Avatar billede ylwen Nybegynder
07. februar 2004 - 10:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Exchange problem - Unable to relay

Vi har et problem med vores exchange 2003 server. En bruger kan ikke sende mails til eksterne mail adresser. Han kan sende til alle interne adresser, men altså ikke ud af huset. Det er kun denne bruger der har problemer, og jeg kan ikke umiddelbart finde fejlen.
Denne besked kommer når vi prøver at sende (e-mail adressen er ændret):

Meddelelsen nåede ikke frem til nogle af eller alle de ønskede
modtagere.

      Emne:    test
      Sendt:    06-02-2004 14:28

Der kunne ikke leveres til følgende modtager(e):

      'min@mail.dk' den 06-02-2004 14:28
            550 5.7.1 Unable to relay for min@mail.dk
Avatar billede ylwen Nybegynder
07. februar 2004 - 10:39 #1
Jeg har lige opdaget at det kun sker når brugerne opretter forbindelse via pop3 kontoen. Det virker altså udemærket når man bruger direkte forbindelse (exchange).

Jeg må have lavet en fejl i pop3 kontoen, men hvad kan det være?
Avatar billede mrh Nybegynder
08. februar 2004 - 17:13 #2
For POP3 klienten:
Peger outgoing SMTP Server på din exchange server?
Avatar billede ylwen Nybegynder
08. februar 2004 - 17:15 #3
Øh, den må du lige forklare lidt nærmere??
Avatar billede mrh Nybegynder
08. februar 2004 - 17:27 #4
Når du sætter en POP3 klient op, såsom Outlook Express eller Outlook 2003 så skal du fortælle fra hvilken server klienten skal hente mail.
Du henter på mail med POP3 men sender med SMTP, da POP3 kun er til at hente med.

Nedenstående er for Outlook 2003. (Engelsk)

Vælg menupunkt: Tools\E-mail Accounts
Vælg: Add a new e-mail account
Vælg: POP3
På næste dialog er der noget der hedder Server Information
Herunder skal du vælge en incomming POP3 server og en Outgoing SMTP server.

Her er det vigtigt at SMTP serveren er sat til din Exchange server, da det er den der skal afleverer mailen.
Avatar billede ylwen Nybegynder
08. februar 2004 - 17:54 #5
den er sat til vores exchange server, så det burde ikke være der problemet er, med mindre det er opsætningen af smtp serveren der er problemer med?
Avatar billede mrh Nybegynder
08. februar 2004 - 17:56 #6
Den bruger der prøver at sende, gør han det fra en account der er med i domænet eller er det en "privat" account?
Avatar billede ylwen Nybegynder
08. februar 2004 - 18:14 #7
Brugeren sidder hjemme fra og får via sin egen internet forbindelse til vores exchange server. Brugeren er oprettet i AD. Som jeg skrev i indlægget (nr 2) så fandt jeg ud af at problemet opstår med alle brugere når du bruger pop3/smtp
Avatar billede mrh Nybegynder
08. februar 2004 - 18:27 #8
Lidt klarhed.

Hvis brugeren sidder inde på kontoret og bruger normal mail/outlook og er logget på i domainet så virker det fint.

Når brugeren sidder hjemme og bruger en POP3 klient (Outlook Express e. lign) så virker det ikke.

SPM. Når brugeren sidder hjemme og vil sende mail, er han da logget på domænet. (via VPN eller lign)?
Avatar billede ylwen Nybegynder
08. februar 2004 - 23:20 #9
Nej, det er direkte ud i det fri internet :) Jeg har lige prøvet med en anden bruger, at logge på med pop3 konto, direkte fra vores interne net (altså på domainet) og her virker det heller ikke med pop3, jeg kan kun sende til de interne adresser. Logger jeg på, direkte med exchange, så virker det fint ud af huset.

Håber det kan hjælpe på opklaringen!
Avatar billede ylwen Nybegynder
16. februar 2004 - 20:43 #10
Jeg har lige prøvet at ændre smtp til min udbyders smtp server, og så virker det. Hvad kan jeg have lavet forkert på min server siden min egen smtp ikke kan bruges, eller kun kan bruges internt og hvis man bruger exchange konto?
Avatar billede arnholst Nybegynder
22. februar 2004 - 15:44 #11
Det kan være at der er lukket for SMTP i den ene retning, jvf. computerworld har TDC gjort det for deres privatkunder (PRO skulle ikke være ramt) http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=22531
Avatar billede ylwen Nybegynder
24. februar 2004 - 15:09 #12
Jeg har proaccess, så det skulle ikke være derfor. Forbindelsen er i mellemtiden kommet til at virke... aner ikke hvorfor den pludselig ikke virkede, men tak for jeres deltagelse.