Avatar billede okeanos Nybegynder
06. februar 2004 - 09:48 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Udviklingsprocess/metode

Hejsa folkens

Vi er en gruppe DMUér der er igang med vores afgangsprojekt. Vi er i den forbindelse kommet i tvivl om udvilkingsprocessen:

Vi fik udleveret en opgavebeskrivelse af den virksomhed vi skal lave et system for, hvori der er beskrevet baggrunden for systemet, hvilke funktionaliteter det skal have, hvilke krav der er til disse og ønsker om brugerflade.

Det skal lige siges inden at under hele uddannelsen har vi arbejdet ud fra OOAD Lars Mathiassen metoden (Rød Ålborg)

Vores spørgsmål er så nu:

Vil det ikke være overkill at lave analyse delen, da rammerne for projektet allerede er fastlagt og problemområdet er beskrevet? Design delen vil der self. stadig være en del af.

Vi har snakket lidt om at Extreme Programming evt. kunne være løsningen, da virksomheden ved hvad de vil have.

Nogen der har erfaring med denne problemstilling og evt. XP?
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. februar 2004 - 11:21 #1
Kun teoretiske erfaringer, fra mange lignende opgaver.

Jeg vil bestemt anbefale at i laver analysedelen den vil give jer en indsigt og, hvis i laver den ordentligt, nogle pointer i ellers vil overse. Du skriver at virksomheden ved hvad de vil have. Du vil ofte opdage at det kun ser sådan ud, og at analyssen faktisk kan afdække områder derenten ikke ertænkt på eller områder der er i direkte modstrid. Analysedelen vil også kunne fortælle jer om Extreme Programming er en farbar vej.

Når du nu overvejer om det er overkill, vil jeg anbefale at i laver en strak tidsplan, så tiden ikke flyder og I bruger for meget tid på analysen. Lav tidsplanen, juster den løbende, og vær diciplinerede, det får i mest ud af på langt sigt og resultatet bliver bedst
Avatar billede dna Nybegynder
06. februar 2004 - 19:56 #2
"Vi har snakket lidt om at Extreme Programming evt. kunne være løsningen, da virksomheden ved hvad de vil have."

- Denne sætning er jeg ikke vild med. XP har jo netop sin fordel når virksomheden IKKE ved helt hvad de vil have, da den er nem at justere, da man ikke har et xx antal siders analysedokument at ændre. Hvis opgaven er klar og tilrettelagt, så er Aalborgmetoden da ikke nogen dum løsning. (Den er måske ikke så sjov som XP!) :-)

Hvis det var mig, så ville jeg nok lave en overfladisk analysedel, hvor jeg fik skabt et fælles indblik for gruppen i systemet.

dna
Avatar billede okeanos Nybegynder
16. februar 2004 - 12:52 #3
Vi er blev enige om at lave enoverfladisk analysedel, men efterhånden som vi kom længere frem i forløbet viste det sig at der var mange værktøjer vi kunne bruge for at finpudse analysen. Tak for svar og lukker spørgsmålet.