Avatar billede driver8 Nybegynder
08. februar 2004 - 16:26 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Underlig lyd ved opstart af pc?

Jeg har et meget underligt problem/spørgsmål, er der nogensinde nogen af jer der har været ude for at jeres pc sagde en underlig lyd når i tændte for den? Det nærmeste jeg kan beskrive den er som en slags motor der ikke kan starte, jeg ved ikke om det er hd der ikke rigtig vil gå i gang eller hvad det kan være. Der er ingen problemer når den først er kommet i gang, den gør det som regel i ca. 10 sekunder, derefter er der ingen ting at bemærke.

Hvad kan der være galt, er hd ved at stå af?

Håber nogen kan opklare dette.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
08. februar 2004 - 19:12 #1
Hejsa
Det kunne være enten harddiske eller måske en blæser som der larmer..

Skipper
Avatar billede hottadpole Nybegynder
08. februar 2004 - 19:14 #2
Sikkert cpu blæseren der er lidt sen i optrækket. Det er ikke så slemt, da det først bliver rigtig grimt når den slet ikke siger noget.
Avatar billede lunden Nybegynder
08. februar 2004 - 21:37 #3
hottadpole>lol......driver8>husk lige at holde øje med tempen.!!
Avatar billede driver8 Nybegynder
09. februar 2004 - 10:26 #4
hmm,det kunne selvfølgelig godt være blæseren, jeg kan da lige tjekke temperaturen når jeg kommer hjem, men jeg synes bare at kunne huske blæseren kører meget alm. når jeg tænder.
Avatar billede driver8 Nybegynder
09. februar 2004 - 18:54 #5
Min CPU temp. ligger på ca. 48 c og system temp. ligger på ca. 36 c, er det noget i vejen med det.

Det mærkelige er nu også at lyden ikke kommer hver gang jeg starter op, men oftest hvis maskinen har stået en nat. Altså hvis jeg startede den op nu hvor den har været oppe at køre, kan jeg ikke få lyden frem. Det er altså et af de problemer der næsten er umulige at få løst. Jeg har tænkt på at købe et nyt kabinet og en ny hd, men jeg ved jo ikke engang om det er der problemet ligger.

Lige til orientering kan jeg sige at jeg for nyelig blev nødt til at bøje den ramme hvor hd sidder i, da jeg skulle have plads til et PCI kort i fuld størrelse, og der gik den ramme lige nøjagtig i vejen som man skruer hd fast i, kan dette være årsagen til det, fordi den måske sidder en anelse skævt? Jeg bukkede den ellers så langt nede, at det ikke skulle have betydning for denne.

P.S. ..jeg ved godt at det jo ikke er meningen at man skal gøre sådanne ting, men nu havde jeg købt kortet, så skulle der også være plads til det :-) men det her er måske så hvad jeg får ud af det.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. februar 2004 - 17:11 #6
Der er næsten kun "7 huls metoden" der kan finde det her.
Prøv først at tage svøbet af, når den så har hvilet så længe at du er sikker på at lyden vil komme se på din blæser, lys evt med en lommelygte på den, og se om den starter op som den skal, er det tilfældet, så pil et drev fra af gangen, lige efter du har slukket den, og hør så næste dag om det hjalp.
Det kan sagtens være din HD der ikke kan lide at sidde skævt.
Avatar billede driver8 Nybegynder
12. februar 2004 - 16:09 #7
Nu har jeg lige prøvet og optage min pc i opstartsfasen, så i kunne høre lyden, men jeg vil prøve fromsej´s råd, men hvis det er HD selv, så kan jeg da ikke tage den fra, kan jeg?
I kan høre lyden her : http://www.soundvenue.com/mp3.asp?id=4065
N.B. den hedder PC opstart :-)
Avatar billede driver8 Nybegynder
12. februar 2004 - 22:51 #8
Nu har jeg siddet med lommelygten klar ved opstart, men jeg kunne ikke se noget, til gengæld blev jeg hurtigt klar over at det jeg troede det var - HD - var det i hvert fald ikke, men jeg nåede ikke at finde ud af hvad det så var i denne omgang. Så jeg måtte hen og vente i nogle timer så den ville gøre det igen, og denne gang var jeg klar med fingeren på grafikkortet, og søreme om ikke det vibrerede som en sindsyg, så det kan næsten ikke andet end være det, jeg vil lige dobbelttjekke om nogle timer, men jeg tror ikke en anden ting i maskinen kan få det til at vibrere så meget, det underlig er bare at grafikkortets blæser kører fint, det er vel ikke motherboardet der kan være noget galt med?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. februar 2004 - 06:28 #9
Det kan sagtens være grafikkortet der larmer. Og det har ikke noget med motherboardet at gøre. Adskillige grafikkort har blæsere der siger en del, og jeg har selv været nødt til at skifte et par stykker der begyndte at larme. En ny koster ikke ret meget og har du garanti er det jo gratis.
Avatar billede driver8 Nybegynder
14. februar 2004 - 02:20 #10
Så blev det opklaret, det var grafikkortet, og forhandleren forklarede at det var p.g.a. støv, som har sat sig dets blæser og suget den olie der gør den lydløs til sig. Han sagde at kunne jeg leve med denne lyd under opstarten havde det ingen betydning, kortet var ikke ved at gå i stykker, så længe blæseren fortsat kører, og det gør den.

