Avatar billede ko-manden Nybegynder
08. februar 2004 - 11:50 Der er 1 kommentar

wine problem!

Jeg har installeret wine på min mandrake 9.2 og det første program(dev-cpp) kørte helt fint, men så prøvede jeg at installere nogle andre programmer hvor den ene af dem siger at programmet kun kan køres på windows 98, 2k, me, xp og nt! hvad er der lige galdt her skulle wine ikke kunne køre windows programmer, men så prøvede jeg med nogle andre programmer og fandt ud af at det var fordi wine kørte som windows 95! Og mange programmer kræver min. 98 er der en måde så man også kan køre windows programmer til andet end windows95???
Avatar billede strych9 Praktikant
08. februar 2004 - 17:18 #1
Det er ambitionen på wine projektet at have support for alle windows versioner. Så din teori om kun win95 support holder ikke vand. Samtidig skal du huske på at wine, stadig efter ca 8 års udvikling, ikke er nået til version 1.0 endnu. Du kan ikke forvente at alt bare kører ligesom i Windows. Løsningen på problemer af den type du har er oftest at kopiere de dll filer som programmet har brug for direkte over i wine installationen på din linux partition.
Hvis du leder efter en anden løsning så er der feks Win4lin projektet. Det er nogle kernel patches som tillader dig at installere windows 98 direkte ind på dit linux filsystem. Dog er win4lin ikke gratis. Det er et gammelt UNIX projekt som blev købt af det firma der videreudvikler det nu og de lever så af at sælge det..