Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 22:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

NAT vs FTP-Server x 2

Hej eksperter..

Jeg har en ADSL forbindelse, hvor jeg har en FTP-Server kørende (G6) på port 21. Jeg har NAT\'tet port 20/21 i min Cisco router, så forespørgsler peges mod FTP-Serveren interne IP, så langt så godt.

Men nu vil jeg gerne have en anden FTP-Server kørende på en anden maskinen med en anden intern IP, på f.eks. port 500. Jeg har så inde i G6 sat den til at lytte på port 500, og har NATtet port 500 til denne IP i routeren.

Men det virker ikke. Bruger den anden FTP (den på port 500, også port 20 som kontrolport ?? Hvis den gør dette, så kan jeg godt forstå det ikke virker !! Jeg kan ikke kunne finde nogen steder inde i G6, hvor jeg kan ændre denne kontrolport til noget andet, f.eks. port 499.

Er der nogen der kan hjælpe og fortælle hvad det er, jeg ikke lige har forstået !! ;-)

TAK !!
Avatar billede jalle Nybegynder
26. januar 2001 - 23:03 #1
Jeg mener ikke at det er muligt at have to ftp-servere på nettet via routeren.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 23:08 #2
hmm, strange..... ;-)

dvs. jeg skal have 2 yderside IP\'er ... damn
Avatar billede jalle Nybegynder
26. januar 2001 - 23:10 #3
Og dog, prøv at kigge på denne denne side: http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/port-forwarding_og_server/home.phtml?link=8

fra spørgsmål: www.eksperten.dk/spm/41893

Er det ikke sådan nogenlunde du mener???
Avatar billede chrr Nybegynder
26. januar 2001 - 23:19 #4
Hejsa

De fleste routere med ADSL forbindelse har kun PAT, forskellen er at PAT kun kan håndtere en enkel officiel (DMZ) IP adrese, mens NAT kan håndtere flere offentlige IP adresser.

Men jo, routeren kan sagtens håndtere dette, problemet er data porten (20), men hvis du sætter klienten i passiv mode behøver den slet ikke bruge port 20. Løsningen vil være at når en ftp klient er connectet skal vedkommende skifte til passiv mode, dette kan gøres på flere måder, med ftp fra linux skrives blot \"pass\".

Evt. kan du læse mere om ftp kommunikation på:

http://www.sslug.dk/linuxbog/sikkerhed/bog/smli.html#FTP-PROBLEMET

mvh
Christian
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 23:30 #5
Åbenbart skal der bare åbnes for \"main port\" -1, dvs. 499 !!

Q21) How many ports does a Ftp server use ?
A21) A Ftp Server uses 2 ports :
- main port (usually 21) for command (USER, PASS, CWD ...)
- data port (main port - 1) for data transfert (directory listing, upload & download)
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 23:32 #6
The difference between Passive mode (PASV) and normal mode (PORT) is the connection :

- when using PASV, client asks server where it (the client) will have to connect to to establish data transfer link.

Client > PASV
Server > 227 Entering Passive Mode (209,15,39,184,249,155)

Ftp client must connect to 209.15.39.184 on port 249*256 + 155 = 63899

- when using PORT, client specifies what ip and port the ftp server must connect to to establish data transfer link :

Client > PORT 192,168,0,10,5,114
Server > 200 PORT command successful.

This time, it is the ftp server which connects to the ftp client (ip = 192.168.0.10 on port 5*256+114 = 1394)

PASV : client connects to server for data transfer
PORT : server connects to client for data transfer
Avatar billede lojmann Nybegynder
27. januar 2001 - 10:45 #7
Du kunne jo bare sætte din FTP nummer 2 til at køre på en anden port, og så tilfæje to nye NAT entryes i din router...