Avatar billede tubber Juniormester
04. februar 2004 - 01:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mystisk fejl - Umiddelbart vil jeg sige det er bundkortet.

Jeg har et Chaintech 7VJL Apogee Deluxe, hvor den begyndte at melde fejl på den ene IDE Kanal, så jeg troede det var min disk der var ved at stå af så jeg købte ny disk og satte den i, og fejlen var umidelbart væk, men så begyndte den at melde fejl på C-Media (lydkortet som er onboard, og på grafikkortet)....
Skiftede så min ramblok ud, men stadig fejl....

Jeg sendte derfor mit bundkort ind, meeen Chaintech kunne ikke finde fejl på det, så jeg har fået det retur.....

Det jeg ikke forstår er at mens det var inde bundkortet kørte al min hardware (pånær CPU, en Thoroughbred 1700+) på et andet bundkort uden problemer.....

Efter det er kommet retur, har jeg nu sat det i og bootede på den, men stadig fejl......
Jeg geninstallerede så computeren og kørte med den som den var (altså rå installation) og ingen problemer......
Jeg installere så en driver og kører lidt, og så snart jeg installere NVidia driveren til mit GeForce FX 5200 så kommer fejlen igen og maskinen går ned......
Så langt så godt, når det er når grafikkortet installeres at der sker ting er det nok det det er galt med så men ak, jeg smidder et gammelt Riva TNT2 kort i og danm fejlen er der stadig......

Så er mit spørgsmål så: Er det min CPU der foresager al dettet ?
Eller er det bundkortet der fucker ?
Eller er det noget helt andet ?

Håber der er nogen der kan hjælpe :O)

/Tubber
Avatar billede japex Nybegynder
04. februar 2004 - 01:45 #1
Lyder som en kombination af bundkort og nvidia drivers ... det er jo for så vidt den samme driver du installerer til dit TNT2 som dit FX5200... Medmindre fejlen også opstår UDEN nvidias drivers når du har TNT2 kortet i.
Prøvet at opdatere dine chipset drivers?
Avatar billede tubber Juniormester
04. februar 2004 - 07:01 #2
Jo det ville jeg også have sagt hvis det var et nyt bundkort, men den har kørt flere måndeder med et GeForce2 og måneder med det GeForce FX uden problemer....
Avatar billede ird Praktikant
04. februar 2004 - 08:43 #3
Tror også fejlen er på boarded! Sendte selv for et havk år siden et kort ind til Shg, som kom retur med grunden at de intet kunne finde galt!
Jeg havde lidt af samme problem som dig selv, og prøvede også alt mellem himmel og jord uden held.
Troede på et tidspunkt at der evt. var løse forbindelser i mine sokler, men synes det var lidt langt ude! Må ærlig indrømme jeg opgav at finde fejlen, og blev ved at at ringe til dem og brokke mig, indtil jeg fik et andet board!

Der stoppede problemet :) Sååå noget må der jo ha været galt med det :)
Avatar billede tubber Juniormester
04. februar 2004 - 09:38 #4
Nå nu fik jeg snakket med PC-Netto og de mente helt sikkert det var fejl på grafikkortet, så  måtte jeg jo fortælle jeg har skiftet al hardwaren også grafikkortet, samt det kort har kørt i en maskine uden probs mens mit bundkort var inde - det kunne han ikke forstå så måtte der jo være fejl i driveren.......

Men jeg har prøvet 5 forskellige drivere samt den driver jeg havde inde først er den der har kørt på den anden maskine.......

Så nu skal det sendes ind igen, men han kunne ikke sige noget om de testede med PCI eller AGP kort.....

