Avatar billede skejby Nybegynder
05. februar 2004 - 09:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

fjernlse af xp

jeg skal have slette hele mit c: drev. mit styresystem xp liggé på dette drev.
jeg vil gerne have det hele væk så jeg kan starte helt forefra.

Fordi jeg har haft en del problemer og mener at en total afinstalition er det eneste der hjæper.

Hvordan gør jeg det????
Avatar billede arlet Juniormester
05. februar 2004 - 09:13 #1
Installering:
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en    eller se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

11: luk Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

12: Og så som det sidste: Ind og checke for Windows Updates, som skal installeres påny.

Eller endnu bedre:
Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded SP1a og andre vigtige up-dates og så have dem liggende på et andet drev eller på CD, så de kan blive kørt ind før tilslutning til internettet. For at få dem downloaded er det bare at gå ind på Windows Update, og så er der til venstre en mulighed der "Gør Windows Update Personlig", hvilket betyder man kan downloade og efterfølgende installere.
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp

Hugget fra Catbody *S*
Avatar billede minus Nybegynder
05. februar 2004 - 09:14 #2
ved ikke om du har dos, ellers kør command.

så prøv at skrive "format c:"

er ikke helt sikker, da jeg ik selv har formateret før.
Avatar billede peet-49 Novice
05. februar 2004 - 09:14 #3
Boot op på XPèn, når det andet R for repair kommer-tryk på ESC-tryk på L for at slette partitionen-tryk på O for, at oprette partitionen, derefter formateres drevet.
Avatar billede kleemann Nybegynder
05. februar 2004 - 09:15 #4
Brug en start diskette skriv format c: svar ja så er drevet tomt og du kan installer et nyt styresystem
Avatar billede skejby Nybegynder
05. februar 2004 - 09:49 #5
Arlet>>>>  hvor ligger de opdateringer man allerede har hentet???
Avatar billede arlet Juniormester
05. februar 2004 - 09:50 #6
Dem kan du ikke bare brænde ned, da de ligger dybt inde i xp. Så du skal hente nogle nye og brænde ned på en cdrom
Avatar billede arlet Juniormester
05. februar 2004 - 09:51 #7
Hent Servicepack 1 til XP her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

her er et link til de vigtige kritiske updates i een samlet pakke på ca. 10 mb. :
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

De 2 ting henter du og lægger på en cd. Så er du godt beskyttet, når du skal på nettet
Avatar billede skejby Nybegynder
05. februar 2004 - 10:51 #8
Arlet>>>  jeg kan ikke boote på min cd, hvor kunne jeg hente/lave de 6 disketter`????
Avatar billede bulbous Nybegynder
05. februar 2004 - 11:27 #9
...eller også kan du starte op på en win98 startdiskette og køre fdisk

Det fungerede for mig.
Avatar billede arlet Juniormester
05. februar 2004 - 12:54 #10
Avatar billede skejby Nybegynder
05. februar 2004 - 13:50 #11
takker for hjælpen ARLET
Avatar billede arlet Juniormester
05. februar 2004 - 13:50 #12
Velbekommen. Har du fået den formateret??
Avatar billede hcma Novice
05. februar 2004 - 14:34 #13
Hej Frank
Vejledningen er næsten lige rettet (bl.a. med links til SP1 m.m.)
Avatar billede arlet Juniormester
05. februar 2004 - 14:44 #14
Fornemt*S*