Avatar billede henrik Nybegynder
22. september 1999 - 21:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

SKAL SKRIVE WIN FOR AT STARTE WINDOWS?

Hvordan for jeg win95  til at starte af sig selv? I øjeblikket skal man skrive WIN før det vil starte...
Så vidt jeg husker skal man bare skrive win i enden af en eller anden fil. MEN hvilken og hvor finder jeg den?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
22. september 1999 - 21:30 #1
Det skal stå sidst i Autoexec.bat
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
22. september 1999 - 21:34 #2
Den ligger normalt i c:\
Dvs. du kan i dos rette det ved at skrive:
edit c:\autoexec.bat og tilføje linien win.com (jeg kan ikke lige huske om .com endelsen er nødvendig), husk at dit windows dir, skal ligge i path'en for at det virker uden komplet sti til win.com filen!

Under windows, kan du eks. rette det i notepad (Notesblok) så skal du bare vælge files (filer) ->open (åben) og navigere til C:\, husk at vælge All files (*.*) (på dansk: Alle filer (*.*)) og find autoexec.bat
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 21:46 #3
forkert, den skal selv starte lige meget om der står win i autoexec.bat eller ej

fejlen ligger i din C:\MSDOS.SYS..

åben msdos.sys i en eller anden editor (du skal først ændre i dens egenskaber så den ikke er system, hidden og read only)

så skal der stå noget i retning af:

[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C

[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
AutoScan=1

så starter den selv windows
Avatar billede henrik Nybegynder
22. september 1999 - 22:37 #4
TAK! Så virker det...
Avatar billede henrik Nybegynder
22. september 1999 - 22:40 #5
Tigerdyrets metode virker fint.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 22:46 #6
hallo ja men det er stadig forkert, for hvis den skal være perfekt skal det stå i MSDOS.SYS

den anden løsning er en lappeløsning
Avatar billede henrik Nybegynder
22. september 1999 - 22:51 #7
Den er jeg med på, men min søster er fint tilfreds med en lappeløsning indtil videre. Men tak alligevel. (MSDOS.SYS må vente lidt)...
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. september 1999 - 23:04 #8
Jeg vil give Cyberesben ret, men hvis man er tilfreds nok med autoexec-metoden så er det også fint nok.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 23:06 #9
hmm ok
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. september 1999 - 08:53 #10
>> Esben, jeps det er måske ikke den rigtige løsning, men de situationer jeg har set hvor windoze ikke selv har startet, har været fordi personen har "pillet" ved autoexec...
Jeg har faktisk aldrig set fejlen ved MSDOS.sys (ikke uden det er gjort med vilje)
Normalt sker den slags fejl vist ved at man kører system filerne med "confirmation" på alle linier og som regel svarer nej til win.com...
Kan det være et installeret program der har ændret i msdos.sys ?? (ellers kan jeg ikke se hvordan der skulle være blevet ændret der)
Avatar billede nedahl Nybegynder
23. september 1999 - 09:41 #11
>> Tigerdyr. Jeg har været ude for ændring i MSDOS.SYS efter at have installeret Office97.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. september 1999 - 10:09 #12
Skummelt...jeg har aldrig set det problem før...
Avatar billede moses Praktikant
23. september 1999 - 13:14 #13
Der er jo også den mulighed, at henrik's søster er kommet til at vælge:
Genstart i DOS Mode.
Det bliver den så ved med om og om igen - indtil hun vælger tilbage.
Det gør hun vistnok med EXIT under DOS eller ved at vælge NORMAL under opstart.
Avatar billede goulduck Nybegynder
23. september 1999 - 17:54 #14
moses: Jeg mener ikke at den bliver ved med at starte i DOS mode hele tiden. Jeg har i hvertfalde aldrig haft det problem når jeg har brugt DOS mode
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. september 1999 - 20:56 #15
i er helt gal på den, men msdos.sys bliver bla. ændret til ;sys hvis man skriver SYS C:

mange programmer kan ændre i den, bla. TWEAKUI fra MS