Avatar billede roedz Nybegynder
05. februar 2004 - 13:12 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Tekstbokse i word

Jeg har lavet et brevpapir opsat med tekstbokse. Men nu har jeg fået et problem, for jeg vil meget gerne have disse tekstbokse låst fast, således at man ikke skubber rundt med dem når man udfylder de forskellige tekstbokse på siden, altså:

--> hvordan låser jeg tekstbokse fast i word, så de ikke kan rykkes på?

På forhånd tak!

//Roedz
05. februar 2004 - 13:16 #1
Højreklik på rammen om tekstboksen
Vælg Formater tekstboks
Fjern markering ved feltet Flyt med tekst
Marker feltet Lås anker
05. februar 2004 - 13:18 #2
En anden og måske bedre løsning havde været at bruge formularfelter i stedet for tekstbokse. Det giver lidt forøget sikkerhed mod uønsket redigering, da du kan beskytte dokumentet, så kun formularfelterne kan udfyldes.
Avatar billede rvm Nybegynder
05. februar 2004 - 13:39 #3
At låse dem fast som Erik skriver er ikke særligt bevendt, da brugeren til enhver tid bare kan markere tekstboksen med musen og flytte rundt på den...

Jeg er helt enig med Erik om at bruge formularfelter - teksbokse er noget rod.
05. februar 2004 - 13:53 #4
Du indsætter formularfelter ved at vælge:
Vis->Værktøjslinier->Formularer
Klik på Tekstfelt i formular (yderst til venstre) i denne værktøjslinie
Højreklik på det indsatte felt og vælg Egenskaber
Nu kan du bl.a. vælge hvor meget der må indtastes, typen af data osv.

Når du har indsat alle felter vælger du Funktioner->Beskyt dokument, og tillader indtastning i formularfelter.
Avatar billede roedz Nybegynder
05. februar 2004 - 13:54 #5
Hvordan sætte jeg disse formularfelter ind? og hvordan sætte man op således det kun er formularfelterne der kan udfyldes?
Avatar billede jkrons Professor
06. februar 2004 - 10:26 #6
Du indsætter formularfelter ved hjælp af værktøjslinien Fornmular. Højreklik i en værktøjslinie og vælg formular. Når du har lavet dit dokument med formularfelter mm og placeret dem korrekt (brug evt tabelelr til at få dem til at stå rigtigt), kan du låse dokumentet (Knappen med hængelåsen) eller Funktioner - Beskyt dokument, så der kun kan skrives i felterne.