Avatar billede durd Nybegynder
06. februar 2004 - 14:19 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kodeord på netværksdrev!

Hvordan sætter man kodeord på et netværksdrev i Windows XP når man deler det?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. februar 2004 - 14:55 #1
Du kan bruget det her program til at sætte kodeord på selve mappen som er shared.
http://downloads-zdnet.com.com/3000-2092-10256008.html?tag=lst-0-1
Avatar billede drzulu Nybegynder
06. februar 2004 - 15:13 #2
Du kan bare bruger NTFS rettigheder til at styre hvilke brugere der, må hvad på mappen.

Højre klik på mappen vælg security fanebladet.
Fjern overflødige brugere.
Tilføj de brugere du har lyst til og tildel dem de rettigheder du ønsker.
Avatar billede strych9 Praktikant
06. februar 2004 - 15:17 #3
men lad være med at sætte 'deny' på everyone ;) Det er en klassisk brøler.
Avatar billede durd Nybegynder
07. februar 2004 - 15:09 #4
drzulu >> Der er ikke noget "security" fanebled når manhøjreklikker på en mappe. Det er altså også et netværksdrev der skal deles med kodeord og ikke en mappe. Kan man få en lidt uddybende forklaring?
Avatar billede serverservice Praktikant
07. februar 2004 - 15:33 #5
Dit netværksdrev er jo mappet fra en shared mappe. du kan sætte dine NTFS rettigheder på den eller bruge det program jeg linkede til...værsgo altså på shared
Avatar billede durd Nybegynder
08. februar 2004 - 17:20 #6
jeg er ikke interesseret i at bruge et program til det. det skulle gerne kunne ordnes rent med windows. hvor ligger den sharede mappe egentlig?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. februar 2004 - 17:27 #7
jeg ved ikke hvor den sharede mappe ligger . hvis du er på et netværk med et domæne ligger den på en af serverne.
Du kan se det i det script som mapper dit netværksdrev, hvor man bruger f.x.: net use I: \\servernavn\sharenavn
Du skal finde selve shared og på den kan du lave dine Ntfs permissions og bestemme hvem der skal have adgang....pyyha sikken smøre
Avatar billede strych9 Praktikant
08. februar 2004 - 17:47 #8
Den bedste løsning ER at bruge NTFS permissions. Grunden til at security fanebladet ikke er der er fordi at simple filesharing er slået til i din winxp. For at disable den, gå til file manager, Tools -> options -> View fanebladet, og allernederst slår du simple filesharing fra. Nu kan du se NTFS permissions i dine fil og folder properties.
Det er interessant at vide om den share du vil have permissions på er i et domain eller en workgroup.
Der findes 2 typer af permissions: Share permissions, og NTFS fil og folder permissions. Det er anbefalet praksis at man giver fuld rettighed til ALLE i sine share permissions, og begrænser adgangen til folderen med NTFS permissions i stedet for.
Du skal være ejer af folderen eller have administrative rettigheder for at kunne ændre permissions på den. Sig til hvis du løber ind i problemer..

VH Frantz / MCSE Win2k
Avatar billede durd Nybegynder
08. februar 2004 - 19:18 #9
Tusind tak for den fine beskrivelse strych9. Jeg er faktisk bare allerede løbet ind i et problem. Jeg har en dansk version af WinXP og kan ikke finde "file manager" (selvfølgelig på dansk). Ligger det under Administration eller hvad?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. februar 2004 - 19:21 #10
højre klik på start menuen og vælg det næst-øverste menu punkt (explore, på engelsk). File manager kaldes også windows explorer osv.. Kan ikke lige huske hvad den hedder på dansk. Afskyer danske versioner af alt software =)
Avatar billede strych9 Praktikant
08. februar 2004 - 19:26 #11
Når du så har den åben så tag Tools som er andet menu punkt fra højre, folder options er menupunktet nede i bunden af drop-down menuen. View fanebladet er nummer 2 fra venstre og simple file sharing er nede i bunden.
Avatar billede durd Nybegynder
08. februar 2004 - 19:30 #12
Ahaaaa!!! Den kendte jeg ikke :)

Jeg afprøver det lige og vender tilbage hurtigst muligt..
Avatar billede durd Nybegynder
08. februar 2004 - 21:29 #13
Der er to computere på mit netværk som skal have adgang til mine drev. Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal lave det?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. februar 2004 - 21:35 #14
fik du dine share permissions til at virke?
Avatar billede durd Nybegynder
09. februar 2004 - 17:00 #15
Jeg kan se der er noget med at oprette brugere og tildele dem rettigheder, men jeg kan ikke rigtig få oprettet en og give ham rettigheder så han KUN fra serveren og den anden maskine kan komme på drevet. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede durd Nybegynder
09. februar 2004 - 17:01 #16
Jeg har for resten sat 40 points af nu for hjælp!
Avatar billede drzulu Nybegynder
10. februar 2004 - 09:21 #17
Mit svar var rigtigt men gav aldrig den uddybende forklaring du ville have. fair nok at acceptere strych svar.
Avatar billede drzulu Nybegynder
10. februar 2004 - 09:23 #18
Hvordan er dit netværk sat op?
Der er nemlig forskel på workgroup og domæne.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. februar 2004 - 13:28 #19
->johnydrud. Du tger egenskaber på din mappe vælger deling og sikkerhed. her mener jeg du skal tilføje de grupper som skal have adgang. fjern everyone
Avatar billede serverservice Praktikant
10. februar 2004 - 13:54 #20
Men det er som sgat noget du skal gøre på det SHAREDE drev, som ligger på serveren.
Avatar billede durd Nybegynder
02. marts 2004 - 10:51 #21
Det lykkedes mig at lave det så her er dine points strych9 ;)