Avatar billede mett Nybegynder
05. februar 2004 - 13:13 Der er 7 kommentarer

xcopy/xxcopy og winme

Jeg har en ekstern harddisk (USB1), som jeg gerne vil bruge til backup. Til start vil jeg have en kopi af mit nuværende system med opsætning etc.. Hvordan kopierer jeg windows-biblioteket og samtidig sikrer at alle under mapper kommer med? Jeg har prøvet både med xcopy og xxcopy både i dos-prompten og fra en bootdiskette - og med diverse parametre, som skulle sikre en total kopi. Jeg har også forsøgt først at kopiere over på en anden intern partition. Indtil videre får jeg kun en delvis kopiering ... Kan nogen give mig et hint?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2004 - 14:19 #1
Xcopy /S giver jo med underbiblioteker.

Jeg mener dog den dropper tomme biblioteker.

Men xcopy /E kopierer med tomme underbiblioteker.

/H kopierer også skjulte og systemfiler

Xcopy C:\*.* /E /H E:\backup\

burde derfor kopiere HELE C: drevet over i folderen Backup på E: drevet.

Xcopy /? for hjælp med xcopy.

Der er nemlig også nogle overvejelser, hvis du (2. gang du tager backup) har filerne liggende i forvejen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2004 - 14:21 #2
Alternativt kan du også bruge SecondCopy http://www.centered.com/

Med den kan du lave versionsstyring, og nøjes med at kopiere filer der ændrer sig.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. februar 2004 - 14:43 #3
første gang du lver backup er det bedst at bruge windows backup fordi du skal have "system state" med. Så jeg vil foreslå en full windows backup i første hug dernæst din xcopi af filer.
Avatar billede mett Nybegynder
06. februar 2004 - 09:28 #4
Tak for kommentarerne. Kan jeg kopiere fra winme's dosprompt og få det hele med? Eller skal skal jeg boote fra A: ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2004 - 09:34 #5
Jammen, dér kommer vi jo ind på noget helt andet. Og jeg havde jo lige misset, at du skriver "med opsætning etc...).

Selve registreringsdatabasen og evt. åbne filer, vil Xcopy jo ikke tage backup af. Til det skal bruges et regulært backupprogram.

Vel at mærke et backupprogram, der forstår at danne sine egne "boot" disketter med USB drivere, så du overhovedet kan få fat i din backup, efter et systemnedbrud. Det er jo ret så væsentligt.

Det er dog en noget større historie at sætte sådan noget op, og det kræver for det meste også en "Disaster recovery" test, da det er sjældent det virker som man havde forventet. Ydermere kræver backupprogrammer, der kan læse åbne specialfier (SQL databaser, Microsoft Exchange) indkøb af ekstra agenter. Jeg er aldrig stødt på et rigtig godt backupprogram, der var gratis.

Til min egen eksterne HDD, fulgte Dantz Retrospect, der faktisk kan det meste af ovenstående, så det kan da lade sig gøre. Du fik ikke noget med din?

Under alle omstændigheder ville jeg nok overveje, forudsat det er til rent "hjemmebrug" uden specialdatabaser, blot at tage backup af data, og lade programmer og windows sejle sin egen sø. Det tager trods alt ikke særlig langt tid at reinstallere en computer, og så kan du derefter lægge din data på.
Er du meget hastighedspresset, kan du jo tage et image af din harddisk med f.eks. Symantecs Ghost, og så supplere med databackup.

og for at svare på det sidste spm. så skal du selvfølgelig boote fra A: for at være 100% sikker på at få alt med. Det sikrer nemlig at der ikke er åbne filer, men husk at registreringsdatabasen ikke kan "restores" fra sådan en backup.
Avatar billede mett Nybegynder
07. februar 2004 - 00:00 #6
Tak for fyldig forklaring! Jo, jeg har Dantz Retrospect til min Maxtor HDD.(Og det kan nok også ende med den løsning). Men jeg ville netop eksperimentere med at kopiere hele opsætningen først som en 'grundbackup'. Har PQ drive Image; men det kan ikke finde eksterne HDD. Det tror jeg heller ikke at Norton Ghost kan. Og så tænkte jeg, at en god gammel doskommando kunne være effektiv. Jeg har nu ikke helt opgivet endnu. Kunne man måske fra A:\ kopiere windows til et andet bibliotek/partition - og derefter trække hele mappen til den externe HDD? Når jeg forsøger det, melder den forkert dosversion ..! Skal jeg have en ældre version af xcopy? eller måske boote på en ældre windows boot-diskette???
Avatar billede serverservice Praktikant
07. februar 2004 - 13:22 #7
du kan ikke "kopiere" windows over. hvis du vil have en backup af windows skal du bruge windows backup og vælge "system state" for at få alle indstillinger med.
Du kan også tage et image af din partition med ghost og så tage løbende backup af dine filer og mapper f.x. dokumnter, downloads m.m med dit script.