Avatar billede clinton-2 Nybegynder
27. januar 2001 - 10:19 Der er 27 kommentarer og
7 løsninger

Hjælp til hjemme netværk

Jeg har en adsl forbindelse, der er tilsluttet en pc hvor jeg har en ftp server på. Denne pc har jeg forsynet med yderligere 2 netkort (så internet forbindelsen kan komme ud til yderligere 2 pc\'er). Pc hvor jeg har ftp vil jeg gerne køre noget firewall på og noget internet sharing så de 2 andre kan komme på internettet, ICQ, napster, mail, og hvad det nu hedder alt sammen.

PS kom med detaljeret svar der er jo mange point på spil.
Avatar billede metalmichael Nybegynder
27. januar 2001 - 10:21 #1
Hmmm, Der Er Mange Muligheder, Den jeg Ville Bruge For At Tilslutte De PC\'ere Du Vil Køre Med Er En ADSLHUB.
Avatar billede metalmichael Nybegynder
27. januar 2001 - 10:22 #2
Har Os En FTP Server, Måske Vi Har Noget Vi Kan Bytte med.

Jeg Har Selv 2 PC\'ere Som Køre ADSL Og Jeg har Sat En HUB Op, Og Der Er ingen probs. Med Det
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
27. januar 2001 - 10:24 #3
Jeg ville gerne springe det med hub\'en over da der kun skal tilsluttes 2 pc på mit netværk, det vil sige 1 ekstra netkort, hvilket er noget billigere en en hub.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
27. januar 2001 - 10:24 #4
www.tucows.dk kan du finde forskellige programmer til at dele Internet med. f.eks. WinRoute, WinGate. De er ret nemme at sætte op, og hjælpem er god.
Du kan også bruge Windows 98 SE, som har indbygget denne mulighed.

Der findes flere freeware firewalls til private, som også kan hentes fra www.tucows.dk.

På Eksperten er der desuden nok svaret 50 gange på ligende spørgsmål, og dem kan du også se lidt i. Søg på \'Internet deling\'. Jeg gider ikke skrive dem af.

Skriv hvis du har problemer så hjælper vi :-)

Avatar billede x4all_dk Nybegynder
27. januar 2001 - 10:26 #5
Hvis du vil undgå HUB, og du kun har 2 PC´er i nettet, skal du bare have et krydset-Twisted-Pair-kabel fra den ene PC til den anden PC. (Eller finde noget gammel Coax-net-kabel)
Avatar billede js17dk Nybegynder
27. januar 2001 - 10:27 #6
Jeg mener helt klart at du skal købe en hub, for så kan de andre computere også være på nettet mens \"hovedcomputeren\" er slukket.

Du kan få en hub til ca. 500 kr. Og sikkert billigere hvis du kigger dig godt for.
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
27. januar 2001 - 10:28 #7
Jeg kører win 2k pro på alle 3 maskiner, og har prøvet wingate, hvilket jeg ikke kunne få til at fungere, med winroute kunne jeg komme på nettet men ikke køre napster eller icq.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
27. januar 2001 - 10:31 #8
.. winroute, .. der er garanteret fordi du kun har slået IP til.

Du skal også slå \"TCP\", \"UDP\" protokollerne til, så kører det. Det findes under \"Packet-filter\"
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
27. januar 2001 - 10:31 #9
Med en hub, hvad gør man så med firewall, skal det være instaleret på alle 3 pc\'er? eller hvordan foregår det.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
27. januar 2001 - 10:33 #10
.. med en hub, ja.. så skal du have Firewall på alle maskinerne, eller have en maskine som er tændt hele tiden, som er tilsluttet HUB og ADSL forbindelsen, som har installeret en FireWall.
Avatar billede metalmichael Nybegynder
27. januar 2001 - 10:33 #11
Clinton-2 Nope, Jeg har Kun Firewall På Den Maskine Som Er 1er, Og Den Virker Så på Den Anden os
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
27. januar 2001 - 10:33 #12
x4all.dk lidt mere detaljeret, hvordan.
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
27. januar 2001 - 10:37 #13
Tiny software som har lavet winroute, har også lavet en firewall, er den ok!
Avatar billede codebase Praktikant
27. januar 2001 - 10:40 #14
X-kabel er alm. PDS kabel er monteres på en lidt anden måde end et alm. patch kabel.

Iden med x-kabel er at du slipper for HUB/switch mellem maskinerne.

Drop det der med coax, dine nye netkort køre sikkert 100Mb hvor du ikke kan kører mere en 10Mb på coax.

-codebase
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
27. januar 2001 - 10:44 #15
Firewallen i winroute er OK, hvis du ikke kører mange services på maskinen. Tænk også på ..\"Hvem gider angribe din maskine??\" Hackere vil generelt ikke angribe maskiner, som ikke er noget ved at angribe. Der i blandt nok også din :-)
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
27. januar 2001 - 10:47 #16
x4all.dk kan du ikke fortælle mig lidt mere detaljeret hvordan man slår ip fra i winroute, så jeg kan køre ICQ
Avatar billede tarantula Nybegynder
27. januar 2001 - 10:56 #17
Som sagt før er der rigtig mange muligheder... men den nemmeste er nok at servermaskinen kærer på enten WinME eller Win2000 de styresystemer har nemmelig en funktion der deler internettet nemmere end du kan løfte pegefingeren... du højreklikker på internet explore ikonet, derefter trykker du på forbindelse. du skal installere deling og så skal de andre computere bare hente automatisk IP..
Håber det kan hjælpe
Rene
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2001 - 11:00 #18
Løsning skulle være httptunnel og icq proxy
Tjek lige http://http-tunnel.com/newpage/icqp.htm

download også lige opsætning og dit netværk køre som smurt. ;o)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. januar 2001 - 11:59 #19
Okay, nu ved vi ikke lige helt hvilken router du har til din ADSL forbindelse men siden de fleste internet udbydere bruger en Cisco 677 så vil jeg gå ud fra dette.

