Avatar billede martimleb Nybegynder
26. januar 2001 - 14:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

win98 oveni win2000

Jeg har win2000 op og køre nu. Er det muligt at installere windows 98 oveni win2000, så man bruge begge dele?
Hvis ja, hvordan?
Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 14:17 #1
Du skal først installere W98, derefter W2000
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. januar 2001 - 14:20 #2
Har du 2 diske, kan du flå disken med win98 ud, og derefter installere Win2k. Når den er installeret, sætter du win98 disken i, og installerer en bootmanager (der er indtil flere ganske udmærkede af slagsen til download på www.download.com).

Men det mest rigtige ville være at gøre som pstric skriver. Win98 først, og derefter Win2K. Gør du det på den måde, tilbyder Win2K selv at oprette multiboot :-)

NanoQ
Avatar billede al Nybegynder
26. januar 2001 - 21:06 #3
geninstaller med win98 FØRST og dernæst win2k, det er det eneste der virker ordenligt, og boot\'en bliver automatisk lavet af win2k, så du kan vælge ved en opstart...
Avatar billede edderkop Nybegynder
27. januar 2001 - 01:29 #4
Jeg har flere gange brugt multiboot win2000/win98. Det bedste resultat har været at installere win2000 først på c: derefter win98 på en anden partition. Det har været ligemeget om jeg har bootet fra cd\'en eller installeret win98 fra win2000. Hvis du ikke har to partitioner kan du bruge partition magic, et meget nemt program. På denne måde slipper du for at slette din win2000
Avatar billede jones Nybegynder
29. januar 2001 - 09:44 #5
På samme måde som hanno beskriver her.

http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=21

Installation af Windows NT efter Installation af Windows 9x (05-01-2001)
-----------------------------------------------

Hvis du efter Installationen af Windows NT gerne vil installere Windows 9x, skal du huske nogle småting !

INDEN du installere Windows 9x, SKAL du lave en Reparations diskette til windows NT ! Dette gøres ved at køre \"Rdisk\" fra \"start + kør\" denne diskette vil før eller siden redde dig fra en masse problemer ! Bagefter skal du lave 3 Boot disketter til Windows NT, Gå ud i en Dos Prompt, skift drev til dit Cd-Rom drev hvor du har lagt Windows NT cd-rom skiven i, gå ind i i386 biblioteket og skriv \"winnt32 /ox\" følg wizarden....
Før du begynder installationen af Windows 9x, skal du lige checke dine drev, da der er nogle ting du skal sikre dig INDEN

Dit Boot drev (Typisk C) må IKKE være NTFS (Dos og Windows 9x kender ikke NTFS !)
Hvis din Windows NT ligger på C:\\, skal du installere Windows 9x på et andet drev (\"c:\\Programmer\" er ikke godt for både Windows NT/9x !)
Sidst og ikke mindst, skal du have en Backup der virker !

Når alle disse ting er på plads, kan du starte installationen af Windows 9x (Boot diskette med Cd-rom understøttelse). HUSK at vælge installations drevet til F.eks D:\\WINDOWS. Du vil nu opleve at din \"OS Loader\" fra Windows NT forsvinder, men den genskaber vi senere !
Når din Windows installation er færtig med alle drivere osv. skal du genskabe din OS Loader:

Boot på Windows NT´s Bootdiskette og indsæt derefter diskette 2 når du bliver bedt om det. Du kommer nu til nogle valg muligheder og du vælger \"R\" for at reparere. Du får nu nye muligheder, og her skal du FRAVÆLGE alle pånær \"Inspect Boot Sector\" og vælge Continue, tryk herefter ENTER, indsæt diskette 3 og Windows NT søger efter dine Kontroller kort. Nu skal du trykke ENTER igen og du vil blive spurgt om du har en ERD disk (Emergency Repair Disk) sæt din ERD disk i og tryk ENTER + ENTER. Tag disketten ud og tryk ENTER for at genstarte maskinen.

Avatar billede sasdk Nybegynder
05. februar 2001 - 21:48 #6
Du kan installere win2k først, hvis du har win98 SE ... den overskriver nemlig ikke boot delen, og du kan nu vælge mellem de 2 styresystemer!
Avatar billede jones Nybegynder
06. februar 2001 - 15:11 #7
sasdk >> han skriver jo det modsatte det er w98 der skal oven på w2000
Avatar billede rubabber Nybegynder
12. februar 2001 - 00:49 #8
w2k giver muglighed for at vælge boot hvis der er win98 på i forvejen, man kan disable w98 boot valget i probeties jeg har ikke haft nogle confligter der, det køre fint (bortset fra at win 98 fylder på HD)
PS styre systemerne køre på samme HD w2k har selv lavet partitionering(svært ord:))
Avatar billede sasdk Nybegynder
13. februar 2001 - 15:27 #9
> jones

Det er jo også det jeg skriver!! hvis man installerer win2k først, så installerer man jo win98 SE oveni !! Husk det er kun Second Edition der ikke overskriver boot manageren!

PS. lad være med at installere win98 SE på samme partition som Win2k, for så deler de program mappe ( hvis de da er samme sprog version, altså fx dansk begge dele) og så går der hærg i fx internet explorer! taler her af erfaring
Avatar billede sasdk Nybegynder
13. februar 2001 - 15:28 #10
>jones

hvis han har win2k inde, behøves han selvfølgelig ikke at installere det igen... men det siger da sig selv ?? :)
Avatar billede jones Nybegynder
13. februar 2001 - 15:33 #11
Du kan installere win2k først, hvis du har win98 SE >> lyder det ikke som om at det er win 2000 oven på 98 ???

Du skriver det som om at det er hvis han har installeret 98
Avatar billede martimleb Nybegynder
08. marts 2003 - 22:11 #12
hehe, endelig fandt ud af hvad mit password var...