Avatar billede morteeni Nybegynder
08. februar 2004 - 11:41 Der er 3 kommentarer

Installation af Fedora

Hej
Jeg har lige downloadet Fedora man når jeg skal til at installere det kommer det ikke så langt. jeg kommer til hvor jeg booter på cden og trykker enter til at installere, men så køre den en masse igennem og så kommer den til at sted hvor der står: Kernel panic: VFS: Unable ro mount root fs on 09:02. og der fra kommer den ikke vidre?? Hvad kan det være??

Morteeni
Avatar billede strych9 Praktikant
08. februar 2004 - 17:56 #1
Det er kernels måde at fortælle dig på at den ikke kan få adgang til et af dine drev. Afhængigt af hvor det er henne i bootfasen kan det skyldes forskellige ting.
Sker det lige før at den skal til at skrive til en af dine harddiske? I så fald er der måske ikke driver support for din hd controller eller lignende i kernel. Bruger du SCSI?
Det kan også være at Fedora først loader en lille linux distribution til en ram disk og dernæst prøver at gøre dit cd drev tilgængeligt for dig igennem den ved at mounte cd drevet. I så fald er problemet drivere til dit cd-rom drev. Er det mon SCSI? :)
Du kan efter al sandsynelighed løse problemet ved at loade en alternativ kernel fra cd'en. Dvs i stedet for at trykke 'enter' så skal du skrive en eller anden switch så den loader der er på cd'en ved at du har noget specielt hardware..
Avatar billede morteeni Nybegynder
09. februar 2004 - 22:08 #2
Jeg har bare prøvet det på 2 computere men den skriver det samme... og det er ikke scsi noget af det... men jeg vil lige prøve på min lillebrors com. men tror den gør deet samme... Jeg prøvede med Red Hat 8.0 og det gik fint nok... det med at loade en anden Kernel har jeg ikke så meget forstand på...
Avatar billede strych9 Praktikant
09. februar 2004 - 23:17 #3
Måske du bare skulle bruge RedHat 9.0 indtil Fedora får lavet nogle installation guides...