Avatar billede wong Nybegynder
05. februar 2004 - 12:42 Der er 20 kommentarer

2 computere til 1 ekstern USB Harddisk

Jeg vil høre om man kan få et stik så man kan koble 2 computere til 1 ekstern USB harddisk.
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 12:44 #1
det kan du ikke.

en harddisk kan KUN være tilsluttet 1 computer ad gangen.
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 12:45 #2
MEN

du kan jo dele harddisken fra den ene computer, og så via netværk tilgå den.

(det kræver jo så at du har netkort i begge maskiner.)
Avatar billede wong Nybegynder
05. februar 2004 - 12:46 #3
Jeg har da hørt om en USB-hub kan man ikke bruge den?
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 12:47 #4
nej...

en usb hub er så du kan tilslutte din mus, tastatur og harddisk i denne, så du kun bruger 1 USB stik i computeren for at få tilsluttet alle disse ting.
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 12:48 #5
mus---------|    |
tastatur----| hub |---> computer
harddisk----|    |
Avatar billede thedemonhunter Nybegynder
05. februar 2004 - 12:48 #6
hmm har ikke prøvet det men lyder rimelig logisk at du kan men har som sagt ikke prøvet det men tror altså bare ikke du for så meget ud af det du kan jo lige så godt bare sætte den til den en du bruger mest også dele den ud
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 12:50 #7
thedemonhunter

hvis du ikke VED om det virker eller ej... så lad være med at skrive noget...?

du har ikke sagt noget som ikke allerede er blevet skrevet.... du gør ikke andet end at forvirre.
Avatar billede wong Nybegynder
05. februar 2004 - 12:55 #8
tak for hjælpen alle sammen...

jeg vil prøve og købe en USB-hub og prøve det..
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 12:56 #9
wong

og du ER klar over du ikke kan dele din harddisk mellem 2 computere med en USB hub...

ikke?
Avatar billede thedemonhunter Nybegynder
05. februar 2004 - 12:59 #10
hmm har da vist sovet lidt da jeg skrev det sorry anuseren du har åbenbart prøvet det eller kender nogen der har forsøgt og jae så vil jeg give dig ret ingen grund til at bruge penge på en usb hub så
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2004 - 13:04 #11
Vær også opmærksom på, at visse harddiske både har USB2 og FireWire.

Disse kan HELLER ikke bruges af 2 computere på én gang.

Der skal jo være et eller andet der bestemmer hvem der skal skrive til harddisken, så de ikke skriver samtidigt, og controlleren i en ekstern harddisk kan desværre ikke håndtere det.

Netværket er den eneste mulighed, for så er disken kun på én pc, der så tillader den anden pc at skrive til harddisken gennem den.

USB hubben duer ikke.
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 13:05 #12
For lige at være pædagogisk...

hvis du tilslutter ET tastatur til TO computere... Hvad tror du så der sker når du trykker på knapperne?

;o)
Avatar billede thedemonhunter Nybegynder
05. februar 2004 - 13:07 #13
hehe sov vist ret godt på det tidspunkt ;)
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 13:28 #14
wong

accepter svar og få dette spørgsmål ud af verden pls.
Avatar billede jones_net Nybegynder
05. februar 2004 - 13:46 #15
Du kan dele en USB disk med denne ting fra Trendnet: http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?312

Men vær stadig opmærksom på, at det kan gå frygteligt galt, hvis du skifter, men den ene skriver til disken!!!!!!!!!!!! (ved godt der er flere end tilladt, men det er nu vigtigt!!!!!!!;-)

Hvis du skal have noget shared storage, skal du lave et cluster, men det er nok ikke besværet værd...

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
05. februar 2004 - 13:47 #16
Glemte at skrive, at tingen fra Trendnet nok mere er beregnet på f.eks. webcams, scannere og printere, men den burde virke til diske...

/J
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 13:51 #17
jones_net

Det eneste den ting gør, at at flytte forbindelsen mellem enheden og computeren.

Den gør det samme som at flytte kablet.

Og det er IKKE at anbefale til en harddisk!!!! Det kan KUN gå galt!

Det svarer til at skifte dæk på en bil mens du kører på motorvejen...!
Avatar billede jones_net Nybegynder
05. februar 2004 - 13:58 #18
Det ved jeg godt, derfor anbefaler jeg det heller ikke, men det kan sagtens lade sig gøre, at flytte kablet - bare der ikke er aktivitet på disken imens... Jeg flytter jævnligt eksterne diske på arbejde...

/J
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. februar 2004 - 14:00 #19
jones...

Så har dit svar heller _intet_ med spørgsmålet at gøre... Der bliver spurgt om man kan koble 2 computere til 1 harddisk.

Det kan man ikke, og dit svar siger det samme... Sååååe...
Avatar billede jones_net Nybegynder
05. februar 2004 - 14:12 #20
Læg lige mærke til, at jeg ikke har svaret, men kommenteret, da jeg godt ved, at det ikke er et svar direkte til spørgsmålet, men at wong måske kan bruge mine kommentarer til noget.
Men eftersom wong ikke skriver specifikt, at begge maskiner skal skrive til disken på samme tid, så kan mine idéer godt bruges. Det kan jo være, at wong sidder med 2 maskiner, hvor USB stikkene sidder bagpå, og wong ikke gider ligge under skrivebordet 4 gange om dagen, for at flytte stik...

/J