Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 10:43 Der er 41 kommentarer

Problemer med computeren

Hej eksperter

Min computer er mærkelig, den laver blå skærm ret ofte. Og jeg bliver nødt til at formatere min Harddisk på et tidspunkt, hvor jeg slet ikke kan komme ind i XP.
Jeg har haft lidt på fornemmelsen at det er min harddisk der er noget galt med. Jeg har en maxtor harddisk, så jeg downloadede 'Powermax' og testede harddisken, men den fandt ikke nogen fejl.
Som i nok kan forstå er jeg ret træt af det her, efter jeg har formateret ca. 15 gange (uden at overdrive).
Jeg har lavet en frisk installation af XP for ca. 1 månede siden, og her de sidste par dage er den begyndt med at lave den blå skærm.
Min XP er fuldt ud opdateret med XP opdateringer.

- På forhånd tak
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 10:45 #1
det kan meget vel være:

1. en driver-fejl : dvs. at en af dine drivere er problemet
2. dine ram er defekte
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 10:50 #2
øhh.. glemte lige at nævne at jeg også har testet mine RAM, og der var intet galt med dem.

Driver fejl, nu er jeg ikke lige særlig hardcore til det.. sååh, hvad kan man så gøre?
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:01 #3
Du går ind via :
START -> Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration ->
Systemværktøjer -> Logbog -> System

her ser du efter de røde markeringer, som er fejl

Så skal du bruge "kilde" og "hændelses-id"

http://www.eventid.net/search.asp

"Event source" = dansk for "Kilde"
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:06 #4
har fx. opdateret drivere til dit
- grafikkort
- netkort
- lydkort

eller bruger du WinXP's standarddrivere ??
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 11:07 #5
Jeg har opdateret versioner af drivere til mit graffikkort og LydKort... øhhh, netkort har jeg aldrig rørt ved
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:11 #6
WinXPs standarddrivere er ikke altid optimale at bruge - men hvad har du fundet i fejlloggen ??
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 11:15 #7
System Error - 1003
Service control manager - 7011
NV - 106
NtServicePack - 4367

advarsel
Disk - 34
Hvis det her kunne bruges, der er rimeligt mange fejl.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:19 #8
kører du noget exchange server på maskinen ??
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 11:22 #9
Nej, det har jeg ikke, efter hvad jeg ved.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:27 #10
System Error - 1003  : dette kan være stort set hvad som helst - slå den lige op på det link jeg har postet og se om ikke du kan genkende nogle af de mulige fejlmeldinger

Service control manager - 7011 ; den peger lidt på http://www.eventid.net/display.asp?eventid=7011&source=Service+control+manager
men også SpyBot, ZoneAlarm og InoculateIT antivirus.

Disse 2 har desværre ikke nogle beskrevne fejlkilder - men lyder til at være netværks relateret (derfor også et forslag om at opdatere netkort-driveren til den nyeste fra fabrikanten)
NV - 106
NtServicePack - 4367
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 11:28 #11
ok, takker for hjælpen, jeg vil kigge på det.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:29 #12
tjaa... der er ikke en NEM måde at komme det til livs, da fejlen kan ligge mange steder!

er dit hardware af ældre dato ??  Hvis ja, så kan der være tale om IRQ-konflikter
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 11:32 #13
øhh ældre... jeg købte min computer for ca. 1½ år siden. Siden hen har jeg puttet et nyt graffikkort i(GeForce FX5600) og en stand flere ram(512PC3200)

hmm, siden jeg er ny her inde, arbejder jeg på sagen med point.. kan ikke lige se hvordan man skal gøre.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:41 #14
Så må jeg hellere byde dit velkommen !!

Point giver man ud når man har fået en løsning på sit problem (og gerne har fået det til at virke). Hvis flere har hjulpet med løsningen kan du dele point ud til flere (ligeligt til alle som er standard eller fx. 80/20 til hvor den ene er kommet med mest brugbart, men hvor den anden også er kommet med lidt godt)

Du kan læse mange gode råd her : http://expfaq.1go.dk/?id=5>
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:49 #15
Dit rimeligt nye hardware bør ikke umiddelbart være kilde til de fejl jeg sidder og tænker på.

Men har du haft mange indstikskort isat allerede ved XP installationen
(netkort, grafikkort osv. sat i PCI og AGP-port
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 11:52 #16
Næh ik' mange
Jeg er ved at downloade en opdatering til mit netkort, og søger efter nyere opdateringer til resten af mine drivere.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 11:58 #17
se evt. under;
Denne computer
højreklik og vælg egenskaber -> Enhedshåndtering

se lige efter om der er gule/røde markeringer!?

