Avatar billede masis Nybegynder
04. februar 2004 - 04:39 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk skuffe hvorfor?

Hej Eksperter!

Jeg har et spørgsmål om harddisk skuffe.
Hvad bruger man endelig en harddisk skuffe med lås til og hvem bruger det?

Jeg har mange gang undrer mig over en harddisk skuffe med lås og jeg har tænkt at:

Hvorfor skal man putte en harddisk i en harddisk skuffe og låse den?
Hvorfor skal harddisken  sidde ikke fast ind i computerens kabinettet?
Hvis man tager harddisken ud af computeren så vil jo computeren ikke bruges til nogle så vil den ikke kunne køre uden harddisk.
En harddisk er jo en meget følsom hardware og den skal ikke flyttes og rystes meget ellers den bliver beskadiget!

På forhånd tak!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. februar 2004 - 05:45 #1
1: Du skal normalt låse den for at sikre at den ikke rykker sig eller bliver hevet ud, plus der kommer normalt først strøm til den, så du har drejet nøglen

2: Jeg har min 80Gb sidden i en alu skuffe med 2 blæsere i, og den bliver aldrig mere en LUN at røre på efter flere dages arbejde. så helt klart bedre køling af HDD'en

3: jeg har 2 skuffer, en til primær master og slave.. slave er backup drev så det er jo dejligt at kunne fjerne den, så er man er sikker på at der ikke sker noget med Data'en

4: "meget følsom hardware og den skal ikke flyttes og rystes meget ellers den bliver b.eskadiget!" det er nok en mindre overdrivelse, de fleste HDD'er er teste til at kunne klare et fald fra 1m ned på et gulv og så længe du lader HDD'en spinde HELT ned (vente ca 15sec) før du fjerne den, så er læse/skrive armen kørt på plads og sikret, så du kan flytte/fjerne den

jeg har endnu ikke oplevet at en HDD er blevet ødelagt pga. den har siddet i en skuffe (7-9-13)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. februar 2004 - 05:53 #2
2: du kan sikker også opnå en god køling ved at sætte blæsere i kabinettet og lade den køre henover HDD'en (ligesom de chieftec kabinetter osv..) men jeg foretrækker nu en HDD skuffe

jeg bruger skufferne, da det er meget letter at kunne pille en HDD ud fra fronten end at skulle splitte hele kabinettet ad.
Avatar billede lazybonez Nybegynder
04. februar 2004 - 07:07 #3
Jeg bruger 2 skuffer til min testcomputer... Har 3 harddiske til den (forskellige styresystemer / lager), og kan nemt bytte harddisk ved at tænde / slukke for skufferne... Tidligere brugte jeg skufferne til hurtigt at kunne føje en harddisk til min computer (f.eks. i forb. med backup for andre), og til serverens dokument-harddisk, så jeg hurtigt kunne få den op på min egen computer, hvis serveren fejlede...
Avatar billede popsy Novice
04. februar 2004 - 08:06 #4
Harddisken som bruges i skuffen kan jo også være til backup af den harddisk der sidder fastmonteret indeni kabinettet, eller bruges til transport af data.
Avatar billede masis Nybegynder
04. februar 2004 - 10:38 #5
Jeg siger mange tak for deres kommentar men jeg har stadigvæk 2 spørgsmål:

1.Dvs. hvis man har 2 computer og i hver computer har man 2 eller 3 harddiske så en eller 2 af dem bliver brugt til backup eller som et slags flytbar diskette ikke sandt?

2.Og hvis en af computerne skulle gå ned så kan man flytte en af harddiskene til den anden computer så har man ikke tabt alle sin vigtige data ikke sandt?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. februar 2004 - 14:16 #6
1: En stor flytbar diskette, lidt lige som en ekstern HDD
2: jo
Avatar billede masis Nybegynder
05. februar 2004 - 00:27 #7
rkhdk > Jeg siger tak igen!
Avatar billede masis Nybegynder
05. februar 2004 - 00:30 #8
Jeg vil dele pointene således:

rkhdk > 10 point (mangler svar)
lazybonez > 5 point (mangler svar)
Avatar billede lazybonez Nybegynder
05. februar 2004 - 06:43 #9
Svar :-)

Måske jeg også lige skulle poste lidt af mine knap så gode erfaringer med sådan nogle tingester:
De skuffer, jeg har, er af plastic med blæser, og giver en irriterende larm (små hidsige 40mm blæsere), når de er tændt, hvilket er grunden til det kun er min testcomputer der har harddisk-skuffer installeret... Har prøvet at tage blæserne ud, men det resulterede i en harddisktemperatur der var højere end min processortemperatur! (HDD ~60-70º)

Windows XP bøffede godt og grundigt i den med min flytbare harddisk! XP kørte stabilt og godt, men en dag skulle jeg prøve at start computeren op UDEN skuffen i, med det resultat, at jeg fik en slå skærm med noget NTLDR missing (altså en fil på C: drevet, som var på en fast monteret intern harddisk!)
Da jeg satte skuffen i igen og genstartede, virkede det hele igen...!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. februar 2004 - 07:37 #10
lazybonez => jeg bruger en Lian Li RH-600 til min master HDD, der sad 2 blæsere i jeg udskiftede dem med en støjsvag 40mm, og den bliver ikke mere end lun efter flere dages arbejde.

jeg har også 2 plastik skuffer, og de er ikke særlige gode da varmen ikke kan slippe væk, derfor bruger jeg dem kun hvis jeg har en HDD der skal sidde der i kort tid.
Den Lian Li RH-600 den koster, men jeg synes det var pengene værd da den holder min HDD nede på en god temperatur, og er noget mere holdbar end de plastik skuffer til et par hundrede kr.

så hvis man skal købe skuffer til mere eller mindre permanente diske, så køb noget ordenligt da det betaler sig i den sidste ende ;o)

giv pointsene til lazybonze
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. februar 2004 - 07:45 #11
Jeg vil da godt lige sige at jeg længe har burdet købet en harddisk skuffe eller 5. Grunden stort set det samme som de andre skriver. Jeg har altid 3 harddiske liggende på gulvet ved siden af min computer og det er altså noget besværligt at åbne kabinettet, trække stik ud og sætte anden harddisk i bare for at lave lidt back.
Avatar billede lazybonez Nybegynder
06. februar 2004 - 08:56 #12
rkhdk => Jeg er helt enig i det, du skriver! Nu var det så min første færd med harddiskskuffer, så jeg købte bare de første de bedste... Plastic er godt til at isolere! :-| Men er nu godt tilfreds med systemet som det er i øjeblikket - det er ikke så ofte jeg har min testcomputer kørende, så den må godt larme noget ekstra for at holde temperaturen nede...

nikolajdu => Det var netop også sådan jeg havde det før jeg installerede skufferne i min testcomputer! Faktisk dejligt at kunne skifte harddisken så hurtigt...!
Avatar billede Rune Sommer Mester
14. februar 2004 - 14:04 #13
Jeg har 5 plastik-skuffer. Ingen problem med at mind HDD's bliver for varme overhovedet. Der sidder også en lille 40mm blæser bagerst i skuffen der hjælper til at holde temperaturen nede. (men de laaarmer)
Jeg fandt nogle ganske udmærkede skuffer til en 100 kr. stykket på www.prishammeren.dk
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 19:47 #14
Har du fået de svar du ville ha?  Så må du nemmerlig gerne lukke tråden  :-)
Avatar billede masis Nybegynder
07. marts 2004 - 02:58 #15
Jeg siger mange tak for deres indsats!