Du har:
En router
en PC med 3 netkort?
2 klienter (2 PC\'er)

Mit forslag:

PC\'en med de 3 netkort fungere som Firewall og FTP server.
Det som jeg ville i dit tilfælde er og anskaffe en lille billig hub som ikke koster alverden.
Dine 3 PC\'er tilkobler du så denne hub.

Altså,
PC1 = 3 netkort, fjern det ene så du har 2 i den.
PC2 = klient med 1 netkort
PC3 = klient med 1 netkort

En lille opstilling:
Internet----Router----PC1----Hub=======PC2&3

Sørg for at dine computere har TCP/IP protokollen installeret og giv dem følgende IP adresser:

PC1
Netkort1: 192.168.1.2 (Sidder koblet til routeren)
Undernetmaske: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1 (Din router)

Netkort2: 10.0.0.1 (Sidder tilkoblet din hub)
Undernetmaske: 255.0.0.0

PC2
IP adresse 10.0.0.2
Undernetmaske: 255.0.0.0
Default gateway: 10.0.0.1 (Din firewall/ftp)

PC3
IP adresse 10.0.0.3
Undernetmaske: 255.0.0.0
Default gateway: 10.0.0.1 (Din firewall/ftp)

Til formålet med firewall så ligger der bl.a. i routeren nogle filtre du kan aktivere til nogle porte du selv bestemmer. Du kan f.eks. vælge og lukke for de porte du ikke kender og derfor kan programmer ikke komme ind eller ud.
Du kan også vælge og bruge software f.eks. ZoneAlarm eller Norton Firewall.

FTP server der findes et hav af muligheder bl.a. ServU.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2001 - 13:24 #20
http://www.sambar.com/ Sambar Server kan køre

webserver
ftpserver
proxyserver
mailserver

Gennem denne har jeg også installeret icq unden yderligere prob. gennem soks 5

Så hvis du har dit netværk til at køre lokalt, så er det blot opsætning af denne server, også køre det.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2001 - 13:24 #21
Socks 5 selvfølgeligt. ;o)
Avatar billede srhansen Nybegynder
27. januar 2001 - 15:52 #22
Det er nemmelig rigtig kharder, ønsker man at køre alle disse muligheder gennem sit netværk skal man bruge socks.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2001 - 16:29 #23
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
29. januar 2001 - 13:11 #24
Det virker stadig ikke, og jeg har besluttet at køre winroute.

Flere løsningsforslag
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
29. januar 2001 - 16:21 #25
I Winroute, 4.x er der mulighed for at åbne/lukke for forsk. protokoller (porte).

1)
Man skal selv aktivere dem! Det gøres under

[settings] ->> [advanced] ->> [Packet filter]

Så skal du under [Any interface] for både [Incomming] og [OutGoing] tillade AL traffik for ALLE protokoller mellem [Source] og [Destination]

2)
Jeg mener at ADSL er er tilkynttet PC via netkort, og derfor skal du under [settings] --> [Interfaces] aktivere begge NAT-indstillinger for det Netkort som går til ADSL-boxen (Internettet)

Så virker det :-)
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
30. januar 2001 - 10:02 #26
Det virker stadig ikke, og jeg er så småt ved at opgive, samtidig med er jeg blevet meget træt af winroute. Er wingate bedre til mit formål
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
31. januar 2001 - 12:28 #27
?? Hvad mener du med at det ikke virker ?

Hvad IP, DNS, GateWay giver du dine netkort i server og klienter ?

Det skal virke. - og det gør det!
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2001 - 11:16 #28
Prøv lige inden ud opgiver at slå firewall fra, hvis det er zonealarm, kan den godt lave brokker i det.

Jeg eksperimentere lige nu med at få Sambar server til at klare det hele, og det ser meget lovende ud. Det eneste jeg ikke har fået til at køre endnu er napster. http://www.sambar.com/

Der er der både web,proxy, ftp og mail server, en ret interessant server.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2001 - 12:37 #29
Tjek lige denne side, det var måske noget?http://www.jsentry.com/

Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2001 - 12:39 #30
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2001 - 12:43 #31
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
01. februar 2001 - 23:29 #32
Mine net kort i server har ip 192.168.0.1 og 192.168.0.2 jeg har et tredje siddende i som ikke bliver brugt til noget endnu (192.168.0.3) foreløbig er der koblet op med modem. Mine 2 klienter har ip adresserne 192.168.0.4 og 192.168.0.5 både server og klient netkort har ingen DNS og ingen Gateway, kun modemet har DNS
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
02. februar 2001 - 00:17 #33
Er blevet lidt stædig og vil bruge winroute, som er det program jeg har forstået mest af af dem jeg har prøvet.

Har sat DNS og gateway hos klienten så det er magen til den ip som server netkortet har. er det rigtigt?
Avatar billede clinton-2 Nybegynder
02. februar 2001 - 00:28 #34
Mange tak for hælpen nu virker skidtet....:-)