Men nu bliver det sendt ind, og så må vi se :O)

/Tubber
Avatar billede ird Praktikant
04. februar 2004 - 09:41 #5
Ja de snakker og røven går min ven *G* Men nye ting vil de ikke ud med
Avatar billede ird Praktikant
08. februar 2004 - 09:24 #6
fandt de fejlen :)
Avatar billede lemon3000 Nybegynder
09. februar 2004 - 16:18 #7
Jeg har samme problem med min brors bundkort. Jeg købte 2 bundkort af slagsen, et til mig selv og ham. Jeg prøvede også at skifte alt hardware (harddisk, ram, cpu, grafikkort) trinvist, for fejlen blev ved med at komme.
Har ik fået sendt det retur endnu (overvejer det).
Vil prøve at flashe bios først.....måske det kunne hjælpe.
Tubber> Skriv hvad de siger til dit board (så skal mit board også sendes ind)
Avatar billede tubber Juniormester
14. februar 2004 - 11:54 #8
Jeg flashede bios som det første det fjernede ikke fejlen.....

Jeg har lavet en uddybende RMA hvor der står præcis hvad driver der er prøvet med.....
Og nu er det inde igen.....så nu må vi se.......
Avatar billede tubber Juniormester
14. februar 2004 - 11:56 #9
En ting er sikkert jeg handler ikke ved PC-Netto/Office IT/Comtech igen........
det er samme forretning de 3.......

Deres rmafolk kan være temmeligt ubhøvlet.....

Bestilte engang et joystick ved PC-Netto men det kom aldrig så ringede jeg til dem, de skulle nok skynde sig at få det afsted, men det kom stadig ikke så bestemte jeg mig for at jeg ikke ville handle med dem mere.....

Så købte jeg bundkort ved Office IT og senere fandt jeg ud af det var samme virksomhed som PC-Netto.........skod........
Avatar billede lemon3000 Nybegynder
17. februar 2004 - 11:08 #10
Jeg er næsten også sikker på det er en fejl på boardet. Jeg tror bare ikke de vil bytte mit, da den er meget periodisk. I perioder kører maskinen fint, og så pludselig går den amok....(Blå skærm med fejlmeddelelser)
Men skriv endelig om du får et nyt.
Avatar billede tubber Juniormester
09. marts 2004 - 17:49 #11
Så er der svar fra Chaintech :)

Det var bundkortet det var galt med så de ville reparere det......
Der skete så det "heldige" at de rent faktisk ikke vidste hvor det var i systemet, og der var gået meget lang tid, så der var en flink person der hvor jeg købte boardet der rykkede for det og får tilsendt et nyt :O)

Hvad der er endnu mere heldigt er jeg imellemtiden har fået købt mig et nyt bundkort (med samme spec og kun til 200 kr. da jeg ikke kunne undvære min spand), så han vil kreditere det, så jeg får pengene tilbage for et bundkort til 1000kr. og alt det ekstra der var med det bundkort er understøttet på det til 200kr. da det er samme chipset og samme lydsystem der er der på :O)

Så har fået ekstraudstyret til Chaintech 7VJL-S Apogee Delux og ASUS kvailiteten på mit nye AsRock kort til 200,- da der lige kommer 800kr,- den anden vej :O)

Der er points til ird hvis han lige ligger et svar :O)

Og håber i andre kan bruge denne lille afære til noget :O)
Og Lemon3000 hvis du sender ind og får retur osv. så må du gerne maile mig så skal jeg gerne sende min sidste RMA til dig så du kan se hvor detaljeret jeg har været :O)

/Tubber
Avatar billede ird Praktikant
09. marts 2004 - 17:53 #12
Super feedback :)

Må indrømme jeg er meget overrasket over den pæne behandling du har fået af firmaet.
Men igen, hvor er det skønt at få så god en feddback som du giver. Dette er meget belønnende for en som forsøger at løse folks problemer :)

Tommel op for dette
Avatar billede lemon3000 Nybegynder
09. marts 2004 - 17:59 #13
Mange tak for den fine tilbage melding :-)
Avatar billede tubber Juniormester
09. marts 2004 - 18:10 #14
Hov glemte mailadresse men smidder lige RMA her inde i stedet så er det da tilgængeligt for flere :O)

Kommer om lidt
Avatar billede tubber Juniormester
09. marts 2004 - 18:37 #15
Første RMA (Syntes selv den er rimelig detaljeret):

