Avatar billede basjacob Nybegynder
04. februar 2004 - 21:54 Der er 10 kommentarer

hvilken linux anbefales til server

Hej,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at sætte en linux webserver op.
Hvilken Linux kan I anbefale. Jeg har ikke arbejdet med Linux før. Sikkerheden skal være iorden. Evt. Mailserver-muligheder !?
Avatar billede mfalck Praktikant
04. februar 2004 - 21:57 #1
det er såmænd hip som hap, på serversiden er der ikke de store forskelle på distributionerne
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2004 - 21:58 #2
Vælg den distribution du kender bedst. Mindst arbejde og formentligt
bedst resultat.

Hvis det er til arbejdet og der er penge til projektet, så overvej
Redhat betalings versionerne.
Avatar billede codebase Praktikant
04. februar 2004 - 21:59 #3
Avatar billede the_email Nybegynder
05. februar 2004 - 00:28 #4
Helt sikkert Debian. Og hvis du har brug for hjælp: www.debianguiden.dk
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2004 - 03:54 #5
Jep, Debian, og som mailserver kan jeg anbefale Postfix.
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
05. februar 2004 - 06:52 #6
Du kan også overveje trustix - de hævder at de har fokus på sikkerhed og stabilitet.
http://www.trustix.net/
Avatar billede strych9 Praktikant
07. februar 2004 - 17:35 #7
"ikke de store forskelle på distributionerne" eeeeeeeeek!

Nuvel, Debian er et godt forslag, men i virkeligheden vil jeg anbefale at du bruger den distribution som din lokale linux guru lever og ånder for. Så er det nemlig meget nemmere at overtale ham til at hjælpe.. Det er iøvrigt et af mine standard råd til alle begyndere i Linux :)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2004 - 00:09 #8
Ja, det er altid et vigtigt element at overveje, hvilken man ville kunne få den bedste og billigste support til, så hvis du i forvejen har en ven, der bruger Linux og har styr på det, så vælg den samme. Gratis support er absolut ikke at foragte ;-)

Men det er nu ganske rigtigt, at i bund og grund er der ikke den store forskel. Forskellen ligger mest i mængden og brugervenligheden af grafiske opsætningsværktøjer. Da vi taler om en web og mailserver, bør der slet ikke installeres grafisk brugerflade, og det fjerner en stor del af forskellen - dog ikke det hele, da f.eks. SuSEs YaST (som er ganske glimrende) kan køres i tekstmode også.

En anden forskel er distributionens pakkesystem. Der bruger SuSE, RedHat og Mandrake allesammen RPM, men pakkerne er dog ikke altid indbyrdes kompatible. Debian bruger deb-pakker, som hentes og installeres med apt-get.
Avatar billede the_email Nybegynder
08. februar 2004 - 10:52 #9
Når nu deres pakkesystem bliver bragt op må jeg igen anbefale Debian. Så vidt jeg ved skal man til RedHat selv downloade programmet. Det kan være at programmet skriver at det skal broge et andet program for blive installeret som man så selv skal ud at hente.
Med Debian skriver du "apt-get install (programmet)" og så tjekker den selv om du skal bruge andre pakker for kunne installere den du baeder den om og spørger dig så om du vil have at den også skal hente de andre pakker. Det svarer du bare Ja til og så klarer den resten selv.

Debians apt-get har også den fordel at den kan tjekke om der findes opdateringer til nogle af dine programmer og så kan den opdatere dem automatisk.

Og med hensyn til grafisk brugerflade, kan man så ikke installere de samme grafiske brugerflade på alle Linux-distributionerne?

TheEmail
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2004 - 18:09 #10
Jo, man kan godt installere samme grafiske brugerflade, men jeg talte mere om de distributionsafhængige administrationsværktøjer. Det kan nok godt lade sig gøre at få YaST til at køre på en Debian eller RedHat, men det vil ikke være nemt.

Ja, apt-get er ganske behagelig at arbejde med. Det var også den, jeg brugte på SuSE inden jeg skiftede til at køre Debian. apt-get findes også til RedHat, og jeg mener at Mandrakes urpmi kan nogenlunde det samme som apt-get. (Jeg har ikke brugt den, så det vil jeg ikke hænges op på.)