Avatar billede pallemanden Nybegynder
08. februar 2004 - 01:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Norton antivirus og bootblok

Jeg har Norton antivirus og den kører automatisk et tjek engang om ugen i de sidste par uger har den skrevet følgende, når den begynder på virusskanningen :

"Advarsel om bootblok

Din bootblok, der indeholder kritiske startoplysninger, er blevet ændret. Denne ændring er acceptabel, hvis du opgraderet operativsystemet, installeret en ny harddisk eller kører software, der ændrer harddisken."

Den spørger derefter om jeg vil acceptere og gemme ændringen, men jeg ved ikke noget om bootblok, så jeg ved ikke rigtigt, om jeg skal gøre det. Af de mulige årsager, den nævner, har jeg i hvert fald ikke gjort de to førstnævnte ting. Med hensyn til det tredje er det eneste jeg kan komme på, at jeg har fået installeret Netbank. Er det Netbank, der går ind og laver denne forstyrrelse? For hvis det er, så kan jeg vel godt acceptere, men hvis det ikke er, så skal jeg vel lade være?
Avatar billede fcs Novice
08. februar 2004 - 01:17 #1
Det er ikke netbank der laver om i din bootblok. Det kan være virus, så min anbefaling er at scanne din maskine igennem med din Norton og derefter disable den og derefter scanne igennem med en anden scanner, f.eks. onlinescanneren fra http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm

Er den også negativ, så vil jeg ikke umiddelbart tro at der er nogen fare.
Avatar billede pallemanden Nybegynder
08. februar 2004 - 13:27 #2
Jeg gik ind og slettede tre filer, der var i karantæne i Norton, og nu spørger den ikke mere om ovenstående, før den skanner. Underligt.
Avatar billede fcs Novice
08. februar 2004 - 14:09 #3
Nej, det er ikke så underligt. De filer den sætter i karantæne er de filer der laver "balladen" - dvs. f.eks. virus.
Avatar billede pallemanden Nybegynder
08. februar 2004 - 14:19 #4
Okay. Problemet er løst. Du får pointsene, som den eneste, der reagerede :-)
Avatar billede fcs Novice
08. februar 2004 - 15:58 #5
Takker for point - jeg håber at du ikke hører yderligere til det ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
10. februar 2004 - 18:56 #6
Det burde være nok, men onlinescan lige for at dobbelttjekke.
Det er altid en god idé når man har været inficeret.
Det er ikke fordi vi ikke ville hjælpe dig, men jeg har ikke modtaget mail om spørgsmålet, eller set det i oversigten. ;o)