Fejlsbeskrivelse:
Til at starte med genstartede computeren af sig selv, og jeg regnede med det var en windows fejl. Jeg geninstallerede derfor windows, men der kom stadig fejl, de fejl der kommer, er enten i NTFS.sys, NTKernel.dll eller driverfiler til anden hardware. Efter anden geninstallation begyndte den med ikke at kunne detecte Primary Master (en IDE100 IBM disk), hvorefter jeg købte en ny HD (en IDE133 Maxtor disk). Men der kommer stadig fejl. Så jeg skiftede også mine ram ud og de nye bliver detectetet korrekt (gjorde de gamle også) men stadig fejl. Da det meste af det hardware der bliver meldt fejl i er onboard (kun gfx er ikke onboard) må fejlen ligge på bundkortet.

Kortet kom retur uden ombytning eller rep.

-----------------------------------------------------------------------------------

Snakkede så med en hos RMA afdelingen, kommer lige igen den samtale:
Nå nu fik jeg snakket med PC-Netto og de mente helt sikkert det var fejl på grafikkortet, så  måtte jeg jo fortælle jeg har skiftet al hardwaren også grafikkortet, samt det kort har kørt i en maskine uden probs mens mit bundkort var inde - det kunne han ikke forstå så måtte der jo være fejl i driveren.......

Men jeg har prøvet 5 forskellige drivere samt den driver jeg havde inde først er den der har kørt på den anden maskine.......

Så nu skal det sendes ind igen, men han kunne ikke sige noget om de testede med PCI eller AGP kort.....

-----------------------------------------------------------------------------------

Anden RMA (meget detaljeret):

RMA: Chaintech 7VJL-S

Har fået bundkortet retur med meldingen at der ikke kunne findes fejl på dette.

Jeg sætter koretet i min computer og starter, fejlen er der stadig.

Alt hardwaren har kørt i en anden computer mens koretet har været inde, og det har kørt uden problemer.

Jeg geninstallere computeren med en win2000, og installere drivere og updates, og fejlen er der igen. Jeg geninstallere derefter computeren endnu engang, men installere kun en driver/update af gangen, rebooter og lader den kører lidt.
Da jeg installere driveren til mit grafikkort opstår fejlen igen (Office IT’s medarbejder siger så det er grafikkortet det er galt med), som sagt har kortet kørt i en maskine mens kortet har været inde uden problemer, men alligevel sætter jeg et andet grafikkort i, men stadig sammen fejl (derpå får jeg at vide af Office IT at det er en fejl i den driver jeg har), jeg henter den nyeste driver til mit grafikkort på Nvidias hjemmeside men stadig fejl.

Jeg har nu prøvet at kører med Detonator XP 43.45 og Detonator XP 53.03 og begge melder fejl, grafikkortet kører pt. I den maskine jeg skriver på med den Detonator XP 53.03 som jeg hentede uden problemer.

Jeg ved at bundkortet bør kunne kører med Nvidia chipset på gfxkortet da Nvidias’ detonator driver er med på den driver cd der følger med kortet, samt at jeg har altid kørt med gfxkort med nvidia chipset, og det meste af tiden er det med det kort der sad i da fejlen opstod (et GeForce FX 5200 m. 128 ram og AGP x8),

Jeg ved ikke hvordan det er testet kortet men jeg ved at når jeg kommer et AGP grafikkort i og installere driveren til det får jeg fejl.
Håber på en hurtig behandling af sagen og varen retur hurtigst muligt da jeg efterhånden mangler min arbejdscomputer.

Ryan Frandsen

-----------------------------------------------------------------------------------

Hermed er der givet tilladelse til at tage og bruge det som det er eller rette det til, bare mit navn undlades og forhandlernavn også undlades.
Avatar billede tubber Juniormester
09. marts 2004 - 18:39 #16
Vil til tilføje at jeg vil anbefale selv at lave en sådan test som den jeg kører i rma2 da det kan udelukke en hel del og spare en masse tid, samt evt. en forsendelse og endnu mere tid :O)