør, at den ikke kører lige så hurtigt og smooth som min bærbare?

Selv har jeg mistænkt min gamle 5400rpm harddisk for at være flaskehalsen, men inden jeg styrter ud og køber en ny (er på SU :P) vil jeg lige høre jeres mening. Hvor meget betyder harddisken for systemets samlede performance?

På forhånd tak.
//realone
Avatar billede realone Nybegynder
09. februar 2004 - 01:09 #1
Glemte lige et "256, pc3200" ved rammene.
Avatar billede xman Nybegynder
09. februar 2004 - 01:48 #2
du kan have ganske ret i din 5200 rpm disk kan være en flaskehals, Hf betyder en hel for et systems ydelse. Kan ikke se hv or meget ram du har i maskinen men mindst 512 er nødvendugt hvis du skal køre winXP lidt hærderligt.

Eller den kan sagtens køre på 256 men så skal den bruge swap meget hvilket ville gøre at din langsomme hd ville skulle arbejde :)

evt sikre dig at den bruger en fast størrelse swap fil frem fior at lade den bestemme selv. Men med den konfiguration ville en ny disk give dig en fornemmelse af en helt ny maskine. en 80 gb maxtor med 8mb cache etc kan fås til 700 kr så mon ikke det kan lade sig gøre at klare. og evt ram hvis du kun har 256 :)

mvh jesper
Avatar billede zhark Nybegynder
09. februar 2004 - 02:17 #3
Jeg vil betsemt ikke påstå at der "xman" skriver ikke er helt rigtigt! Meeen hvad bruger du din PC til - hvilket OS har du på dem, og har du sørget for (vedligeholdelse) som defragmentering/up-date m.v.?
Jeg har lige været ude ved min svigersøn, hans PC kørte utroligt sløvt. Efter defragmentering, slettelse af en del (syge overflødige prg.). Deaktivering af nogle prg. (msconfig-start) -  scan med spybot m.v. så blev den tros kun 128MB SD133 ram og 400Mhz intel, som nyfødt. Egentligt ville jeg gerne have formateret den helt om, men der ville han gerne undgå.
Indrømmet - han havde virkelig forsømt den PC, men det ved jeg jo ikke lige om du er af samme slags, at: En PC det er bare noget man bruger... der er da OK, men 2-3 år uden en kærlig hånd, så får en PC en alvorlig "depression", uanset en 5200rpm. HD som han forøvrigt også har :)
Avatar billede zhark Nybegynder
09. februar 2004 - 02:35 #4
Jeg vil så lige fortsætte med - Jeg (solgte) på samme tid en PC Athlon 1Ghz T-bird 20GB HD grafikkort FX5200 128MB DDR ram, 256MB SD133 ram til ham (og mit barnebarn) - den kørte/kører! Bare "smooth", jeg vil helt klart mene den PC du omtaler bare SKAL kunne køre "smooth" - også med en 5200rpm HD :)))
Avatar billede ulkj Praktikant
09. februar 2004 - 08:28 #5
Hvad kører du på bussen ????
Avatar billede realone Nybegynder
09. februar 2004 - 13:21 #6
zhark og andre: Jeg har altid gået op i, hvordan min computer kører, så derfor har jeg jævnligt kørt diskfragmentering, diskoprydning, ad-aware og andre sjove ting på den. Hvordan min computer kører betyder meget for mig idet jeg bruger den næsten hele tiden: Skoleopgaver, counterstrike på rimelig seriøst niveau osv.

På maskinen kører jeg win2000 professional, fordi jeg ikke synes at winXP kører optimalt på den.

Det er netop pga at jeg synes jeg passer min maskine, at jeg er træt af at den kører så trægt i forhold til min bærbare (der iøvrigt også kun har 256mb ram). Nu har xman lagt et bud, men tror I andre også, at en ny HDD ville betyde så meget?
//realone
Avatar billede ulkj Praktikant
09. februar 2004 - 13:37 #7
Hmmm hvis du vil svare på hvad du køre på bussen cpu og ram kunne det måske værer der! den ligge det behøver nødvendigvis ikke værer din harddisk!
Avatar billede zhark Nybegynder
09. februar 2004 - 15:21 #8
OK - når du sådan har "været over" din PC, så må det næsten være din HD, for det er da også klart det svageste led i din konstellation - man må jo også erkende at 20GB HD 5400 kun er en "vag" beskrivelse af en HD der er jo ATA-IDE 33/66/100/133
Så ingen tvivl om at et skift fra f.eks. 33-66/5400 til 133/7200 med større cache vil have en mærkbar effekt :)
Avatar billede zhark Nybegynder
09. februar 2004 - 15:25 #9
Husk evt. et 80 cabel, det er jo allerede aktuelt ved IDE 66, det kan vel ikke tænkes du køre med IDE 40 cabler, forskellen ses tydeligt ved at lederne i 80' cabel i sagens natur er meget finere idet cablerne jo ellers er ens.
Avatar billede realone Nybegynder
09. februar 2004 - 15:40 #10
Jeg venter i øjeblikket på en bil, så jeg kan transportere min computer hjem fra et lan. Derfor kommer ATA-IDE og bushastigheder først op i aften.
Avatar billede realone Nybegynder
15. november 2004 - 23:09 #11
Lukker.