Hvis nej - så se under "vis" -> "ressourcer efter tilslutning" se især efter om netkort, lydkort og grafikkort er placeret på samme IRQ
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 12:03 #18
Der var ingen fejl under Enhedshåndtering.

Og det er placeret på samme IRQ
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 12:04 #19
hvad er placeret på samme IRQ `???
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 12:04 #20
netkort, lydkort og graffikkort... tror jeg da i hvert fald.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 12:07 #21
check det lige - det er ret vigtigt !
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 12:14 #22
okay som sagt er jeg ret dårlig til computer men jeg kan lige skrive hvad der står, så kan du vel se om der er:

(PCI)11  sis7012
(PCI)11  sis900 Ethernet Adapter
(PCI)5    GeForce FX 5600

-sorry fordi jeg er lidt 'dum' til det her.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 12:22 #23
hvad er dette : (PCI)11  sis7012 ??
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 12:23 #24
ops sorry glemte at sige det er mit lydkort
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 12:30 #25
fejlen kan godt ligge der - er det begge 2 indstikskort - eller er det onboard ?
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 12:32 #26
onboard.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 13:16 #27
har du også et onboard grafikkort ??
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 13:21 #28
Nej
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 13:40 #29
jeg er ikke vild med at lydkort og netkort har samme IRQ (men er ikke sikker på at det er problemet - og kan ikke let rettes - kræver så vidt jeg ved en ny installation.

Hvilket bundkort har du ?
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 13:44 #30
Har lige kigget i mine papirer over PC'en og mit bundkort hedder: ECS K7S5A
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 13:57 #31
tjjaa... du skrev du er 'dum' til dette  men du har jo selv gennemført de første vigtige tests (af HDD og RAM) -  så der er absolut ikke noget at skamme sig over.

Dette BlueScreenOfDeath er noget af det værste at rode med, da fejlen kan ligge så uendeligt mange steder...

Jeg vil lige gå i tænkeboks - men imens kan du så ikke finde ud af hvilken version du har ?

• K7S5A V1.X (SiS 735 Chipset)
• K7S5A V3.X (SiS 735 Chipset)
• K7S5A Pro (SiS 735 Chipset)

For at finde ud af det skal du muligvis flå pelsen af dyret og lyse ind på selve bundbrættet for at kunne se det (står et sted på det)
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 14:32 #32
sjovt nok kan jeg kun finde K7S5A, synes ellers jeg har kigget det hele igennem. Nå, jeg leder videre, dyret står åbent
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 15:20 #33
Du vil garanteret få glæde af det her program, til at finde hvilken type hardware der er i maskinen, så vi kan finde de rigtige drivere bagefter.

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC

Den kan muligvis fortælle hvilken version du har.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 15:22 #34
tag enterprice-versionen
Avatar billede siman Nybegynder
07. februar 2004 - 15:55 #35
Okay, så skete det. Min computer er gået ned, uden nogen chance for at komme ind i windows.
Nu er jeg ved at formatere med powermax (skriver fra en anden computer).
Espersen mange tak for hjælpen, jeg skal nok skrive når jeg har lavet en frisk installation af XP.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 16:01 #36
føj !  (men du ved jo desværre allerede hvad du skal gøre - det er jo ikke første gang)

Hiv meget gerne alle indstikskort ud inden du installere XP (fx. netkort osv.) - da det KAN give problemer som du oplever.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. februar 2004 - 17:37 #37
kommer den med nogel fejlmeddelser på de sorte sider under opstart? hører du nogle bip fra den interne højttaler (hvis den er tilsluttet)?
Avatar billede serverservice Praktikant
07. februar 2004 - 17:45 #38
her står noget om event id 1003. Det lyder mest som en driverfejl, men ikke 100% sikkert.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;817197&Product=winxp

under startup & recovery -system fejl-bør du fjerne hakket i "genstart automatisk". Den vil skrive fejlen i system loggen og den skal du ikke fjerne.
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 18:03 #39
dannyboyd ; de er nævnt 07/02-2004 11:15:21  (tråden er også ved at være lang)

men ja, det kunne nemt være USB-driverne
Avatar billede serverservice Praktikant
07. februar 2004 - 18:46 #40
du skal gå i enhedshåndtering og sammenlign driver navne med de drivere du ser i AIDA. er de alle fuldt opdateret eller er der nogle som bare bruger en default driver - så opdater.
Avatar billede espersen Novice
09. februar 2004 - 13:30 #41
har en fornemmelse af at fejlen "NV - 106" kan være relateteret til grafikkortet - hent en af de nyeste drivere (som SKAL være WHQL-certificeret)