Lyder det rigtigt? Jeg tror på ham når han siger det, men jeg ville lige dobbeltjekke med jer.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. februar 2004 - 11:21 #11
Du skal under ingen omstændigheder tro på den historie. Den skal ikke larme. Når den begynder på det pjat er det en advarsel om at der snart sker ulykker. Jeg har set kølere der simpelthen ryster i stykker, så ned til forhandleren og bed ham om at gøre sit arbejde i stedet for at prøve at springe over hvor gærdet er lavest. Desuden skal du ikke tro på den historie om olien. Der er ikke åbent ned til lejet hvor olien befinder sig og desuden er der vel olie i fra fabrikken af en grund.
Avatar billede driver8 Nybegynder
14. februar 2004 - 11:45 #12
Hmmm, det er sgu´ da for dårligt, men jeg tænkte nok jeg hellere måtte dobbelttjekke herinde. Problemet er at jeg så tror de røvrender mig hvis jeg indleverer det. Han sagde nemlig at hvis kortet ikke fejler noget, så skal jeg betale testgebyr på 150,- og når han så kommer med sådan en historie, som han i øvrigt også sagde ikke er dækket under garantien, så tvivler jeg endnu mere på om jeg vil få en retfærdig behandling. Jeg har også svært ved at undvære mit kort i en længere periode, da jeg så står uden arbjede i den tid. Jeg må vel bare finde mig i at købe et nyt, det bliver så godt nok bare ikke hos ham.

Kan du se andre udveje? Ellers tusind tak for hjælpen. Point?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. februar 2004 - 12:25 #13
Jeg har før med held, pillet klistermærket af blæseren i midten og smurt lejet med flydende silicone, så hvis du kan det, prøv det.
Avatar billede driver8 Nybegynder
14. februar 2004 - 12:28 #14
Hmm, det eneste smøremiddel jeg lige har i huset er WD40, går det at bruge det?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. februar 2004 - 12:48 #15
Nej, så hellere majsolie, så vil der også dufte af popcorn når den brænder af. ;o)
Det går ikke, enten silicone eller syrefri olie, men helst silicone.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. februar 2004 - 13:09 #16
==> fromsej lol. Fejlen er uden tvivl dækket af garantien. Hvis din nye bil pludselig begynder at rasle under instrumenteringen er det vel også dækket. Hvem har du egentlig handlet med? Ikke fordi jeg vil hænge nogen ud, men jeg vil gerne undgå "dovne" forhandlere.
Avatar billede driver8 Nybegynder
14. februar 2004 - 13:27 #17
www.TJDATA.DK

Har nu ikke den store lyst til at kigger forbi der mere. Jeg køber nok bare et nyt grafikkort, men jeg har da lyst til at indlevere det andet og lade dem tjekke det alligvel, men kan de kræve mig de 150,- når jeg ved den er gal?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. februar 2004 - 13:32 #18
Tjah, med det du har fortalt vil de jo nok prøve og prisen er for lille til at forbrugerstyrelsen vil røre ved den. Gør du hellere som fromsej siger og nyd duften af popcorn. En skam der er brodne kar rundt omkring.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. februar 2004 - 13:34 #19
Check lige den nye lovgivning m. h. t. garanti. Der er kommet en ændring i forhold til hvem der skal bevise hvad. En udskrift af denne vil garanteret gøre forhandleren svag i knæene.
Avatar billede driver8 Nybegynder
14. februar 2004 - 13:35 #20
Hvad vil i egentlig anbefale mig at købe 1. Creative 3D Blaster5 FX5200 eller 2. Asus A9200SE/T/128MB, koster begge 599,-
Avatar billede driver8 Nybegynder
14. februar 2004 - 14:05 #21
Jeg tænkte egentlig på, er det sådan at jeg skal stoppe med at bruge pc´eren, jeg har planer om at købe et nyt på mandag, men er det for længe at vente? Jeg er lidt bange for at det skal skade de andre komponenter i maskinen da jeg så virkelig vil være på røven.
Avatar billede lunden Nybegynder
15. februar 2004 - 12:26 #22
det væreste der kan ske, er at grafikkortet brænder af!!!!
Avatar billede lunden Nybegynder
15. februar 2004 - 12:29 #23
hvis grafikkortet er godt nok/nyt , vil jeg ikke invistere i et nyt!!!! smør blæseren i syrefri olie ( symaskineolie ) og den er så god som ny!!!
Avatar billede lunden Nybegynder
15. februar 2004 - 12:31 #24
leverede forhandleren hørreværn med, da han spurgte om du kunne leve med lyden??
Avatar billede driver8 Nybegynder
15. februar 2004 - 14:03 #25
Og skulle grafikkortet brænde af, kan det så ikke skade andre komponenter i maskinen?
Hmm, måske jeg skulle prøve at smøre det, skal bare lige have fat i noget olie så, og så finde ud af om jeg kan komme med til der hvor olien skal være.

Nej, jeg synes også godt han i det mindste kunne have givet mig et par gule ørepropper fra apoteket :-)
Avatar billede driver8 Nybegynder
16. februar 2004 - 14:53 #26
Har nu prøvet det med symaskineolien, og det virkede som om blæseren lettere blev sat i gang, men jeg må lige vente nogle timer med at se om det har virket, ellers var det en billig løsning, 25 kr. i Bilka.

Men jeg vender lige tilbage i morgen, når jeg er 100% sikker.

Morten.
Avatar billede driver8 Nybegynder
17. februar 2004 - 10:47 #27
Så har jeg tjekket, og søreme om det ikke lige sparede mig for et nyt grafikkort, så tusind tak for det råd - nogen der vil gøre krav på pointene?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. februar 2004 - 10:52 #28
En sjat må der vel falde af?*S*
Avatar billede driver8 Nybegynder
17. februar 2004 - 10:58 #29
Hvad siger i hottadpole og lunden?

20 point til hver hvis i smider et svar :-)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
17. februar 2004 - 13:04 #30
Så skidt da. :)
Avatar billede driver8 Nybegynder
18. februar 2004 - 10:49 #31
Tak for hjælpen, også til dig Lunden.

Morten.