Avatar billede ultra Nybegynder
07. februar 2004 - 02:20 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er Kontering?

Hej,

Hvad er Kontering ? Hvad betyder det ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. februar 2004 - 02:22 #1
f.eks. hvis en faktura skal trækkes fra en bestemt konto, siger man fakturaen konteres til denne konto
Avatar billede ultra Nybegynder
07. februar 2004 - 02:24 #2
dvs. man skriver den konto nr.(fra kontoplanen) som den skal bogføres i...
Avatar billede gallabef Nybegynder
07. februar 2004 - 02:27 #3
det betyder druesammenkomst!

Det er den dag hvor alle druer i verden løsner sig fra deres klaser og danser deres velkendte dans!
Avatar billede ultra Nybegynder
07. februar 2004 - 02:29 #4
>> gallabef

takker for din svar men det her drejer sig om økonomi :)
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. februar 2004 - 02:48 #5
Kontering er noget man gør i bogholderiet. For at holde styr på økonomien, herunder kontantbeholdning, passiver og aktiver har et firma altid en kontoplan. Det er ikke bankkonti vi taler om, men interne konti som man konterer indtægter og udgifter på.

I praksis laver man dobbeltbogholderi, så når man debiterer en konto, krediterer man en anden med det samme beløb.

Hvis du f.eks. køber en bannerreklame på ekperten.dk, kunne man foretille sig, at du krediterede kassebeholdningen med 500 kr, og debiterede kontoen "Salgsfremmende omkostninger". Det kaldes kontering.
Avatar billede mariaf Juniormester
10. februar 2004 - 00:38 #6
Det har tofferman besvaret ganske fint, men hvorfor spørger du? Min umiddelbare rekationer er "han tager pis på os" - og næste reaktion "han trænger til en tur rundt om en handelsskole et år eller to".
Så svaret ligger lige for. Hvis du ikke ved hvad kontering er, så mangler du en hel basal viden om økonomi og bogholderi, som skal læres først.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
23. februar 2004 - 20:58 #7
lukketid??
Avatar billede hardyc Nybegynder
14. juli 2005 - 15:17 #8
Det er rigtigt som stofferman skriver, og så er det et krav til bogholderiet at kunne fremvise hvordan man har opdelt sin økonomi i regnskabet og der burde eks. vis være en konteringsplan, men hvis kontoplanen er specifiseret nordentligt er det ikk nød vendigt eks.

Alle omkostninger bogføres på konto omkostninger, så giver det ikke et retvisende billede, men hvis de var opdelt i omkostningsarter i kontoplanen så er det muligt at læse og analysere regnskabet og ligge bedre budgetter hvor man budgetterer på de enkelte konti

med venlig hilsen
revisor hardy
Avatar billede bamsemor Nybegynder
25. september 2007 - 14:09 #9
Der findes et gratis bogholderikursus her: http://www.regnebogen.dk
Avatar billede mingus08 Nybegynder
12. juni 2008 - 01:36 #10
>> mariaf

Jeg krummede ærlig talt mine tæer en gang, da jeg læste dit indlæg. Tilsyneladende tillader du dig at sætte dig som smagsdommer overfor hvad der er dumme spørgsmål, men det handler mere om intolerance end det gør om konstruktiv vidensdeling. Det er sørgeligt at man ikke kan stikke hovedet ind med et enkelt, for mig at se, åbenlyst seriøst spørgsmål uden efterfølgende at få på puklen med kyniske og fordømmende kommentarer.

Dit bud om 1-2 år på en handelsskole håber jeg til gengæld var mindre seriøst ment. Skulle nogle endelig få brug for et kursus i erhvervsøkonomi, kan dette snildt tilegnes under et ½ år eller endnu mindre, alt efter hvad man lige præcis skal lære og bruge det til. Dertil kan mange informationer søges på nettet.