Avatar billede reion Nybegynder
06. februar 2004 - 13:10 Der er 5 kommentarer

formenligt virus i win95

Mine forældre har en meget gammel computer der hjemme, det er en 166 mz, 64 mb, 2,5 gb harddisk, med 2 mb skærmkort. Den er så gammel at man ikke kan købe ram til den mere. Nå, til mit spørgsmål; Den køre med win95 og antivirus var ikke opdateret ordentligt, og den køre med et almindelig modem. Et dag, så ville com ikke tage imod cd'er eller disketter. Den sagde at der var cd og diskettedrev tilsluttet, men når man kom en cd i så sagde den at der ikke var en cd i når man forsøgte at åbnede den. Og det samme med diskkettedrevet. Bort set fra det virkede den vist fint. Så ville jeg prøve at lave den, og jeg tænkte at jeg ville slette hardisken, for jeg havde hørt at man kunne slette den og så ville viruserne også blive slettet. Den ville ikke tage imod en cd, så jeg kunne heller ikke gå ind og installere win95 forfra. Så jeg trukkede format c: og sagde ja til at slette det hele. Det blev gjort, men nu kan jeg heller ikke installere hverken dos eller win95 igen, fordi den bliver ved med at sige at der er en ugyldig disk i og cd stater ikke op af sig selv. Hvad kan jeg gøre for at rette det?
Avatar billede Rune Sommer Mester
06. februar 2004 - 13:22 #1
Rimeligt uheldigt må man sige.
Lyder til at der er noget hardware der er gået hen og blevet defekt.
Har du checket at alle kabler sidder ordentligt tilsluttet? hvad sker der når du starter computeren op med en win98 diskette? og vælger CD-rom support? Hvis dit CD-rom drev ikke virker ved opstart på en sådan diskette... så er der et eller andet galt et sted i computeren.
Det er svært at sætte fingeren på noget bestemt, da det kan være ganske mange ting der er fejl i.
Avatar billede reion Nybegynder
13. februar 2004 - 13:36 #2
Jeg har prøvet at komme en win98 diskette i, men com vil heller ikke tage imod disketter, eller cd'er.
Avatar billede Rune Sommer Mester
13. februar 2004 - 14:22 #3
Det kan være at BIOS er resat, og derfor måske ikke kan finde hverken CD-rom, harddisk eller diskettedrev.
Jeg kender ikke bios på en så gammel computer, men prøv dig frem når du kommer ind i bios. (tryk på "del" eller "F8" eller måske en helt 3 knap lige når computeren starter op.
Hvis den heller ikke kan komme ind i bios kan det være ca. 4 ting:
1. Batteriet på bundkortet er dødt
2. Bundkortet er blevet defekt
3. Bios er blevet slettet
4. CPU'en er død
5. Rammene er defekte.
Avatar billede reion Nybegynder
16. februar 2004 - 23:32 #4
Jeg kan godt komme ind i bios, men jeg ved ikke hvad jeg skal lave/ordne der inde. Jeg mener at den godt kan finde cd-rom og diskettedrevet, de står vist der inde. Er der en måde hvorved jeg kan få computeren til at læse diskdrevet, eller tvinge den til det. Den er så gammel at jeg ikke kan sætte den til min computer, jeg bruger Xp home. Så vidt jeg ved kan man ikke forbinde en xp med en win95 på netværk. Er der en anden måde?
Avatar billede Rune Sommer Mester
17. februar 2004 - 01:30 #5
Ved ikke helt hvorfor du vil forbinde din XP med din 95. Der er vel ikke noget data der skal reddes? For så kan du bare pille Harddisken ud af '95'eren og sætte i din normale maskine.
Men hvis den ikke vil læse diskette drev eller CD-drev, men du GODT kan komme i bios, så kan det stadig godt være at bundkortet har fået endefekt eller at bios har resat sig til nogle indstillinger, hvor den ikke vil detektere dine drev ved opstart.

Hvis du ikke kan starte computeren op med en win98 diskette fra diskette drevet er der noget grunlæggende galt. Det er ikke lige til at svare på, når jeg ikke har maskinen imellem mine fingre.... Jeg vil anbefale dig at finde een i din omgangskreds der har en lille smule forstand på hardware. Når det kommer til fejlfinding med hardware der "bare ikke virker" er det svært at guide pr. e-mail og post.