Avatar billede meye Nybegynder
06. februar 2004 - 14:01 Der er 18 kommentarer

Bruge Photoshop til at lave hjemmeside med?

Hejsa
Jeg vil gerne lære at bruge PS til at lave hjemmesider med, men aner ikke hvordan man skal gøre. Nogen der kan give en forklaring/dansk tutorial?

Skal man starte med et .jpeg eller .psd ?
Avatar billede gano707 Nybegynder
06. februar 2004 - 14:08 #1
Hej!

Når jeg laver hjemmesider med photoshop, laver jeg 'skabelon'-filer (som jeg kalder dem) det er .psd-filer som jeg så (når jeg synes de er færdige) bruger funktionen save to web på.. så skulle de være være pakket og klar til brug (jpg).

Spørg endelig videre...
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 14:08 #2
Du skal naturligvis altid starte med (og arbejde i) PS formatet, senere kan du jo vælge "save as" eller på dansk "gem som" *.jpg eller web osv. det bliver jo så en kopi og du kan evt. fortsætte med at rette og gemme en ny kopi osv.
Avatar billede gano707 Nybegynder
06. februar 2004 - 14:08 #3
Tjek evt. metropolitan-restaurant.dk, som jeg har lavet i photoshop..
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 14:10 #4
Nu er der jo mange muligheder i PS som at slice et billede op osv. men det kræver en del kendskab til PS :)
Avatar billede gano707 Nybegynder
06. februar 2004 - 14:11 #5
zhark - var det ik' oz kun i de gamle tabeldage man slicede?
Avatar billede chalde Seniormester
06. februar 2004 - 14:12 #6
Har lavet mit i PS (meget simpelt, er lige startet), slicet i imagerady og bearbejdet det i webwriter. Men jeg har meget at lære endnu :-)
www.chalde.frac.dk
Gode guides til ps (blandt andet web layouts) www.good-tutorials.com
Avatar billede chalde Seniormester
06. februar 2004 - 14:14 #7
Hmm, min side er godt sløv (ved ikke om det bare er hos mig).
Avatar billede qp Nybegynder
06. februar 2004 - 14:14 #8
.gif fylder mindre :-P
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 14:14 #9
Muuuhligvis - Men man ser da det beskrives jævnlig her på E så det er nok ikke helt yt... http://www.metropolitan.dk/explorer/index2.htm
Var det denne side du har lavet?
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 14:16 #10
Avatar billede gano707 Nybegynder
06. februar 2004 - 14:20 #11
zhark - hehe, nr. 2
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 14:23 #12
Angående tutter så kan du jo søge her på E, der er mange som har søgt tutter og fået gode henvisninger: http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&find=photoshop+tutorial
Avatar billede gano707 Nybegynder
06. februar 2004 - 14:47 #13
Lægger lige et svar, hvis nogen skulle få lyst til at dele point ud, - nu vil jeg nemlig snart holde fri - go' weekend!
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 14:51 #14
Dit spm. indikerer at du er ny startet med PS! Jeg kan kraftigt anbefale at ofre kr. 69,00 på et hefte fra IDG - det giver en vældig god baggrundsviden om PS, så du selv kan lave meget og ikke mindst har nemmere ved at følge selv avancerede tutter.
Avatar billede meye Nybegynder
06. februar 2004 - 15:01 #15
zhark - eej, jeg brugt PS ca. 1 år. Jeg er dog pisse elendig til html, men prøver da at lære noget på html.dk

Forresten kender jeg ikke til jeres point system, men venter lige med at give point (hvis jeg kan finde ud af det)
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 16:22 #16
OK - umiddelbart troede jeg du lige var begyndt :)
Angående point system kan jeg da hjælpe dig.
Er det eet svar klikker du på det og acceptere eller afviser.
Er der flere svar vælger du "avanceret" og, nu kan du fordele de afsatte points simpelthen ved at skrive 20, 0, 40 ... osv. ved svarerne til du har fordelt hvad du har (afsat) og så taster OK
Avatar billede zhark Nybegynder
06. februar 2004 - 16:26 #17
Skulle du komme i den situation at der kun er eet svar, men du synes ikke det er helt OK kan du jo selv lave et svar og evt. beholde alle points eller dele således du selv beholder nogle af de afsatte points.
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. februar 2004 - 15:14 #18
Hvis du søger lidt selv, så finder du svar. Det har været oppe en del gange her på eksperten.

Det er temmeligt simpelt. Kig evt i hjælpefilen i PS under slice tool og save for web.

Vil dog lige sige at regner du med at lave et komplet site i photoshop og image ready, bliver du skuffet, det kan lade sig gøre, men det er bestemt ikke noget man skal rode sig ud i, da det bliver ubrugligt.

Så ja html og evt css kommer du ikke uden om at kunne :)